Side 1 af 1

Gearkassen der ville være en dsg gearkasse - hurtig skift

: tirs 17. sep 2019 22:40
af Crispie
Normalt skifter vores gearkasser fint, blødt og langsomt... jeg står nu med det modsatte problem. En 3L gearkasse, eller rettere gangsteller der kaster gearene ind... det går pænt stærkt, ca dobbelt så hurtigt som “normalt”... det er selvfølgelig på bekostning af ekstremt slid på alt, og med nogle kedelige lyde når der kobles ind i specielt 5. Gear, “Klonk” det er som om der er alt for stort olieflow til skiftet... er der nogle der ved hvordan man kan begrænse olieflowet til de forskellige skifte funktioner? Hydraulik systemet har været vandforurenet, og efter det blev overhalet og ny original olie kom på, har det været galt... tanken om der har været fiflet med systemet har sfrejfet mig... der er selvfølgelig muligheden for at komme tykkere olie på, men vil gerne finde ind til sagens kerne, det har jo aldrig været meningen med uautoriseret olie.. Jeg er lutter ører...

Re: Gearkassen der ville være en dsg gearkasse - hurtig skift

: ons 18. sep 2019 00:14
af Atjuh 3L
og efter det blev overhalet og ny original olie kom på, har det været galt... tanken om der har været fiflet med systemet har strejfet mig.....

Hvor/hvem fiksede HVAD?? - Og hvorfor?
(Har forstået delen med vand, men - hvad gjorde den?)

Mvh,

Atjuh 3L.

Re: Gearkassen der ville være en dsg gearkasse - hurtig skift

: ons 18. sep 2019 05:25
af Crispie
Vand i olien gør olien den tyk hvilket den var. Jeg har selv overhalet gangsteller, jeg har en forestilling om at nogen tidligere har forsøgt at speede skiftet op (om det så var fordi der var vand i olien så den var for tyk så den ikke kunne skifte gear inden for den tilladte tid ifm grundjustering, eller andet ved jeg ikke)
Men det er udelukket det er TCU og ECU der styre det, hydraulik pumpen levere tryk direkte til gangsteller, så er det en drøvling heri der mangler, eller er der magnetventilerne der regulere flowet?

Re: Gearkassen der ville være en dsg gearkasse - hurtig skift

: ons 18. sep 2019 08:15
af Vyffe
Mon ikke du har en gangsteller i topform og en slidt koblingsaktuator?

Re: Gearkassen der ville være en dsg gearkasse - hurtig skift

: ons 18. sep 2019 08:48
af Atjuh 3L
Enig.

Mvh,

Atjuh 3L.

Re: Gearkassen der ville være en dsg gearkasse - hurtig skift

: ons 18. sep 2019 09:22
af Carro_Barato
Så kunne ''klonk'' lyden ved gearskift umiddelbart skyldes slidt koblingsaktuator eller er der andre dele der kan forårsage dette?

Re: Gearkassen der ville være en dsg gearkasse - hurtig skift

: ons 18. sep 2019 09:41
af doktorfrank
Kig på koblingens reguleringsventil i hydraulikstationen. Der sidder en lillebitte gummitætning, som med tiden (og forkert olie) går i opløsning. :geek:

Re: Gearkassen der ville være en dsg gearkasse - hurtig skift

: ons 18. sep 2019 09:55
af Atjuh 3L
Kunne også være en mulighed, specielt når man lige læser indlægget igen - efter hydstation var renoveret opstod problemet :shock:

Mvh,

Atjuh 3L.

Re: Gearkassen der ville være en dsg gearkasse - hurtig skift

: tors 19. sep 2019 07:01
af Crispie
Så er der nyt i sagen.
Det er nu klarlagt, af olieflow til (og fra) de enkelte funktioner er styret af 5 proportional ventiler. De 4 som sidder på gangstelleren og den sidste der sidder til koblingen. Da selve tilkoblingen også var delvis brutal, dvs ved gearskift, nåede motor omdrejningerne faktisk ikke at falde helt ned til “hvor de skulle”, før indkoblingen skete, dvs den slap koblingen forholdsvis hurtigt... så alt i alt var der for stort flow igennem samtlige proportional ventiler. Alle disse ventiler har været udsat for den samme vandforurenede olie i ukendt tid.
Vi prøvede at udskifte hydraulik stationen (og dermed koblings proportionals ventilen), og straks blev koblingen en helt anden sag, dejlig blød og behagelig som normalt... gearskiftene fortsatte deres super højhastigheds skift med fuld smæk på og klonk lyde til følge.. der er ingen interne lækager.
Min midlertidige hydrauliske konklusion er: de præcise fjedre i systemets proportional ventiler er blevet slappe/taget skade, således at de åbner mere ved en given strøm end designet til, hvilket har speedet systemet kraftigt op.
Der er lagt i ovnen til et sæt andre gangsteller ventiler, og en anden koblingsventil.

Re: Gearkassen der ville være en dsg gearkasse - hurtig skift

: tirs 24. sep 2019 20:13
af dykker5502
Det er ikke bare synkromesherne der er slidte?