Fryser i gear efter start

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
jesperh
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 9. mar 2019 09:58
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Aarhus

Fryser i gear efter start

Indlæg af jesperh »

Hej alle

Jeg har siden december haft problemer med, at min Lupo fryser i gearet få sekunder efter, at den bliver startet. Som regel er det i 1. gear eller bakgearet, enkelte gange når den at skifte til 2. gear, inden den fryser. Efterfølgende skal den have 2-3 minutters hvil, inden jeg kan starte den. Alt ser normalt ud i instrumentbrættet, men der sker intet, når jeg drejer nøglen. Når den så starter, kører alt glat. Det er det samme hver gang, den er aldrig frosset igen efter at have været slukket.

Den gør det ikke hver gang, kun hvis det har været koldt i vejret eller regnvejr. Jeg har søgt lidt rundt, men er ikke blevet meget klogere. Kan det have noget med hydraulikolien at gøre? At der kommer vand ind, hvor det ikke skal være?

Her til formiddag lavede den det sædvanlige nummer, og for første gang kunne jeg slet ikke få liv i den igen. Alt ser normalt ud, men der sker ikke noget, når jeg drejer nøglen (batteriet har det fint). Det har regnet hele formiddagen, og gør det fortsat. Så igen, har det noget med vand på afveje at gøre?

Jeg ved, at min "bobslæde" (kaldes den vist) (den skærm, der sidder under motoren) trænger til at blive skiftet - den sidder ikke for godt fast mere, hænger lidt - så måske den ikke skærmer godt nok ift vand, snavs, m.m.

Mvh
Jesper
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Fryser i gear efter start

Indlæg af KMDTHY »

jesperh skrev: lør 9. mar 2019 10:25 Jeg ved, at min "bobslæde" (kaldes den vist) (den skærm, der sidder under motoren) trænger til at blive skiftet - den sidder ikke for godt fast mere, hænger lidt - så måske den ikke skærmer godt nok ift vand, snavs, m.m.
Jeg har snart kørt 2 år uden bobslæden. Så tænker ikke det har noget med det at gøre.

Et godt sted at starte er 383CI sangen. Her: -->> viewtopic.php?f=22&t=44
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
jesperh
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 9. mar 2019 09:58
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Aarhus

Re: Fryser i gear efter start

Indlæg af jesperh »

Ok. Den sædvanlige sang om Lupo'ens gearkasse er også, at den kræver særlig ekspertise. Men gearolie, hydraulikolie, fejludlæsning og grundjustering lyder som mere standard mekanikeropgaver, som ikke kræver særligt kendskab til Lupo'ens gearkasse? Med andre ord, man behøver ikke opsøge særligt specialiserede værksteder for at få de ting kontrolleret?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Fryser i gear efter start

Indlæg af doktorfrank »

Nix bix ... mekanikere i al almindelighed har ikke en jordisk chance her - de mangler ganske enkelt den nødvendige erfaring :(
Hvorfor dog gå til én, der skal bruge den dobbelte tid, og til en større timeløn, når der sikkert i dit område findes en entusiast udi 3L, som vil være hjælpsom imod en erkendtlighed i naturalier? Eller noget 8-)
Med disse gamle og lidt utraditionelle biler er det anbefalelsesværdigt med gør-det-selv indsats: vcds er det første og vigtigste værktøj; det gør det muligt at stille mere kvalificerede spørgsmål. Fx her.
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
jesperh
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 9. mar 2019 09:58
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Aarhus

Re: Fryser i gear efter start

Indlæg af jesperh »

Ja, hvem der bare var faldet i bilgryden som lille. Jeg må se, om der kan opstøves en entusiast på egnen. Ellers må den en tur til Viborg. Det fører næppe til mere kvalificerede spørgsmål, hvis jeg selv forsøger mig med VCDS.., sandsynligvis blot til spørgsmål om, hvordan sådan en virker. Tak alligevel.

Nu starter Lupo'en fint derude igen efter nogle timers ro og fred (og tørvejr). Og den skifter fint i gearene. Når jeg får nogen til at kigge på det/reparere den, smider jeg en opdatering.
Besvar