Crash - Bom - og så kom vi ikke længere.....

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Crash - Bom - og så kom vi ikke længere.....

Indlæg af dykker5502 »

Nu er den vist alvorligt gal med min lille ulv :-(
Jeg kørte ud fra en indkørsel og accellerede op igennem gearene som normalt indtil 3. (eller 4.?) gear.
Der lyder en grim "Kronsch" lyd og motoren stopper øjeblikkeligt og bilen kobler ud/går i frigear. Vejen går lidt nedad, så jeg kan heldigvis lige trille 50 - 100 m og holde ind på en P-plads. Ved forsøg på start klikker starteren bare.
Nåh, hjem på en trailer, hvor jeg så ikke lige har været motiveret for at se på den, da jeg frygter det værste - knækket tandrem med hvad deraf følger.
Jeg havde lige VCDS på da jeg hentede den, men med et tvivlsomt batteri gav det ikke rigtig noget resultat.
Nå, så er det jo fint at man har lidt andet at køre i..... men det tager jo motivationen for at få Ulven lavet :-)
Batteriet var virkelig ringe (helt nyt VARTA Start-Stop købt for 2 år siden - det originale holdt 11 år og kan stadig bruges som nødstartbatteri), så jeg købte et nyt, som så denne gang har stået med en C-Tec vedligeholdelseslader på. Min teori var at batteriet var faldet endegyldigt sammen med det resultat at strømmen forsvandt og bilen gik i en eller anden nødindstilling.
Idag fik jeg så taget mig sammen og fik sat det nye batteri i. Bom. Ingen forskel. Starteren klikker kun.
Nu fik jeg så fjernet plastikdækslet der dækker tandremmen, og den ser fuldstændig intakt ud og sidder pænt stramt på plads.
Burde man ikke kunne dreje motoren lidt rundt ved at sætte en nøgle på den midterste bolt og dreje lidt frem og tilbage? Bom. Motoren sidder urokkeligt fast. Ikke den mindste bevægelse!
NU bliver det lidt mystisk. Bilen står i frigear (stilling "P" godt nok) og kan skubbes frem og tilbage uden problemer (det burde den vel ikke i "P"?).

Er der nogen blandt denne sides altvidende medlemmer der har et bud på hvad der er sket den lille ulv?
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Crash - Bom - og så kom vi ikke længere.....

Indlæg af 383CI »

Bilen kan få de mærkeligste fejl med et defekt batteri så at der er "frisk strøm" er en absolut forudsætning for noget som helst.

'Lød det som om der "gik noget i stykker" ?

Bilen panikker jo ved den mindst ting omkring gearet så et den kobler ud og løber i frigear er en helt normal reaktion.

Hvis det så er gået rod i gearet og signeler kan den ikke finde ud af at få det rigtige gear lagt ind, koblet ud osv. men at starteren klikker kunne jo tyde på den er frigivet til start.

Der er selvfølgeligt nok olie alle steder?

Hvis det skete "midt i gearskiftet" kunne det være noget så enkelt som en skrue på forbindelserne der er gået løs, hvilket passer med den står i "forkert" gear.

Eller et knækket føringsrør eller andet i koblingen der er gået i stykker.

Men allerførst, strøm af og vent lidt inden et saftigt batteri på. Så fejludlæsning, så er du på vej.

Hvis motoren har sat sig ville jeg mene den "bare" skulle gå ned i omdrejninger og i stå, en anden mulighed er jo taktremmen har rykket sig, men ser den pæn og stram ud tænker jeg ikke det er første punkt jeg ville frygte og den kan køre med mindst en tand forskudt.

Så systematisk til værks, en ting af gangen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Crash - Bom - og så kom vi ikke længere.....

Indlæg af Kim B Olesen »

Det lyder ikke alt for godt :?
Kan du høre om starteren prøver at gå i indgreb eller bare klikker ?
Prøv at sætte den manuelt i et højere gear og prøv at skubbe frem og tilbage med den, så kan du se om du kan skubbe motoren rundt 🤔
Jo - du burde kunne dreje den rundt på knasten, men den går noget stramt 😬
Det kan jo være næsten alt fra en bagatel til havareret både gearkasse og motor 🤪
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Crash - Bom - og så kom vi ikke længere.....

Indlæg af dykker5502 »

Tak for input. Lige nu holder min ene Ford T i "Dok 1", så jeg kommer nok ikke videre før den er kommet ud at køre igen og kan komme op (Dok 1 er min carport i kælderniveau).
Kom gerne med flere forslag, men jeg får nok ikke kigget på den for om nogle uger. Så må Audien holde for indtil da :-)
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Besvar