Gearkassen der ville være en dsg gearkasse - hurtig skift

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Crispie
Indlæg: 73
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 14:38
Geografisk sted: Svendborg

Gearkassen der ville være en dsg gearkasse - hurtig skift

Indlæg af Crispie » tirs 17. sep 2019 22:40

Normalt skifter vores gearkasser fint, blødt og langsomt... jeg står nu med det modsatte problem. En 3L gearkasse, eller rettere gangsteller der kaster gearene ind... det går pænt stærkt, ca dobbelt så hurtigt som “normalt”... det er selvfølgelig på bekostning af ekstremt slid på alt, og med nogle kedelige lyde når der kobles ind i specielt 5. Gear, “Klonk” det er som om der er alt for stort olieflow til skiftet... er der nogle der ved hvordan man kan begrænse olieflowet til de forskellige skifte funktioner? Hydraulik systemet har været vandforurenet, og efter det blev overhalet og ny original olie kom på, har det været galt... tanken om der har været fiflet med systemet har sfrejfet mig... der er selvfølgelig muligheden for at komme tykkere olie på, men vil gerne finde ind til sagens kerne, det har jo aldrig været meningen med uautoriseret olie.. Jeg er lutter ører...
Nu med større og sjovere bilpark:
BMW M5
Audi A2 3L 2005
Audi A2 1,6 FSI 2005
Lupo Gti 2003
Tesla model S

Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1487
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Gearkassen der ville være en dsg gearkasse - hurtig skift

Indlæg af Atjuh 3L » ons 18. sep 2019 00:14

og efter det blev overhalet og ny original olie kom på, har det været galt... tanken om der har været fiflet med systemet har strejfet mig.....

Hvor/hvem fiksede HVAD?? - Og hvorfor?
(Har forstået delen med vand, men - hvad gjorde den?)

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.

Crispie
Indlæg: 73
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 14:38
Geografisk sted: Svendborg

Re: Gearkassen der ville være en dsg gearkasse - hurtig skift

Indlæg af Crispie » ons 18. sep 2019 05:25

Vand i olien gør olien den tyk hvilket den var. Jeg har selv overhalet gangsteller, jeg har en forestilling om at nogen tidligere har forsøgt at speede skiftet op (om det så var fordi der var vand i olien så den var for tyk så den ikke kunne skifte gear inden for den tilladte tid ifm grundjustering, eller andet ved jeg ikke)
Men det er udelukket det er TCU og ECU der styre det, hydraulik pumpen levere tryk direkte til gangsteller, så er det en drøvling heri der mangler, eller er der magnetventilerne der regulere flowet?
Nu med større og sjovere bilpark:
BMW M5
Audi A2 3L 2005
Audi A2 1,6 FSI 2005
Lupo Gti 2003
Tesla model S

Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2659
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Gearkassen der ville være en dsg gearkasse - hurtig skift

Indlæg af Vyffe » ons 18. sep 2019 08:15

Mon ikke du har en gangsteller i topform og en slidt koblingsaktuator?
Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km

Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1487
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Gearkassen der ville være en dsg gearkasse - hurtig skift

Indlæg af Atjuh 3L » ons 18. sep 2019 08:48

Enig.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.

Brugeravatar
Carro_Barato
Indlæg: 7
Tilmeldt: søn 26. aug 2018 23:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Sønder Omme

Re: Gearkassen der ville være en dsg gearkasse - hurtig skift

Indlæg af Carro_Barato » ons 18. sep 2019 09:22

Så kunne ''klonk'' lyden ved gearskift umiddelbart skyldes slidt koblingsaktuator eller er der andre dele der kan forårsage dette?

Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 1983
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Gearkassen der ville være en dsg gearkasse - hurtig skift

Indlæg af doktorfrank » ons 18. sep 2019 09:41

Kig på koblingens reguleringsventil i hydraulikstationen. Der sidder en lillebitte gummitætning, som med tiden (og forkert olie) går i opløsning. :geek:
I familien: Lupo 3L 01/00, 2 x VW Lupo 3L -02, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, VW Golf GTi Pirelli -83, VW Touran 1,6 -05, VW T5 tdi DSG -15, VW Buggy.

Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1487
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Gearkassen der ville være en dsg gearkasse - hurtig skift

Indlæg af Atjuh 3L » ons 18. sep 2019 09:55

Kunne også være en mulighed, specielt når man lige læser indlægget igen - efter hydstation var renoveret opstod problemet :shock:

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.

Crispie
Indlæg: 73
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 14:38
Geografisk sted: Svendborg

Re: Gearkassen der ville være en dsg gearkasse - hurtig skift

Indlæg af Crispie » tors 19. sep 2019 07:01

Så er der nyt i sagen.
Det er nu klarlagt, af olieflow til (og fra) de enkelte funktioner er styret af 5 proportional ventiler. De 4 som sidder på gangstelleren og den sidste der sidder til koblingen. Da selve tilkoblingen også var delvis brutal, dvs ved gearskift, nåede motor omdrejningerne faktisk ikke at falde helt ned til “hvor de skulle”, før indkoblingen skete, dvs den slap koblingen forholdsvis hurtigt... så alt i alt var der for stort flow igennem samtlige proportional ventiler. Alle disse ventiler har været udsat for den samme vandforurenede olie i ukendt tid.
Vi prøvede at udskifte hydraulik stationen (og dermed koblings proportionals ventilen), og straks blev koblingen en helt anden sag, dejlig blød og behagelig som normalt... gearskiftene fortsatte deres super højhastigheds skift med fuld smæk på og klonk lyde til følge.. der er ingen interne lækager.
Min midlertidige hydrauliske konklusion er: de præcise fjedre i systemets proportional ventiler er blevet slappe/taget skade, således at de åbner mere ved en given strøm end designet til, hvilket har speedet systemet kraftigt op.
Der er lagt i ovnen til et sæt andre gangsteller ventiler, og en anden koblingsventil.
Nu med større og sjovere bilpark:
BMW M5
Audi A2 3L 2005
Audi A2 1,6 FSI 2005
Lupo Gti 2003
Tesla model S

Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 353
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Gearkassen der ville være en dsg gearkasse - hurtig skift

Indlæg af dykker5502 » tirs 24. sep 2019 20:13

Det er ikke bare synkromesherne der er slidte?
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)

Besvar