Lupo 3l fejler i gearskifte

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Jonasoehansen
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors 23. maj 2019 00:41
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: 6870

Lupo 3l fejler i gearskifte

Indlæg af Jonasoehansen »

Hej, jeg har en Lupo fra 2000. Jeg har siden jeg har hentet den haft problemer med at når jeg køre lidt længere ture så begynder den på at sætte sig fast i gearene uanset hvilket gear den står i, får jeg så grundjusteret bilen så køre den rigtig godt i et par uger og så begynder det ellers igen. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad det er der er skyld i det. Har efter jeg har fået bilen fået skiftet/lavet: trykkugle, bremselyskontakt og hydraulicpumpen og det skal lige siges at tidligere ejer næsten lige havde fået renoveret gearkassen og fået skiftet kobling. Så nu håber jeg måske at der er en herinde der kan komme med nogle gode råd.
Mvh Jonas
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo 3l fejler i gearskifte

Indlæg af 383CI »

Langskud uden fejludlæsning.

Et hjulleje der bliver varmt og derfor giver ustabilt signal fra en ABS sensor som bruges til gearskifte, men en udlæsning med VCDS vil nok hjælpe en del.

For lidt hydraulikolie er en anden mulighed, men igen langskud.

Hvis du kan granske tankerne og finde et mønster i hvornår og hvordan det sker kan vi sikkert komme nærmere skiven, men det er ikke ukendt så det kan være der er en der sidder med "BullsEye" direkte fra hoften, eller det er beskrevet i FAQèn
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo 3l fejler i gearskifte

Indlæg af doktorfrank »

... og endnu et langskud:
Hvis det optræder efter en længere distance i ét bestemt gear, er det hydraulikstationens trykføler, der “hænger”. Hvis det sker i fx bykørsel, er det manglende tryk i hydrauliksystemet, antagelig på grund af (temperaturbestemt) utæthed i gangstelleren, der som jeg forstår det, er det eneste, der ikke er (forsøgt) renoveret.
Omkring det sidste: Det er ikke altid, hjemmemekaniker-renovering lever helt op til kvalitetsnormerne - siger jeg, efter fornyligt at set en gearkasse, hvor både femte og fjerdegear var samlet/monteret forkert, hvilket tydeligvis var årsagen til, at den pæne bil hurtigst muligt blev solgt. :o
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar