Problemer med gearskifte i A2 3L

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Problemer med gearskifte i A2 3L

Indlæg af 2a2 »

hej derude
nå - næste problem - den ene af mine A2er er begyndt at "kvaje sig" når den skal skifte gear - jeg fornemmer at kontrolleren kikser et gear-skifte og går herefter i sort - reagerer ikke på noget - det hjælper kun at stoppe og starte motoren igen.
Nu er jeg ikke helt sikker på om den rent faktisk ikke får den i gear eller om den blot ikke finder ud af at den har fået den i gear da motoren reagerer ikke på at min giver gas og friløbet gør jo at man ikke kan mærke om den er i gear eller ej - men jeg tror ikke den får den i gear.
Nu regner jeg med at en grundjustering af gearkassen afhjælper dette problem - MEN - der er et andet problem inden jeg kan komme igang med dette idet den gennem det sidste år har haft en fejl idet den kun kan starte når den står i "N" og ikke når gearvælgeren står i "STOP" - og nåja - det problem kan man jo godt vænne sig til.
Men - jeg tør ikke starte en grundjustering INDEN jeg har den fejl på plads da den sikkert ellers går i fejl på dette og så har jeg en A2'er som ikke vil noget som helst!!
Altså - spørgsmål - det der sjov med at den ikke vil starte når den står i "STOP" men kun i "N" mener jeg skulle være et potentiometer der enten er defekt eller ihvertfald står forkert - men er det det på koblingen eller på gangstelleren - eller en helt 3.?

mvh - ti
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Problemer med gearskifte i A2 3L

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Standardsvaret på den problematik er at skifte bremselyskontakt.

- Standardsvaret fra OP'er på dette er at bremselyset skam virker.

-- Standardsvaret på OP'ers standardsvar er at bremselyskontakten har to strømkredse: en til bremselyset og en anden til signallering til gearkassestyreenhed. Og det er den anden kreds der er defekt.


Ergo, skift din bremsekontakt!


/Claus
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Problemer med gearskifte i A2 3L

Indlæg af Thore J »

2a2 skrev: Altså - spørgsmål - det der sjov med at den ikke vil starte når den står i "STOP" men kun i "N" mener jeg skulle være et potentiometer der enten er defekt eller ihvertfald står forkert - men er det det på koblingen eller på gangstelleren - eller en helt 3.?

mvh - ti
"en helt 3. " - Som Hamsjelv har fat i... bremsekontakten, kontroller den.. :-)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Problemer med gearskifte i A2 3L

Indlæg af sussi »

C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Problemer med gearskifte i A2 3L

Indlæg af 2a2 »

ja ja - det er da også rigtigt - hvorfor katten havde jeg glemt dette..
nå jeg kigger i aften - tak skal I ha'

mvh ti
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Problemer med gearskifte i A2 3L

Indlæg af 2a2 »

hov - lille detalje som jeg glemte - den låser heller ikke forhjulene når den står i STOP - det er vist her at det potentiomer kommer ind - der var en der nævnte det her: viewtopic.php?f=13&t=163 men - der skulle vel ikke være nogle billeder et sted af den dims - vel?
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Problemer med gearskifte i A2 3L

Indlæg af sussi »

Så er det jo ikke standartsvaret du skal have, men Jespers svar, som du jo allerede har fået.:
Re: A2 3L låser IKKE forhjulene ??
Det skyldes en forkert måling fra potentiometeret på koblingscylinderen.
løsnings forslag: udskift koblingscylinderen så virker den igen.

Og det er byt til nyt ;)
Hvis du er hurtig
viewtopic.php?f=25&t=607
eller
viewtopic.php?f=25&t=750
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Lupo-ejer
Indlæg: 25
Tilmeldt: lør 25. dec 2010 21:35
Geografisk sted: Odense,Fyn

Re: Problemer med gearskifte i A2 3L

Indlæg af Lupo-ejer »

En slidt kobling kan nu også gøre den ikke låser i 1 gear når den er i stop. Det er problemet på min lupo.

Så inden du udskifter din koblingscylinder kunne det være du skulle tjekke din værdi for dit slæbepunkt og krybepunkt.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Problemer med gearskifte i A2 3L

Indlæg af 2a2 »

naa - en slidt kobling burde nu ikke påvirke låsning af hjulene - det er vist en and men den der koblingscylinder lyder mere som mit problem - er der ikke nogen der har et nærbillede af den hvor man kan se det pot-meter? Forøvrigt så er der en anden lille detalje som nok viser at der ikke er et problem med "bremsekontakten" - jeg kan ikke huske om Lupo'en har den men A2 har en lille fod-på-bremse-indikator ved siden af gear-stangen der slukker når man træder bremsen ned - og jeg vil gætte på at det er den samme kontakt som fortæller controlleren at man har bremsen nede, så den burde være ok.
Jeg hører lige Dan til om han stadigvæk har den cylinder...
mvh ti
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Problemer med gearskifte i A2 3L

Indlæg af VAGtech.dk »

Lupo ejer har ret i hans udtalelse..

Skidt kobling KAN medføre de før nævnte symptomer..
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Problemer med gearskifte i A2 3L

Indlæg af sussi »

2a2 skrev: Forøvrigt så er der en anden lille detalje som nok viser at der ikke er et problem med "bremsekontakten" - jeg kan ikke huske om Lupo'en har den men A2 har en lille fod-på-bremse-indikator ved siden af gear-stangen der slukker når man træder bremsen ned - og jeg vil gætte på at det er den samme kontakt som fortæller controlleren at man har bremsen nede, så den burde være ok.
mvh ti
Du følger ikke ret godt med, det har været beskrevet til hudløshed, at der er 2 kontaktsæt i denne kontakt :mrgreen: :mrgreen:
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Problemer med gearskifte i A2 3L

Indlæg af ph. »

sussi skrev:
2a2 skrev: Forøvrigt så er der en anden lille detalje som nok viser at der ikke er et problem med "bremsekontakten" - jeg kan ikke huske om Lupo'en har den men A2 har en lille fod-på-bremse-indikator ved siden af gear-stangen der slukker når man træder bremsen ned - og jeg vil gætte på at det er den samme kontakt som fortæller controlleren at man har bremsen nede, så den burde være ok.
mvh ti
Du følger ikke ret godt med, det har været beskrevet til hudløshed, at der er 2 kontaktsæt i denne kontakt :mrgreen: :mrgreen:
Ja det ene aktiverer Bremselys
det andet giver signal til at den gerne må starte i P
Hvilket af dem giver signal til den grønne lampe om at slukke når bremsen aktiveres

Mener der er nogle der på det Gl. forum har skrevet at de har bremselys men ikke slukker den Grønne lampe

Hvis jeg ikke husker helt galt vil jeg gætte på at det så må betyde at det må være samme kontaktsæt der deaktiverer grøn lampe og giver signal at den gerne må starte i Stop
u9center
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 23. jan 2011 01:07
Geografisk sted: Helsingør

Re: Problemer med gearskifte i A2 3L

Indlæg af u9center »

Hej

Har haft samme problem med at den kun vil starte i N,
Jeg justerde flere gange med vcds uden problemer. (den vil stadig kun starte i N bagefter)

Løsningen:
prøvede først med en ny bremselys kontakt no luck there.
satte en ny koblingscylinder på det virkede :-) pris ca 2700 med moms :-)

hvis du selv sætter den på så husk at få 3 O ringe med som der sidder på slagen til koblingscylinder.

vh
Svend
Besvar