**LØST**3 gear virker ikke

Alt vedrørende teknikken på 3L
Mukisimba
Indlæg: 48
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6580

**LØST**3 gear virker ikke

Indlæg af Mukisimba »

Hej alle.

Nu er min kære Lupo kommet i klemme igen.
Den børster tænder i 3 gear og går der efter i tomgang og er nød til at slukke og tænde bilen for at komme videre.
Lige pt. trækker jeg den fra 2-4 gear og så kører den fint.
Jeg har læst mig frem til at det kunne være en skiftegaffel der er færdig? :shock:
Nu trænger bilen også til ny gearolie ved jeg, samt skiver og bremser.
Jeg har en mekker, som godt kan lave det, jeg skal bare selv komme med reservedele.

Jeg har IKKE udsøgt for fejl i VDCS, men gætter meget på, ifølge de andre topics, der er herinde, at det er der fejlen ligger. Da problemet næsten er identisk med andre tråde.

Nu spørger jeg så, kan det betale sig at reparere på??
Den har lige fået ny starter, N75 ventil, tandrem, vandpumpe, multirem og turborens. Den kører egentlig ganske fantastisk og der er ingen mislyde i de andre gear, de kører meget FLYDENDE.
I så fald, hvis det kan svare sig at reparere.
Hvilke dele ville i anbefale jeg tager med til mekanikeren, da jeg selv står for indkøb af dele.
Har kigget lidt på vagtech, men ved absolut ikke, hvad jeg evt. skal bestille hjem.
Det er alt fra skiver, bremser, evt. tromler i bag samt en ny abs føler/sensor højre for, samt skiftegaffel og diverse ting der nu skal høre med til dette.
Olien har jeg fundet ud af at man skal bruge 3,1L Castrol 75w90, er dette også korrekt?

MANGE MANGE tak for hjælpen på forhånd.

God valgdag og grundlovsdag. :mrgreen:
Senest rettet af Mukisimba ons 12. jun 2019 19:37, rettet i alt 1 gang.
02’ Lupo 3L - 370.000km pr. 1/5-2021.
Nyrenoveret gearkasse, nyt koblingssæt, samt KÆMPE service i maj 19.
Tandrem & vandpumpe pr. 326.000km.
Ny forrude august 2019.
Normal Lupo, ingen ekstraudstyr.

Kia Optima SW PHEV - 2020
Mukisimba
Indlæg: 48
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6580

Re: 3 gear virker ikke

Indlæg af Mukisimba »

Dog skal det lige tilføjes, at jeg en sjælden gang imellem godt kan ramme 3 gear og køre.
Det jeg kan gøre, er at skifte til 3 gear, og det er så først NÅR jeg giver gas, at den børster tænder og går i tomgang, ellers skifter den nogle gange også ned i 2 gear, og så er jeg nødt til at tvinge den i 4 gear.
Børstningen tager 0,5 sek og så er det sluk og tænd. Suk
Tak på forhånd.
02’ Lupo 3L - 370.000km pr. 1/5-2021.
Nyrenoveret gearkasse, nyt koblingssæt, samt KÆMPE service i maj 19.
Tandrem & vandpumpe pr. 326.000km.
Ny forrude august 2019.
Normal Lupo, ingen ekstraudstyr.

Kia Optima SW PHEV - 2020
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: 3 gear virker ikke

Indlæg af 383CI »

Du har 99,9999999987% ret i det er gaflen der er knækket.
Der er ikke meget at rafle om.

Hvis gearkassen skal af, og det skal den, er det de færreste der ikke ville skifte lejerne i den også.

Kobling og udrykkerleje bør også skiftes, koblingen er en vurderingssag i hvert enkelt tilfælde.

Hvis I ikke er sikre på lejeskift kunne det sikkert svare sig at få en med LupoForstand til at skifte lejerne eller bytte gearkassen med en der er lavet, så det bare er PlugAndPlay

Gaflen kan købes ny for en formue eller findes brugt, og svejst, f. eks. i Fb grupper for Lupoèr

Lejerne, uden jeg ved om det er de helt rigtige er her

https://www.ebay.com/itm/VW-POLO-LUPO-V ... SwLXFcYq4O
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Mukisimba
Indlæg: 48
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6580

Re: 3 gear virker ikke

Indlæg af Mukisimba »

383CI skrev: ons 5. jun 2019 14:43 Du har 99,9999999987% ret i det er gaflen der er knækket.
Der er ikke meget at rafle om.

Hvis gearkassen skal af, og det skal den, er det de færreste der ikke ville skifte lejerne i den også.

Kobling og udrykkerleje bør også skiftes, koblingen er en vurderingssag i hvert enkelt tilfælde.

Hvis I ikke er sikre på lejeskift kunne det sikkert svare sig at få en med LupoForstand til at skifte lejerne eller bytte gearkassen med en der er lavet, så det bare er PlugAndPlay

Gaflen kan købes ny for en formue eller findes brugt, og svejst, f. eks. i Fb grupper for Lupoèr

Lejerne, uden jeg ved om det er de helt rigtige er her

https://www.ebay.com/itm/VW-POLO-LUPO-V ... SwLXFcYq4O
Hej.

Mange tak for svar. Er dette sæt du har linket til, til at udskifte alle dele, ligesom det sæt han egentlig har på vagshop?

Jeg synes ikke umiddelbart jeg kan se en skiftegaffel, men ved heller ikke hvordan den ser ud til en Lupo. :mrgreen:

For hvis sættet her passer på min og egentlig matcher, så er det da en del at “spare” istedet for at købe her i DK.

Mange tak på forhånd
02’ Lupo 3L - 370.000km pr. 1/5-2021.
Nyrenoveret gearkasse, nyt koblingssæt, samt KÆMPE service i maj 19.
Tandrem & vandpumpe pr. 326.000km.
Ny forrude august 2019.
Normal Lupo, ingen ekstraudstyr.

Kia Optima SW PHEV - 2020
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: 3 gear virker ikke

Indlæg af 383CI »

Nope skiftegaflen er ikke med. Det ligner en gaffel bare rund og med 2 ben. Den holder en rund låsemuffe. Der er en pind på, det er den der knækker.
Hvis jeg var dig ville jeg se i en fb gruppe og efterlyse en svejset. Jeg gav 400 penge for en.
Jeg ved som jeg skriver ikke om det sæt jeg linker til er direkte rigtigt, det er der forhåbentligt snadre der kan bekræfte eller linke til et der er
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: 3 gear virker ikke

Indlæg af 383CI »

https://www.onestopgearboxshop.com/vw-p ... S0I3bRNe0s

Direkte fra LupoKanens næb og med dennes anvisninger :)
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Mukisimba
Indlæg: 48
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6580

Re: 3 gear virker ikke

Indlæg af Mukisimba »

383CI skrev: ons 5. jun 2019 18:50 https://www.onestopgearboxshop.com/vw-p ... S0I3bRNe0s

Direkte fra LupoKanens næb og med dennes anvisninger :)
Hej igen.
Er ikke lige sikker på hvad du mener med dette ny link? :D
Jeg værdsætter ihvertfald indsatsen meget.
Har du evt er link til en fb side hvor jeg kan eftersøge, ellers må jeg jo købe den fra VAG? :)

Takker på forhånd
02’ Lupo 3L - 370.000km pr. 1/5-2021.
Nyrenoveret gearkasse, nyt koblingssæt, samt KÆMPE service i maj 19.
Tandrem & vandpumpe pr. 326.000km.
Ny forrude august 2019.
Normal Lupo, ingen ekstraudstyr.

Kia Optima SW PHEV - 2020
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: 3 gear virker ikke

Indlæg af 383CI »

Men der er jo ikke meget at spare i forhold til vagshop så måske det generalt var en overvejelse værd om det kan svare sig at døje med udlandslevering.

LupoKanens næb er et internt indtryk mellem Lupoernes herre og undertegnede.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Mukisimba
Indlæg: 48
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6580

Re: 3 gear virker ikke

Indlæg af Mukisimba »

383CI skrev: ons 5. jun 2019 19:25 Men der er jo ikke meget at spare i forhold til vagshop så måske det generalt var en overvejelse værd om det kan svare sig at døje med udlandslevering.

LupoKanens næb er et internt indtryk mellem Lupoernes herre og undertegnede.
Hey.

Er det dette sæt jeg skal bestille så?

http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... o-3l-p-241

På forhånd tak.
02’ Lupo 3L - 370.000km pr. 1/5-2021.
Nyrenoveret gearkasse, nyt koblingssæt, samt KÆMPE service i maj 19.
Tandrem & vandpumpe pr. 326.000km.
Ny forrude august 2019.
Normal Lupo, ingen ekstraudstyr.

Kia Optima SW PHEV - 2020
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: 3 gear virker ikke

Indlæg af 383CI »

Ja hvis du ikke finder en gaffel f.eks. på fb der er svejst.
Hvis den der er med i sættet er standard er den lige så svag som den bilen er født med.
Det var det her jeg tænkte på men så fejl på prisen.
Der er ingen gaffel med men det er der heller ikke på det fra UK

http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... o-3l-p-240
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: 3 gear virker ikke

Indlæg af KMDTHY »

Det kan du godt købe. Det er bare lidt dyrt.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Mukisimba
Indlæg: 48
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6580

Re: 3 gear virker ikke

Indlæg af Mukisimba »

Jeg påtænker at bestille lejer osv fra UK.
Men jeg tænker at tage skiftegaffelen til en smed og få den tigsvejst. Er det ikke den bedste måde at gøre det på, så er den trods alt forstærket på begge sider af gaflen.

Eller er jeg helt galt på den?
02’ Lupo 3L - 370.000km pr. 1/5-2021.
Nyrenoveret gearkasse, nyt koblingssæt, samt KÆMPE service i maj 19.
Tandrem & vandpumpe pr. 326.000km.
Ny forrude august 2019.
Normal Lupo, ingen ekstraudstyr.

Kia Optima SW PHEV - 2020
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: 3 gear virker ikke

Indlæg af Kim B Olesen »

Vagtech har også et discount sæt magen til de andre der er linket til, til stort set samme pris http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... 2-3l-p-556
Så kan du tilkøbe skiftegaflen ved ham 👍
I MIN verden - hvis først skiftegaflen er knækket, hører den til i skraldespanden 😬 jeg ville aldrig turde satse på at svejse den igen - den sidder dybt inde i gearkassen og kræver afmontering og adskillelse af denne, hvis den skulle knække igen 🤪 i MIN verden er det ikke besværet værd for at spare de 800 kr eller det du kan finde en brugt til 😎👍
Mukisimba
Indlæg: 48
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6580

Re: 3 gear virker ikke

Indlæg af Mukisimba »

Kim B Olesen skrev: tors 6. jun 2019 04:36 Vagtech har også et discount sæt magen til de andre der er linket til, til stort set samme pris http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... 2-3l-p-556
Så kan du tilkøbe skiftegaflen ved ham 👍
I MIN verden - hvis først skiftegaflen er knækket, hører den til i skraldespanden 😬 jeg ville aldrig turde satse på at svejse den igen - den sidder dybt inde i gearkassen og kræver afmontering og adskillelse af denne, hvis den skulle knække igen 🤪 i MIN verden er det ikke besværet værd for at spare de 800 kr eller det du kan finde en brugt til 😎👍
Hej Kim.

Mange tak for dit indlæg.
SUPER fedt med det sæt fra vagshop, det bliver nok det jeg bestiller hjem. Hvis jeg bestiller en ny gaffel fra vagshop, hvad er erfaringen så med, hvor længe de holder. Nu læste jeg til frygt, at andre havde udskiftet og den holdte ca 1 år og gik så der efter igen. Jeg ved dog ikke, hvor den er blevet bestilt henne.
Bilen bliver først adskilt her i weekenden og kan nok først derefter bestille, eller kan jeg lige så godt få bestilt nu, istedet for at vente? :)

På forhånd mange tak for hjælpen.
02’ Lupo 3L - 370.000km pr. 1/5-2021.
Nyrenoveret gearkasse, nyt koblingssæt, samt KÆMPE service i maj 19.
Tandrem & vandpumpe pr. 326.000km.
Ny forrude august 2019.
Normal Lupo, ingen ekstraudstyr.

Kia Optima SW PHEV - 2020
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: 3 gear virker ikke

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg ville bare bestille - det eneste m`en er at vagshop godt kan være lidt tid om at levere, men prøv at maile til ham og nævn at du står og mangler det 👍
Jeg plejer altid at få tig svejset de gafler jeg sætter i uanset om de er nye eller gamle 😎 så burde det være helt sikkert 😎👍😇 men som udgangspunkt plejer de at holde omkring 300000 km, så der går da et stykke tid 😂
Tænker at den der knækkede efter et år, nok var en godt brugt der blev monteret uden at svejse den - hvilket i min verden er lige så meget idioti som at købe en brugt gearkasse til fx 3500 kr der har kørt omkring 300000 km og regne med den holder mere end en måneds tid 😫😱
Når det så er sagt er der flere gearkasser der har kørt 600000 km uden nedbrud, men hvis den står på gulvet er det jo tosset ikke at sørge for den kan køre mindst de næste 300000 km uden problemer 😎😇 især hvis man skal betale en for at lave det 🤪
Mukisimba
Indlæg: 48
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6580

Re: 3 gear virker ikke

Indlæg af Mukisimba »

Kim B Olesen skrev: tors 6. jun 2019 17:55 Jeg ville bare bestille - det eneste m`en er at vagshop godt kan være lidt tid om at levere, men prøv at maile til ham og nævn at du står og mangler det 👍
Jeg plejer altid at få tig svejset de gafler jeg sætter i uanset om de er nye eller gamle 😎 så burde det være helt sikkert 😎👍😇 men som udgangspunkt plejer de at holde omkring 300000 km, så der går da et stykke tid 😂
Tænker at den der knækkede efter et år, nok var en godt brugt der blev monteret uden at svejse den - hvilket i min verden er lige så meget idioti som at købe en brugt gearkasse til fx 3500 kr der har kørt omkring 300000 km og regne med den holder mere end en måneds tid 😫😱
Når det så er sagt er der flere gearkasser der har kørt 600000 km uden nedbrud, men hvis den står på gulvet er det jo tosset ikke at sørge for den kan køre mindst de næste 300000 km uden problemer 😎😇 især hvis man skal betale en for at lave det 🤪
Hey.

Jeg har i dag aftalt med Steffen, at jeg afhenter gearkassesæt og skiftegaffel hos ham imorgen, det var ingen problem. Super duper lækkert.
Jeg hører mekanikeren om han kan sørge for at få den tigsvejst eller om det skal være uden svejsning. (Jeg vil bare gerne snart ud at køre).
Samt er der bestilt ny motorolie, gearolie, og alle diverse filtre.
Jeg har en ABS lampe der lyser foran på højre. Er det ny sensor??
Har kigget lidt på en Fox venstre sensor til Lupos højre side, men skal jeg købe andet end den sensor så? For så kan jeg lige så godt tage original. :lol:

Det er denne jeg har kigget på:
http://www.thansen.dk/product.asp?pn=-2 ... group=1600

På forhånd takker
02’ Lupo 3L - 370.000km pr. 1/5-2021.
Nyrenoveret gearkasse, nyt koblingssæt, samt KÆMPE service i maj 19.
Tandrem & vandpumpe pr. 326.000km.
Ny forrude august 2019.
Normal Lupo, ingen ekstraudstyr.

Kia Optima SW PHEV - 2020
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: 3 gear virker ikke

Indlæg af Kim B Olesen »

Super - godt at høre 👍
Der er også nogle der bare CO2 svejser den og det er sikkert næsten lige så godt :geek: :ugeek:
Hvis du køber den fra Fox, skal der nogle skiver under den for at hæve den lidt 🤪 lidt en fuskerløsning, men det virker 👍
Mukisimba
Indlæg: 48
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6580

Re: 3 gear virker ikke

Indlæg af Mukisimba »

Kim B Olesen skrev: fre 7. jun 2019 05:50 Super - godt at høre 👍
Der er også nogle der bare CO2 svejser den og det er sikkert næsten lige så godt :geek: :ugeek:
Hvis du køber den fra Fox, skal der nogle skiver under den for at hæve den lidt 🤪 lidt en fuskerløsning, men det virker 👍
Det blev til en Lupo sensor, refako tager 309,- for en til Lupo og 259 til Fox. Vil ikke flueknepperi for 50kr :lol:

Bilen er afleveret, så nu er det bare spændingen tilbage :D :twisted: :D

God aften :mrgreen:
02’ Lupo 3L - 370.000km pr. 1/5-2021.
Nyrenoveret gearkasse, nyt koblingssæt, samt KÆMPE service i maj 19.
Tandrem & vandpumpe pr. 326.000km.
Ny forrude august 2019.
Normal Lupo, ingen ekstraudstyr.

Kia Optima SW PHEV - 2020
Mukisimba
Indlæg: 48
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6580

Re: **LØST**3 gear virker ikke

Indlæg af Mukisimba »

***OPDATERING***

Hej alle.

Så er problemet løst på ulven.
Det var en knækket skiftegaffel, ny monteret.

Der er alt i alt blevet udskiftet følgende dele i den her omgang:

Skiftegaffel 3/4 gear
Alle lejer i gearkassen udskiftet
Gearolie - 3,1L påfyldt og gammelt tappet af
Ny kobling samt der tilhørende dele -(Koblingssæt)
Motorolie
Oliefilter
Luftfilter
Kabinefilter
ABS føler, højre for (ABS lampen lyste i instrumentbrættet.)
Gearkassen er grundjusteret og ALTING kører bare der ud af. Aldrig nogensinde har gearskifte føltes så glat og perfekt.

Nu kan vi komme ud og køre Lupo igen, og den glæder sig allerede til at trille MAAANGE km endnu. :D :D :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jeg vil til sidst også gerne takke jer alle, igen.
Uden jeres inputs var jeg nok ikke denne erfaring klogere i dag.

Kan i have en god aften,
Hilsen er glad Lupo ejer igen. 8-)
02’ Lupo 3L - 370.000km pr. 1/5-2021.
Nyrenoveret gearkasse, nyt koblingssæt, samt KÆMPE service i maj 19.
Tandrem & vandpumpe pr. 326.000km.
Ny forrude august 2019.
Normal Lupo, ingen ekstraudstyr.

Kia Optima SW PHEV - 2020
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: **LØST**3 gear virker ikke

Indlæg af sussi »

smi-halfl.jpg
smi-halfl.jpg (1.87 KiB) Vist 9258 gange
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar