2 hurtige og mærkelige spørgsmål (:

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
malthe
Indlæg: 98
Tilmeldt: man 11. mar 2013 12:01
Geografisk sted: Århus 8000

2 hurtige og mærkelige spørgsmål (:

Indlæg af malthe »

1. Var så heldig i dag at have besøg af en der åbenbart syntes det kunne være sjovt at rive selve klappen der gemmer diesel dækselet af bilen. Er der nogen der kender reservedelsnummeret på delen og evt. har en ide til hvordan en ny sættes på? Umiddelbart sidder hele åbne/lukke mekanismen nemlig gemt inde til højre bagest ved siden af selve diesel dækslet med låsen..

2. Har indimellem oplevet at lupoen er begyndt at sige en underlig lyd primært omkring 80/100 og 120 km/t - en lav duuuu duuuuuuuu - uuuuuu - uuuuu agtig lyd med små pauser ind i mellem (er godt klar over den er svær at forklare :D)
men det er primært når den er kold og kommer mest omkring de omdrejninger og forsvinder så når der accelereres mere eller farten sættes ned - eller hvis jeg sætter fartpiloten til på den givende hastighed forsvinder lyden også efter at have været tilstede i en periode.

Jeg tænker det måske kunne være noget utæthed i slangerne foran i motoren eller noget hydraulisk- men er der nogen der har oplevet noget ligende og har et bedre bud? Syntes umiddelbart ikke det det kan være dækkende når det ikker er andet end i de oplyste hastigheder - men dem står jeg og får skiftet snart så kan snart udelukke den mulighed (:
Audi A2 sort, 388.000 km.

Tidligere - Lupo 3l, 2002, Sort, 310.000 km, fuld service bog, ESP, parkerings sensor, 2-din, led kørelys, mørk kabine.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 2 hurtige og mærkelige spørgsmål (:

Indlæg af doktorfrank »

Ad 2): Det kunne være din N75 ... den lille dims på pladen mellem motorrum og kabine. Den styrer turboen ved hjælp af vakuum, og den indeholder en siliconegummi-membran, som med tiden og lidt hjælp fra ophobet støv kan gå i selvsving og lave pruttelyde.
Se om du kan låne sådan en, så en udskiftning kan afsløre, om den er årsagen.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Ejner
Indlæg: 344
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: 2 hurtige og mærkelige spørgsmål (:

Indlæg af Ejner »

2) Det kan være returventil på dieselfilter, der typisk kan komme med duuu- duuuu lyd når det er koldt under 2-5°C. Forsvinder som regel ved byt til nyt. Er placeret på venstre hånd når du står foran bilen og kigger ned i motorrum.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
malthe
Indlæg: 98
Tilmeldt: man 11. mar 2013 12:01
Geografisk sted: Århus 8000

Re: 2 hurtige og mærkelige spørgsmål (:

Indlæg af malthe »

Gode bud - dem vil jeg tjekke ud begge to (:

Doktorfrank:
Dog tænker jeg umiddelbart at det nok ikke er N75 - da de fleste tråde jeg finder herinde beskriver dem som brumme lyde ligesom denne video en bruger af forummet har lagt op - https://www.youtube.com/watch?v=P5ztcBgWV_Q

Min lyder mere som en lille syg fugl der har gemt nede i motoren eller lige under bilen :D
Men for en sikkerheds skyld kan jeg låne en og prøve om det kunne være problemet (:

Ejner:
Jeg har lige købt reservedele og et nyt dieselfilter i tyskland - men der er selvfølgelig ikke en ny returventil til det - så sådan en finder jeg og forsøger mig med også (:

Er der forresten nogen af jer der ved hvor man bestiller nyt skum under motorskjoldet - mit hopper mere end en kanin i parring når bilen står i tomgang og det er sku også en træls lyd =)
Audi A2 sort, 388.000 km.

Tidligere - Lupo 3l, 2002, Sort, 310.000 km, fuld service bog, ESP, parkerings sensor, 2-din, led kørelys, mørk kabine.
Ejner
Indlæg: 344
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: 2 hurtige og mærkelige spørgsmål (:

Indlæg af Ejner »

Motorskjold er klikket fast i 3 kugle formede punkter på en stålpind under denne, der er fæstnet til øvre del af motoren.
På undersiden af skjoldet er der 3 gribepunkter med et kugleled af gummi. Disse led kan blive slidt så store i hullerne, at skjoldet ligger og klaprer når 1,2 TDI'en står og vibrerer i tomgang. Det lyder forfærdeligt og er ganske unødvendigt, da leddene kan udskiftes med nye, og så lyder 1,2 TDI'en pludseligt mere civiliseret. Jeg har købt hos VW nr. 038 103 165 A til ca. 30-35 kr/stk.
Under skjoldet sidder en skumpolstring rundt om motorens topstykke der vel både er støjdæmpende og termisk isolerende, som også går til over tid. Kan stadig fås som ny del hos VW, min kører dog videre med en lidt laset udgave, da en ny del nærmer sig ca. kkr 1.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Besvar