Urolig motorgang og udsættere ved kold motor

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Urolig motorgang og udsættere ved kold motor

Indlæg af kumse »

Hej derude

Så blev Lupo synet i dag uden anmærkninger 8-)
Det er en 2005 med 217.000km på klokken. Den kører fint, men jeg har på det seneste bemærket at den kan finde på at gå på to cylindre ganske kort i tomgang når den er kold. Den går bedre når den er varm, men der kan lige som mærkes lidt urolig og vibrerende tomgang.
Den trækker fint, der er ingen røg at bemærke fra udstødningen. Den havde normale forureningstal ved bilsynet i dag.
Jeg har lige haft VCDS på. Der er ingen fejl at finde, og ved lidt søgning på forumet kan jeg ikke finde en lignende problemstilling.

Jeg har bemærket at returventilen på dieselfilteret godt kan hyle en anelse når den er kold. Jeg skiftede den til en ny original for 3 år siden, fordi den gamle hylede, men der var ingen udsættere.

Hvor skal jeg starte min søgen. Er det bare 3 nye dysser ?... av.. de er dyre :roll:
Ellers kan jeg læse om ledningsnet til dyserne og lignende.
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Urolig motorgang og udsættere ved kold motor

Indlæg af 383CI »

Der er et sted i VCDS der hedder "dysebalance" den indikere hvilken mængde diesel de forskellige cylindre får i forhold til det der er beregnet, i første omgang, for at få en jævn motorgang.
Det er såleden et udtryk for kompensation i forhold til det så motoren yder ens på alle (3, hvis det er så mange det kan kaldes alle) cylindre.
Der kan du se om alle tallene er tæt på 0 men du vil så måske have et der stikker af, eller skiller sig ud. Så forsøger de 2 andre at kompensere for den og derfor er deres 2 tal anderledes.

Det burde give en indikation af om der er noget med en dyse

Overstående er ikke noget jeg selv har erfaret eller har erfaring med, det er referat af firmaets mekanikers synspunkter og erfaring.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Urolig motorgang og udsættere ved kold motor

Indlæg af doktorfrank »

Enig ... det er et godt udgangspunkt! 8-)
Jeg ville først kontrollere de tre stik på dyserne (afmonter topdæksel) og evt. stramme kontaktfjedrene.
Hvis det ikke gør det, har vi velanskrevne værksteder, som kan udføre en effektiv dyserens med store maskiner. Noget tilsvarende kan man (efter youtube-ekvilibristers udsagn) selv gøre hjemme i indkørslen.
Nye dyser er no go; de koster jo noget i retning af, hvad bilen er værd ... pr. stk. :roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Urolig motorgang og udsættere ved kold motor

Indlæg af Kim B Olesen »

Med de km du skriver burde dyserne ikke fejle noget 😎 de har jo kun gået 1/3 af mange andre dyser herinde 😂😂
Tror også mere på ledningsnettet til dem 👍
Måske det kan reddes ved at rense og skabe lidt bedre kontakt 😬 men med det miljø de sidder i, plejer jeg sku bare at bytte til nyt 😬😎👍
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Urolig motorgang og udsættere ved kold motor

Indlæg af kumse »

Tak for de gode input.

Lige pt. er det gået og blevet en periodisk fejl. Den går udemærket nu. Jeg prøvede at udlæse dyseballancen i tomgang i går. Den gik jævnt, og umiddelbart ser jeg ikke noget alarmerende i tallene.
IMG_2512.jpeg
IMG_2512.jpeg (303.39 KiB) Vist 2943 gange
Jeg må have VCDS klar og udlæse spontant når jeg oplever det næste gang

Fortsættelse følger ;)

-Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Besvar