Mystisk startproblem ved varm motor
: tors 1. aug 2019 15:49
Vores førstanskaffede Lupo (01 og 490 kkm)blev bragt hjem med Falck efter motorstop på en jysk motorvej. Træls. Ved hjemkomsten kunne den både starte og køre. Mystisk.
Men det var ikke en enkeltstående fejl: Når motoren er kørt gennemvarm, begynder den at hugge og i frigear dør den ... og så er genstart ikke umiddelbart muligt.
Det mest nærliggende er jo brændstoffilter, returventil og tandempumpe. Lidt luft var der da ogsåi toppen af filteret, men absolut ingen spor af motorolie iblandet. Det var altsammen hyldevarer. Den starter og kører med næsten ingen bobler i returløbet. Men jo mere man forlanger af den, jo hurtigere kommer problemet igen.
VCDS melder ingen fejl ... og dog: 01 (motor) gruppe 018, dyse tilstand siger 0.0 indtil problemet opstår. Så længe den tørner uden at starte melder den 8.0 og forklaringsfilen giver "Maksimalt strømforbrug nået "(eller hvordan det nu skal oversættes). Det var en ny variation for mig - og for JP, som jeg i dag har konsulteret ... han havde heller aldrig set den i forklaringsfilen.
Med til historien hører MÅSKE, at umiddelbart før hjemturen fra Jylland meddelte brugeren af bilen, at hun var kommet til at fylde nogle liter benzin på. Det har jeg været præsenteret for før, så jeg sagde, at den bare skulle fyldes helt op med diesel, når det kun drejede sig om et par liter.
Gode ideer modtages.
Men det var ikke en enkeltstående fejl: Når motoren er kørt gennemvarm, begynder den at hugge og i frigear dør den ... og så er genstart ikke umiddelbart muligt.
Det mest nærliggende er jo brændstoffilter, returventil og tandempumpe. Lidt luft var der da ogsåi toppen af filteret, men absolut ingen spor af motorolie iblandet. Det var altsammen hyldevarer. Den starter og kører med næsten ingen bobler i returløbet. Men jo mere man forlanger af den, jo hurtigere kommer problemet igen.
VCDS melder ingen fejl ... og dog: 01 (motor) gruppe 018, dyse tilstand siger 0.0 indtil problemet opstår. Så længe den tørner uden at starte melder den 8.0 og forklaringsfilen giver "Maksimalt strømforbrug nået "(eller hvordan det nu skal oversættes). Det var en ny variation for mig - og for JP, som jeg i dag har konsulteret ... han havde heller aldrig set den i forklaringsfilen.
Med til historien hører MÅSKE, at umiddelbart før hjemturen fra Jylland meddelte brugeren af bilen, at hun var kommet til at fylde nogle liter benzin på. Det har jeg været præsenteret for før, så jeg sagde, at den bare skulle fyldes helt op med diesel, når det kun drejede sig om et par liter.
Gode ideer modtages.