Ingen adgang til motorstyring

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Roligheden
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 19. jul 2019 07:10
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Århus

Ingen adgang til motorstyring

Indlæg af Roligheden »

Jeg har en Lupo 3l, 270 tkm 2002 hvor jeg og andre (aut. værksteder med Bosch, VCDS mv) ikke kan få adgang til motorstyringen. Bilen starter (dog ikke i "stop" funktion og den er ikke i gear når den er i "stop")og kører og der er kontakt til resten af systemerne. Bilen har fået ny kobling mv og er blevet grundjusteret og inden dette gik bilen ofte i nødprogram. Ingen fejl fra ABS, gearkasse mv. men den går ofte i nødprogram og der er ingen sammenhæng med gearskift (3. gear skiftegaffel) eller andre observationer. Derfor søger jeg hjælp til at få hul igennem til motorstyringen (da det nok er her årsagen til nødprogram skal findes) inden jeg skiller hele ledningsnettet ad! Til info har jeg tjekket sikringer, demonteret radio, ny motorstyring og taget polerne af batteriet uden det gav forbindelse. Kan bilen evt kører med et defekt relæ som så bevirker at der ikke er strøm til motorstyringen?

Gode forslag imødeses - på forhånd tak!
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ingen adgang til motorstyring

Indlæg af doktorfrank »

Kan den gennemføre en generel fejlfinding? Koblingsaktuatoren er første mistænkt, men jeg har ikke været ude for, at vcds afviser grundlæggende forbindelse til en styrebox ... og nej, bilen kan hverken starte eller køre uden strømforsyning til motor- og gearstyring. Er det org. autoriseret vcds? eller kan der måske være en forklaring her??
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Roligheden
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 19. jul 2019 07:10
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Århus

Re: Ingen adgang til motorstyring

Indlæg af Roligheden »

Ja, der er kun brugt original vcds (org. kabel) og Bosch og ja programmerne gennemgår alle områder (ABS, instrument osv) dog IKKE motorstyringen som den ikke kan få kontakt til!
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Ingen adgang til motorstyring

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er kun motorstyringen ikke ?
Jeg har haft samme problem på nogle år siden på min egen Lupo :? Jeg løste det dengang ved at tage kontakt til ham Niels der har med vcds at gøre, så lavede han en kalibreringsfil som jeg skulle gøre et eller andet bestemt med 👍
Problemet er faktisk tilbage igen med samme Lupo det bare er knægten der kører i nu 🤪
Jeg har ikke lige fået gjort noget ved det endnu, men tænker der skal samme løsning til igen 🤷‍♂️
Roligheden
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 19. jul 2019 07:10
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Århus

Re: Ingen adgang til motorstyring

Indlæg af Roligheden »

Jeg tænker det må være en fejl i/ved bilen, da man sagtens kan få kontakt til motorstyringen når den ikke sidder i bilen - både den gamle og nu den nye motorstyring!
Og ja, jeg har haft kontakt til Niels og det er ikke umiddelbart noget med softwaren!
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Ingen adgang til motorstyring

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Skal du kommunikerer med motorstyreenheden på K-line (som er en 1-wire seriel kommunikation) foregår det gennem startspærrestyreenheden.

Såfremt du ikke har fejl på startspærrestyreenhed, vil mit gæt være at du skal fejlfinde på afbrudt "K-line" mellem startspærrestyreenhed og motorstyreenhed (Den forbindelse kaldes så for en W-line).

Der er også et CAN-bus system (differentielt 2-wire) mellem alle de nævnte styreenheder, hvilket bliver anvendt under normal drift. K-line anvendes kun til diagnose.
Roligheden
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 19. jul 2019 07:10
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Århus

Re: Ingen adgang til motorstyring

Indlæg af Roligheden »

Det lyder som god info og hjælp til fejlfinding. Hvor er styreboksen til startspærre placeret?
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Ingen adgang til motorstyring

Indlæg af Kim B Olesen »

@hamsjelv
Gælder det både ny og gammel model lupo ?
Der er jo forskel på hvordan startspærren er opbygget på dem 😬

Jeg har afmonteret startspærre boksen helt på knægtens gamle “gammel model” uden at have problemer med at kontakte motorstyring 🤔

Boksen sidder over sikringsboksen, lille sort boks hvor der går en tyk sort ledning op til tændingsnøglen 👍
Roligheden
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 19. jul 2019 07:10
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Århus

Re: Ingen adgang til motorstyring

Indlæg af Roligheden »

Så blev ledningsnettet tjekket fra immo-model (startspærre) til OBD stik og igen fra immo til motorstyringen og der er hul igennem til både w-Line og k-Line alle steder! Kan immo-modulet være defekt uden det giver fejl?
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Ingen adgang til motorstyring

Indlæg af HamSjelv »

Kim B Olesen skrev: søn 21. jul 2019 09:12Gælder det både ny og gammel model lupo ?
Aner det ikke. Jeg kiggede blot på opbygningen for modelårgang 2003 som Roligheden angiver....

@Rolighed:
Jeg gætter i vildskab (næsten)... Men umiddelbart vil jeg mene det er muligt at samle K- og W-line ledningerne umiddelbart udenfor startspærestyreenheden; Hvis der på den måde kan etableres kommunikation med motorstyreenheden er fejlen afgrænset til startspærestyreenheden.

Indebar din kontrol af K- og W-line ledningerne også kortslutning til stel/+12V?
Roligheden
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 19. jul 2019 07:10
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Århus

Re: Ingen adgang til motorstyring

Indlæg af Roligheden »

Jeg konstaterede at der ikke direkte er forbindelse mellem k- og W-line på stikket til startspærrestyrringen (fra odb stikket (tænker heller ikke det skal være sådan? - svare til at forbinde k- og w-Line eller er det fejlen?)
Jeg kontrollerede ikke for overgang til stel eller +12 v polen - det må jeg tjekke i morgen.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Ingen adgang til motorstyring

Indlæg af HamSjelv »

Roligheden skrev: søn 21. jul 2019 20:13 Jeg konstaterede at der ikke direkte er forbindelse mellem k- og W-line på stikket til startspærrestyrringen (fra odb stikket (tænker heller ikke det skal være sådan? - svare til at forbinde k- og w-Line eller er det fejlen?)
Jeg kontrollerede ikke for overgang til stel eller +12 v polen - det må jeg tjekke i morgen.

Var det min vogn vill jeg

* demontere stikket til startspærrestyrenheden
* forbinde k- og w-wire i stikket til startspærestyrenhed, og LADE VÆRE MED AT FORSØGE MOTORSTART
* Afprøve om VCDS nu vil kommunikere med motorstyreenhed

Jeg husker noget med k-line kommunikerer 10,24kHz serielt. Jeg gætter der er passiv pull-up modstand på k- og w-line. Alle enheder på den aktuelle k- (w-)line kan trække den lavt til stel. Mangler pull-up modstanden vil kommunikationen fejle pga. manglende logisk højt signal. Derfor spørger jeg til impedansen fra w-line til specielt kl.15.
Mit andet gæt vil være at pull-up modstanden ligger i området 10kOhm+-

Et andet forslag kan også være at måle AC-spænding på w-line når VCDS forsøger at etablere kontakt til motorstyreenhed...
Roligheden
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 19. jul 2019 07:10
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Århus

Re: Ingen adgang til motorstyring

Indlæg af Roligheden »

Så er der adgang til motorstyringen igen efter udskiftning af startspærremodulet!!!!

Tusinde tak for den store hjælp til løsning - FANTASTISK!
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Ingen adgang til motorstyring

Indlæg af KMDTHY »

Perfekt!
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Ingen adgang til motorstyring

Indlæg af Kim B Olesen »

Nå - jeg skal også til at rode med knægtens en gang ved lejlighed, eller måske nærmere når den kommer med en fejl hvor den ikke vil køre mere 🤷🏼‍♂️🤪😂
Jeg fik fat i Niels igen og sendte filen til ham igen, der var desværre ingen fejl software mæssigt, så det er nok nærmere startspærre modulet 🤔
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Ingen adgang til motorstyring

Indlæg af HamSjelv »

Aargh, Kim,

Jeg synes overhovedet ikke det er samme fejlbeskrivelse du og Rolig fremsætter...

Rolig kunne ikke diagnostisere motorstyreenheden, men vognen kunne (kan) godt køre; Det er ikke helt samme fejlscenarie du beskriver... ;)
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Ingen adgang til motorstyring

Indlæg af Kim B Olesen »

Øh jo - knægtens kører også fuldstændigt uden problemer, det er først når jeg vil i kontakt med motorstyringen der bliver et problem 😎
Jeg skriver jo at det nok først bliver når den kommer med en fejl hvor den ikke vil køre mere 😬
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Ingen adgang til motorstyring

Indlæg af HamSjelv »

Kim B Olesen skrev: lør 3. aug 2019 18:51 Øh jo..
Tjek,

Så det er først en udfordring når det er et problem.... :D
Besvar