Spørgsmål vedr. hydraulik pumpe

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Najbjerg
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 17. mar 2019 10:20
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Århus C

Spørgsmål vedr. hydraulik pumpe

Indlæg af Najbjerg »

Hej. Jeg har i sommers arvet en Lupo 1,2 TDI, som jeg er blevet enormt glad for. På det seneste har jeg dog lagt mærke til at "pumpen" som kører når jeg åbner døren ved førersædet (jeg tror det er hydraulikpumpen?) ret tit starter mens jeg kører rundt. Sådan en gang hver 5 minut cirka nogen gange. Da lupo'en er den første bil jeg ejer har jeg ingen ide om hvor tit denne pumpe rent faktisk skal køre. Så mit spørgsmål går på hvor tit denne pumpe skal gå igang? Jeg har desuden lagt mærke til at bilen "hoster" lidt i ny og næ når den skal starte efter stop ved lyskryds, men det kan måske hænge sammen?

Jeg har også forsøgt gennem forummet at finde et værksted i nærheden af Aarhus området, men kan se at folks erfaringer er lidt svingende. Er der nogen som kender et godt værksted i Øst/Midtjylland?

På forhånd mange tak for hjælpen
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Spørgsmål vedr. hydraulik pumpe

Indlæg af KMDTHY »

Velkommen til. Hver gang du skifter gear eller kobler ud bruger bilen det hudrauliktryk der er akkumuleret i den trykklokke som er på hydraulikstaionen. Når så trykket når under en grænse starter pumpen igen for at hæve trykket. Det er helt normalt. Pumpen skal dog ikke starte hvert 5 minut hvis du kører ud af lige ved uden påvirking af kobling eller gear. Husk at hver gang du slipper speederen i ECO mode kobler bilen ud.

Men syng sangen og få tjekket hydraulikvæske stand.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Spørgsmål vedr. hydraulik pumpe

Indlæg af KMDTHY »

Ang. værksted, kig da her: viewtopic.php?f=22&t=28
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Najbjerg
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 17. mar 2019 10:20
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Århus C

Re: Spørgsmål vedr. hydraulik pumpe

Indlæg af Najbjerg »

Jeg takker mange gange :)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Spørgsmål vedr. hydraulik pumpe

Indlæg af 383CI »

Uden at være træls kommer du nok til at bruge en anselig del af den resterende arv på at holde den kørende hvis du køre den på værksted (hver gang)

De værksteder der laver Lupoèr udnytter stadigt den misforståelse at folk tror det er raktevidenskab at lave dem, og der er utallige eksempler på vanvidsregninger for småting.

Det kræver noget snilde og erfaring, ja, men stort set alt er klarlagt her så læs FAQèn igennem mange gange, så er du meget bedre rustet til at holde den gamle kasse, som det jo helt reelt er, kørende.

Hvis pumpen køre meget kan du have for lidt olie på hydraulikken, hvad der SKAL bruges står i FAQèn, ellers er trykkugle et godt søgeord til samme.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Besvar