Mystisk startproblem ved varm motor

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Mystisk startproblem ved varm motor

Indlæg af doktorfrank »

Vores førstanskaffede Lupo (01 og 490 kkm)blev bragt hjem med Falck efter motorstop på en jysk motorvej. Træls. Ved hjemkomsten kunne den både starte og køre. Mystisk.
Men det var ikke en enkeltstående fejl: Når motoren er kørt gennemvarm, begynder den at hugge og i frigear dør den ... og så er genstart ikke umiddelbart muligt.
Det mest nærliggende er jo brændstoffilter, returventil og tandempumpe. Lidt luft var der da ogsåi toppen af filteret, men absolut ingen spor af motorolie iblandet. Det var altsammen hyldevarer. Den starter og kører med næsten ingen bobler i returløbet. Men jo mere man forlanger af den, jo hurtigere kommer problemet igen.
VCDS melder ingen fejl ... og dog: 01 (motor) gruppe 018, dyse tilstand siger 0.0 indtil problemet opstår. Så længe den tørner uden at starte melder den 8.0 og forklaringsfilen giver "Maksimalt strømforbrug nået "(eller hvordan det nu skal oversættes). Det var en ny variation for mig - og for JP, som jeg i dag har konsulteret ... han havde heller aldrig set den i forklaringsfilen.
Med til historien hører MÅSKE, at umiddelbart før hjemturen fra Jylland meddelte brugeren af bilen, at hun var kommet til at fylde nogle liter benzin på. Det har jeg været præsenteret for før, så jeg sagde, at den bare skulle fyldes helt op med diesel, når det kun drejede sig om et par liter. :shock:
Gode ideer modtages. :roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Mystisk startproblem ved varm motor

Indlæg af HamSjelv »

Mit bedste gæt vil være en eller flere dyser, hvor nål (a.k.a den bevægelige magnetiske del) binder pga. manglende diesel-smøring.

Jeg husker fra tidligere at åbne-strømmen på en PD er ~20A og holdestrømmen er ~10A. Jeg gætter ligeledes at det er holdestrømmen der overskrider et givent niveau.

Et elektromagnetisk kredsløb med stort luftgab (som en pumpe-dyse der ikke er åbnet) vil der flyde en væsentlig højere strøm end det tilsvarende hvor luftgabet er reduceret (= åbnet PD)

Får du "008 = Energy Limits/Maximum Current reached" på alle 3?
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Mystisk startproblem ved varm motor

Indlæg af ph. »

prøv at gi den et skud 2-takts olie
måske det er nok til at ændre på scenariet
og Hvis... så er det nok tid til renovering/ udskiftning af dyser
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Mystisk startproblem ved varm motor

Indlæg af doktorfrank »

Tak skal I have, begge to. Ja, det er 8 samtidigt på alle tre. Og ja, jeg var selv på vej hen på hylden efter en god gang 2-T olie.
Jeg gik den unge dame lidt på klingen, og hun måtte tilstå, at det lige så godt kunne være 10 liter benzin, der var tale om ... det skal nok vise sig at være nærmere sandheden. Måske gider jeg bestemme vægtfylden af tankindholdet :roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Mystisk startproblem ved varm motor

Indlæg af Kim B Olesen »

Hm - det virker måske lidt vildt at det er på alle tre 🤔 kan det være et eller andet sikkerheds mæssigt at den lukker, hvis den har kørt x antal sek på starteren 🤷🏼‍♂️
Ja - en skvæt 2-takts olie kan ikke skade sådan en gammel hund 😎
Ja hvis det viser sig at være 10 liter, er det godt nok en ret stor % del lige pludselig 🤪😳
Så ville jeg nok overveje at tømme tanken 😇
Men fedt med nogle nye fejl 👍🏻😎
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Mystisk startproblem ved varm motor

Indlæg af HamSjelv »

Hvis vognen vitterligt er blevet tildelt sådan en 25-30 % benzin/diesel blanding mener jeg kun der er én korrekt vej - tømme tank og brændstofsystem. Kostprisen på 'varespildet' (benzin/diseselolie) er stadig kun en fraktion af reservedelsprisen hvis der pludselig skal skiftes dyser.

Gad nok vide hvordan forbrændingen er på en benzinfødt selvtænder-dieselmotor med en kompression på 22:1 er i forhold til sådan noget benzin-standard ~10:1? Lupo-motorens bankesensor må være noget på overarbejde..
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Mystisk startproblem ved varm motor

Indlæg af doktorfrank »

:D Så kom det på plads. Dyserne har overlevet al vold og termisk overbelastning :o 8-) .
Jeg sugede tanken helt tom med min oliesuger fra fremløbsslangen på filteret. Hældte fem liter frisk diesel iblandet en god sjat 2-T olie og noget dyserensetilsætningsmiddel, hvorpå jeg - igen med oliesugeren - via motorens returslange på filteret sugede en halvliter igennem filteret og hele motorens system. Efter start og 10 minutters tomgang vovede jeg en test. Og den går bedre i hele belastningsområdet, end den gjorde før uheldet ... ikke at jeg tør anbefale metoden til dyserens :!:
Igen mange tak for råd og vejledning 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Mystisk startproblem ved varm motor

Indlæg af HamSjelv »

Top-dollar :!:
3liter.dk
Indlæg: 188
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 22:23
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: 4622 Havdrup

Mystisk startproblem ved varm motor

Indlæg af 3liter.dk »

doktorfrank skrev:Tak skal I have, begge to. Ja, det er 8 samtidigt på alle tre. Og ja, jeg var selv på vej hen på hylden efter en god gang 2-T olie.
Jeg gik den unge dame lidt på klingen, og hun måtte tilstå, at det lige så godt kunne være 10 liter benzin, der var tale om ... det skal nok vise sig at være nærmere sandheden. Måske gider jeg bestemme vægtfylden af tankindholdet :roll:

Holdt stop, er brændstoffet ikke skiftet?

Hov jeg panikkede vist, DEN gennemskuede jeg ikke under vores Brain storm forleden, omvendt spurgte jeg heller ikke direkte, men det går under ingen omstændigheder med benzin i dieseltanken....

Det kunne være sjovt at få målt effekten på bilen, eller som Hamsjelv siger, holde/åbningsstrømmen med scoobet....

Jeg tog det 100% som en selvfølgel at systemet var renset i BUND og påfyld frisk sovs, nogen gange kan man ikke se skoven for træer....BilledeBillede

Sent from my iPhone using Tapatalk
venlig Hilsen

JP.
3liter.dk
Besvar