Kørt tør, måske....

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Bjoern9632
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons 28. nov 2018 18:54
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Viborg

Kørt tør, måske....

Indlæg af Bjoern9632 »

Hej.
Min Lupo driller mig.
Kan ikke få den til at starte igen efter at den “døde” for mig under kørsel. Første indskydelse til dette var ingen diesel da lyset for lav tank havde lyst længe. Men efter at have fyldt diesel på igen vil den stadig ikke starte. Ikke engang efter at have fået fyldt brændstoffilteret op manuelt igennem studsen for returventilen.
Efter en del mere roden rundt fandt jeg en knækket ledning på et stik på bagsiden af motoren. Dette stik sidder på en føler af en eller anden art, som sidder ind i et rør.
Hvad er det for en føler og kan den være grunden til bilen ikke vil starte? Eller kan grunden bare være slam i bunden af tanken som så stopper til i slangen?

Og hvis det er slam der stopper systemet til, kan man så pille brændstoffremløbet af på filteret og så sætte tryk på dieseltanken med trykluft og så “skyde” skidtet ud den vej?

Gode råd modtages meget gerne😊

*Edit*: for en god ordens skyld skal det lige nævnes at der har været tester på og den registrerer ingen fejl.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Kørt tør, måske....

Indlæg af doktorfrank »

Det blinde stik kan du glemme (indtil dets ledninger evt kortslutter med en brændt sikring til følge).
Der kommer ikke slam i tanken, med mindre du har prøvet at køre på vand :roll: ), men hvis brændstofpumpen ikke tager motorolie med retur i større mængder (det forekommer) er dieseltilgangen sikkert ok - prøv dog at suge i tilgangsslangen på pumpen for at kontrollere for utætheder for luft; hvis du ikke bryder dig om smagen, er en sugepumpe en god ting (den kan også bruges til olieskift).
Det mest sandsynlige er en træt brændstofpumpe. Tag tilgangsslangen af pumpen, et stykke slange og en tragt på, hæld lidt diesel på, genmonter og prøv at starte. Det kan evt. være nødvendigt at rigge en beholder op “over pumpeniveau”, så der sikres kontinuerligt tilløb, mens dysekredsløbet bliver skyllet igennem. :geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kørt tør, måske....

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvis det er den ledning der sidder på indsugningsrøret på vej ned til turboen, så er den ikke koblet til noget, så bare den ikke kortslutter med noget er det ikke et problem 👍😎
Hvis det havde været noget elektrisk ville det ret sikkert stå som en fejl 😇
Der er en grund til man ikke skal køre biler tør, det er så det du oplever nu 😬
For det første kan den sluge noget lort fra tanken, for det andet slider det og du kan komme til at døje med at få luft ud af systemet igen, især hvis din tandempumpe er ved at være slidt 😜
Den returventil du har haft oppe - pil begge slanger af den, top op med diesel igen og vend den 180 grader og på med slangerne sådan 😎 så tænker jeg den mere eller mindre springer igang 👍
Så kan du vende den igen efter nogle km så du er sikker på den er blevet udluftet 😎
Bjoern9632
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons 28. nov 2018 18:54
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Viborg

Re: Kørt tør, måske....

Indlæg af Bjoern9632 »

Problemet er nu løst.

Som I begge skriver, så tyder alt på, at min pumpe er træt og slidt. Den kan ikke selv hive dieselen ind fra filteret af pga. slitage.

Men ved at vende returventilen på filteret og med tryk på dieseltanken vha en klud og en masse trykluft og så samtidig tage tilløbet af på filteret og sætte på igen når der kommer diesel. Derefter samme metode på pumpen, tilløbet af og på igen når der kommer diesel. Stadig med tryk på tanken!
Og så en masse køren med starteren og derefter hostede den igang igen.

Jeg kører aldrig tør i Loppen igen!😂

Tak for input Frank og Kim 😊
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kørt tør, måske....

Indlæg af Kim B Olesen »

Så lidt 😎
Husk at du kan få næsten samme problem når du skifter brændstoffilter, der er det en god ide at fylde det nye helt op og når den starter holde lidt omdrejninger på og ikke slukke den igen før du er sikker på alt luften er ude 👍
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Kørt tør, måske....

Indlæg af KMDTHY »

Jeg anser min tandempumpe for sund så. Ingen kommentarer :lol:
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar