vægt gearksse

Alt vedrørende teknikken på 3L
mtkn
Indlæg: 84
Tilmeldt: ons 20. okt 2010 19:56
Geografisk sted: Skanderborg

vægt gearksse

Indlæg af mtkn »

Hej alle
MIn lupo har alle symptomer på, at der er en knækket skifteaksel i gearkassen. Går i nødmode, når den skal skifte til 3 eller 4 gear. vcds siger 00297 gearbox speed sensor signal no signal intermittent (g38) og 00263 transmission implausible signal intermittent. Så jeg skal have gearkassen af. Det er velbeskrevet her i fora, hvordan man gør. Mit spørgsmål er, hvor meget skal jeg træne i fittness-center inden. Hvor meget vejer gearkassen i kg.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: vægt gearksse

Indlæg af Skipper »

Uden at have vejet den, så vil mit gæt være max 20 kg. Det er sådan en lille sød en man bare tager med sig, uden at tænke det store over det. Har det været en god dag hos huggeren, kan der nok også hænge en i hver hånd :lol:
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: vægt gearksse

Indlæg af doktorfrank »

Jeg blev da bekymret over min dårlige kondition ... så er 20 kg blevet noget tungere siden sidst :roll:
En kontrolvejning (af en gearkasse!) siger 33 kg. Pyha, det lettede :lol:
Men spar en måneds fitness: Aftap olien (3 kg ... forhåbentlig :twisted: ) og yderligere et kg ved at demontere drivakselklokken i venstre side - den skal alligevel af for at adskille gearkassen og den sidder i vejen i forhold til forbroen.
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: vægt gearksse

Indlæg af Robert »

Jeg er enig med Frank.
Man skal sørge for at have været på potten inden man løfter den ned :lol:
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: vægt gearksse

Indlæg af Kim B Olesen »

Så har i sgu aldrig makket “rigtig” bil 😂😂
Jeg hjalp svigerfar med at skifte svinghjul og kobling på hans daværende Ford Mondeo 2.0 TDCI 6 gears da han havde den - hold da k.... den var tung, tænker umiddelbart mindst det dobbelte af en Lupo kasse 😱
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: vægt gearksse

Indlæg af CJohansen »

I er altså ret sjove :lol:

En 3L gearkasse er nærmest en legetøjs gearkasse i forhold til rigtig mange andre biler. Jeg tror aldrig jeg har set så lille og nuttet en kasse før. Det er da helt sikker. Jo i en 2cv måske.

Det er måske også derfor der er lavet dobbelt så mange 3L håndgranater.....undskyld gearkasser, som der er lavet 3L biler. :mrgreen:

I øvrigt vejer min yngste ca. det samme som en 3L kasse. Hvis jeg skulle have rene underhylere hver gang han hoppede op i armene på mig, eller fik en flyvetur, så ville JBS underhylerfabrik sgu ha vildt kronede dage nu. :lol:
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: vægt gearksse

Indlæg af Skipper »

Jeg beklager at have skudt lidt i blinde og ramt ved siden af :-)

Det ændrer dog ikke på at det er en, (af gearkasser at være) meget let en af slagsen.

Den sidste gearkasse jeg havde kløerne i, var en 6 trins manuel fra en 330d. I sammenligning mærkes Lupo gearkassen til at veje ca. det samme som min 11 årige datters skoletaske :D
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
mtkn
Indlæg: 84
Tilmeldt: ons 20. okt 2010 19:56
Geografisk sted: Skanderborg

Re: vægt gearksse

Indlæg af mtkn »

Hej Igen
Hvor er der mange stærke Lupofolk. Jeg må indrømme, at mine kræfter ikke rakte til at løfte den ned elle endsige op igen. Jeg fik lavet et tværgående stativ over bilen og løftede så oppefra med en donkraft. Det var også nemmere for mig at afmontere trækkopperne for at få mere plads til at kante den op og ned. Det var skiftegaflen til 3. gear der var gået. Jeg så Kims video og tog endedækslet af. Armen var hel løs og kunne trækkes 10 cm ud. Jeg havde ikke mod på selv, at skifte aksler og lejer i gearkassen og da jeg var i sparehjørnet købte jeg en renoveret i Tyskland. Det gik ganske fint med monteringen og efterfølgende koblings og grundjustering efter guidelines herfra forum. Også den første tur med ny gearkasse og kobling og det store sug i maven, da den fortsat ikke ville skifte fra 2 til 3 gear og gik i nødmode. Ny grundjustering hjalp ikke. Der var der ikke anden vej end at tage endedækslet af den nye gearkasse og ja se billedet, brækket skiftearm. Jeg håber bestemt, at tyskeren vil tage den tilbage ellers er det dyre lærepenge.
Vedhæftede filer
IMG_3553.JPG
IMG_3553.JPG (686.54 KiB) Vist 9890 gange
mtkn
Indlæg: 84
Tilmeldt: ons 20. okt 2010 19:56
Geografisk sted: Skanderborg

Re: vægt gearksse

Indlæg af mtkn »

Hej Igen
Tyskeren har allerede svaret og vil tage gearkassen retur. Han skriver, at det kan være min gangsteller, der har brækket armen pga. fejl i denne. Hvad tænker I ?. er det en mulighed ?
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: vægt gearksse

Indlæg af Atjuh 3L »

Ikke din gangsteller!

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: vægt gearksse

Indlæg af doktorfrank »

Det er snarere fordi Saturn stod i opposition til Merkur. :mrgreen:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
mtkn
Indlæg: 84
Tilmeldt: ons 20. okt 2010 19:56
Geografisk sted: Skanderborg

Re: vægt gearksse

Indlæg af mtkn »

doktorfrank skrev:Det er snarere fordi Saturn stod i opposition til Merkur. :mrgreen:
?


Sent from my iPhone using Tapatalk
mtkn
Indlæg: 84
Tilmeldt: ons 20. okt 2010 19:56
Geografisk sted: Skanderborg

Re: vægt gearksse

Indlæg af mtkn »

Undskyld mit korte svar, men mener i ikke, at det ikke er sandsynligt, at min gangsteller er synderen, men at det må have været en skiftegaffel i gearkassen
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: vægt gearksse

Indlæg af KMDTHY »

mtkn skrev: tors 28. mar 2019 15:09 Undskyld mit korte svar, men mener i ikke, at det ikke er sandsynligt, at min gangsteller er synderen, men at det må have været en skiftegaffel i gearkassen
Det er netop hvad de prøver at sige. Det er ikke din gangsteller :D Gaflen har bare været træt. Sælges prøver bare at tørre lorten af på dig ;)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: vægt gearksse

Indlæg af 2a2 »

Jeps

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk

Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
mtkn
Indlæg: 84
Tilmeldt: ons 20. okt 2010 19:56
Geografisk sted: Skanderborg

Re: vægt gearksse

Indlæg af mtkn »

Hej Igen
Tyskeren sendte en ny renoveret gearkasse og gav et lille afslag som kompensation. Den nye gearkasse virker fint, så jeg håber på mange km endnu i Lupoen. Jeg skiftede også ledningsnettet til ganstelleren. Der var faktisk 3 stedet hvor isoleringen var knækket og man kunne se den irede leder.
Jeg havde umiddelbart et problem med, at jeg ikke kunne indstille koblingsaktuatoren til 1,85 volt. Den var ligesom låst ved 3.87 V. Jeg fulgte Dr Frank råd med tålmodighed og tog trykket af igen og prøvede igen. Nu virkede det. Grundindstillingen kørte igennem uden problemer.
Jeg har også skiftet kobling, udtrykker leje og føringsrør. sidstnævnte var knækket to stedet. Bilen kører faktisk fint nu. Hvor vigtigt er det med creep point justering som mange anbefaler ?
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: vægt gearksse

Indlæg af Skipper »

Det er det der afgør hvordan koblingen så at sige, er sat op til at tage fat. Det gør en stor forskæl på hvordan bilen opleves at køre i, og det kan da kun anbefales at gøre det som fast led i, eller jo rettere lige efter, grundjusteringen.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: vægt gearksse

Indlæg af Atjuh 3L »

Det retter sig ind, så det spiller ingen rolle.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: vægt gearksse

Indlæg af CJohansen »

Atjuh 3L skrev: ons 10. apr 2019 00:01 Det retter sig ind, så det spiller ingen rolle.

Mvh,

Atjuh 3L.
Jamen ku du så ikke lige forklare mig hvorfor der er så kæmpe forskæl på som den kører til daglig, og som den er efter en grundjustering og justering af koblings punkt eller hvad vi nu ska kalder det.

Jeg kan kun sige at min bil kører meget bedre efter en justering, og det spiller da 100% en rolle i min verden.
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: vægt gearksse

Indlæg af sussi »

CJohansen skrev: tors 9. maj 2019 20:55 Jamen ku du så ikke lige forklare mig hvorfor der er så kæmpe forskel på som den kører til daglig, og som den er efter en grundjustering og justering af koblings punkt eller hvad vi nu ska kalder det.
Efter en komplet grundjustering er alle værdier stillet til fabriksindstilling, derefter bruger bilen nogle hundrede km. til at tilpasse værdierne til den aktuelle kørselsmåde, det er den forklaring jeg i sin tid fik :-)
At den så hen ad vejen ændrer opførsel grundet slitage m.m. uden at kompensere for dette, må stå hen i det uvisse.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar