Batteri skal afkobles før start af Lupo

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
MSEriksen
Indlæg: 29
Tilmeldt: ons 11. jun 2014 20:36
Geografisk sted: Aarhus - Arbejde Esbjerg

Batteri skal afkobles før start af Lupo

Indlæg af MSEriksen »

Hej alle,

Jeg har brug for lidt sparring i forbindelse med fejlsøgning på min Lupo der ikke kan starte.

1. Bilen:
Årgang 2002, km stand 220.000
Bilen har altid kørt fint og der er ikke lavet større arbejde på gearkasse eller motor siden den fik ny ombytter gearkasse fra VW ved 70.000.
Jeg har grundstillet for hver 30.000.

2. Optakt:
I går skiftede jeg min visterkonkakt da viskerne havde deres eget liv. Det gik planmæssigt og der kom styr på viskerne. Derudover efterfyldte jeg med hydraulikolie med løsenet trykkugle. Jeg startede bilen en enkelt efter jeg var færdig for en sikkerheds skyld, og gik ind.

I dag ville jeg grundindstille bilen. Startede med at måle koblingen ud og justerende den til 1.88 volt. Da jeg træder på bremsen vil den ikke stige til 3.8 som normalt. Den bliver på 1.88 uanset om jeg bremser eller ej.
Jeg finder herefter ud af at jeg ikke kan starte bilen mere.

Her er mine fund:
A. VCDS kan ikke finde data til Creep Point eller grundstillings moduler (Se vedhæftet screen shot)
B. Spændingen stiger ikke når jeg trykker på bremsen og jeg kan ved selvsyn se at koblingsarmen heller ikke bliver aktiveret ved tryk på bremsen.
C. Der er grøn fod i displayet. Denne forsvinder ved tryk på bremsen.
D. Jeg kan flytte gearvælgerne når jeg trykker på bremsen, og her bliver koblingsarmen aktiveret.
E. Baklyset tænder når jeg sætter bilen i bakgear så den burde være OK.
F. Bremselys kontakten er målt ud. De to yderste er NC og de to inderste er NO kontakter. Begge virker.
G. Pumpen kører og der er tryk på systemet.
H. Jeg får følgende fejl udlæsning:

VCDS Version: Release 12.12.0 (x64)
Data version: 20130910

Saturday,16,March,2019,17:30:38:62939

Chassis Type: 6E (6X - VW Lupo (1998 > 2006))
Scan: 01 02 03 08 15 17 19 25 35 37 44 45 55 56

VIN: WVWZZZ6EZ2W005036 Mileage: 221900km/137882miles
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: 045-906-019-ANY.clb
Part No: 045 906 019 AE
Component: 1,2l R3 EDC 0001DS 1508
Coding: 00002
Shop #: WSC 01233
VCID: 58BF6EEBB8E6B0DE8C3-4A3A
WVWZZZ6EZ2W005036 VWZ1Z0A1881622

3 Faults Found:
17055 - Cylinder 1 Glow Plug Circuit (Q10)
P0671 - 35-10 - Electrical Fault - Intermittent
17057 - Cylinder 3 Glow Plug Circuit (Q12)
P0673 - 35-10 - Electrical Fault - Intermittent
17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
P1570 - 35-00 -
Readiness: 0 0 X X X

-------------------------------------------------------------------------------
Address 02: Auto Trans Labels: None
Part No: 6N0 927 735 H
Component: DS085 Getriebe 1390
Coding: 00000
Shop #: WSC 00000
VCID: 3D71DF7F378475F6BF5-0960

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes Labels: 6E0-907-379.clb
Part No: 6E0 907 379 A
Component: ABS 30 IE CAN V006
Coding: 05623
Shop #: WSC 01233
VCID: 2F6DF537EDE897663D9-4A3A

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 15: Airbags Labels: 6Q0-909-605-VW5.lbl
Part No: 1C0 909 605 A
Component: 32 AIRBAG VW51 0C 02
Coding: 13106
Shop #: WSC 01233
VCID: 224B0C03AE3A2A0EA27-5072

1 Fault Found:
00532 - Supply Voltage B+
07-10 - Signal too Low - Intermittent

-------------------------------------------------------------------------------
Address 17: Instruments Labels: 6X0-920-xxx-17.lbl
Part No: 6E0 920 800 J
Component: KOMBIINSTRUMENT BOO V09
Coding: 00134
Shop #: WSC 44444
VCID: 285F1E2BC806C05EFC3-5072

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 19: CAN Gateway Labels: 6N0-909-901-19.lbl
Part No: 6N0 909 901
Component: Gateway K<->CAN
Coding: 00006
Shop #: WSC 01233
VCID: F0EFB64BB056489EE43-5072

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 25: Immobilizer Labels: 6X0-953-257.lbl
Part No: 6X0 953 257
Component: IMMO 0008
Coding: 00001
Shop #: WSC 00000
VCID: FDF19F7FF70435F67F5-4A3A
WVWZZZ6EZ2W005036 VWZ1Z0A1881622

No fault code found.

End ---------------------------------------------------------------------

Jeg kan se at start af motoren er blevet forhindret. Det giver mening hvis bilen er i gear og ikke kan trække koblingen.

I. Når jeg piller batteripolerne af og samler dem kan jeg, efter polerne igen er monteret på batteriet, starte bilen og køre som normalt. Slukker jeg bilen kan jeg dog ikke starter igen før jeg har af og på monteret polerne igen. Kører jeg i ECO mode starter bilen fint igen under kørsel. men efter første gang man slukker bilen kan man igen ikke starte.

Er der nogen der har en god ide til hvad problemet kan være, eller hvor jeg skal fortsætte min søgen?
Vedhæftede filer
VCDS Screen.pdf
(812.12 KiB) Downloadet 192 gange
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Batteri skal afkobles før start af Lupo

Indlæg af doktorfrank »

Prøv følgende efter en stilstandsperiode, hvor den forventeligt ikke vil koble ud dvs. frigive til start:
Tændingsnøgle i pos. 1, udløs håndbremsen, skub bilen lidt frem og tilbage - den er formentlig låst i stop dvs. indrykket 1. eller bakgear. Træk i koblingsaktuatorens kabel, midt på og opad (pas på fingrene, for den kobler forhåbentlig ud). Hvis den nu kan starte, tyder det på en træt koblingsaktuator.
;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Batteri skal afkobles før start af Lupo

Indlæg af Vyffe »

Start nu lige med at grundjustere bilen, før du gør andet. Jeg læser at du har pillet ved koblingsjusteringen uden at grundjustere. Det er fy fy skamme.
Hvis ikke det hjælper dig, er jeg enig med Frank :)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
MSEriksen
Indlæg: 29
Tilmeldt: ons 11. jun 2014 20:36
Geografisk sted: Aarhus - Arbejde Esbjerg

Re: Batteri skal afkobles før start af Lupo

Indlæg af MSEriksen »

Hej Frank og Vuffe

Var lige nede og give det et forsøg.
Bilen var parkeret i baggear og ville som ventet ikke starte. Med gearvælgeren i N og et træk i wiren kobler den ud, lige som Frank forudsagde. Det samme gælder med gearvælgeren i STOP og en fod på bremsen.

Jeg ville meget gerne grundjusterer, og det var også det var jeg var igang med. Men efter som jeg ikke kan få kontakt til de blokke jeg skal bruge så kan jeg ikke grundjusterer. (se vedhæftede)

Kan den manglende adgang til data og grundjustering ikke have noget at gøre med den manglende udkobling?

Men i mener det er en dårlig aktautor? Det kan vel også være for lavt tryk i hydrauliksystemet?

Ved i om der er en måleblok til hydrauliktryk?

VH
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Batteri skal afkobles før start af Lupo

Indlæg af doktorfrank »

Når koblingsfunktionen aktiveres ved at trække kablet, mangler der ikke tryk på systemet ... som i øvrigt aflæses i gruppe 20, vindue 4: Med standset motor 2,7 - 3,2 volt, med motor kørende: 2,9 - 4,4 volt. 3 volt svarer til 36 bar. :ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
MSEriksen
Indlæg: 29
Tilmeldt: ons 11. jun 2014 20:36
Geografisk sted: Aarhus - Arbejde Esbjerg

Re: Batteri skal afkobles før start af Lupo

Indlæg af MSEriksen »

Det er for vildt hvor meget viden der er akkumuleret her på siden :D

Tak for målepunktet til hydrauliktryk.

Jeg må prøve at investere i en ny aktuator.

Af ren nysgerrighed, er det ikke muligt at renovere dem? Bliver de slidte i pakninger eller potentiometer? Tænker på hvad trækket i wiren fikser.

Jeg har søgt her på siden men kan ikke finde en guide for udskiftning af aktuator , ved i om der er en?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Batteri skal afkobles før start af Lupo

Indlæg af sussi »

MSEriksen skrev: man 18. mar 2019 18:49 Af ren nysgerrighed, er det ikke muligt at renovere dem? Bliver de slidte i pakninger eller potentiometer? Tænker på hvad trækket i wiren fikser.
Doktorfrank har eksperimenteret med at renovere dem. viewtopic.php?t=6377 sidste indlæg.
Begge dele, når olien løber ud er det pakningen, når der er startproblemer er det potmeteret, dette kan midlertidigt fixes, ved at snyde den, juster spændingen ned til 1,7/1,9volt evt. lidt lavere.
Mon ikke trækket i Wiren, gør at potmeteret flyttes væk fra et "dårligt kontaktsted"?
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar