lupo RTFM 12

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Tobs1992
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 5. feb 2019 11:06
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Føllenslev

lupo RTFM 12

Indlæg af Tobs1992 »

Hej
jeg går og roder med en lupo fra år 2000 som ikke vil gennemføre grundindstilling af gearkassen. jeg har læst en del indlæg her fra siden samt nogle bulletiner, men jeg kan ikke blive klog på hvorfor den stadig melder RTFM 12 fejl.
trykkuglen samt gangstillerarmen er skiftet. der er ikke slør i hverken den ene eller anden stiller. der er ikke fejl på potentiometerne.

Jeg har manuelt justeret gangstilleren ved at gå i måleblok 5 og fysisk flyttet geararmen i alle gear. De ligger nu alle indenfor den lille +/- 0.2v tolerance på begge potentiometere. koblingen er justeret til 1.9v og jeg har batterilader monteret. Jeg har prøvet at afmontere radioen samt bliver der brugt en original VCDS tester.

Den kører de 28 gearstillinger igennem 2 gange og lyser undervejs i baklyset ved trin 5. Det hele virker til at kører fint ved grundindstillingen. men melder så rtfm 12 når den har været igennem anden gang.
er der nogen som kan hjælpe ??

på forhånd tak ! :)
Mvh Tobias
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: lupo RTFM 12

Indlæg af 383CI »

Slettet da jeg ikke kunne læse og forstå,
Senest rettet af 383CI tirs 12. feb 2019 20:59, rettet i alt 1 gang.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: lupo RTFM 12

Indlæg af Vyffe »

Jeg læser trådstarters indlæg, som at stangen på gangstelleren er skiftet.

Har du forsøgt at grundjustere med koblingen justeret til 1,7 volt. Det hjælper dig nok ikke, men prøv det :)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: lupo RTFM 12

Indlæg af 383CI »

Vyffe skrev: tirs 12. feb 2019 20:29 Jeg læser trådstarters indlæg, som at stangen på gangstelleren er skiftet.

Har du forsøgt at grundjustere med koblingen justeret til 1,7 volt. Det hjælper dig nok ikke, men prøv det :)
Jeg bøjer mig i støvet, læste forkert på telefonen, det belager jeg og slettet indlæget

Næste skridt er at udføre "løsne kødben, frigør og spænd igen" under punket "adjust"
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Tobs1992
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 5. feb 2019 11:06
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Føllenslev

Re: lupo RTFM 12

Indlæg af Tobs1992 »

Vil prøve at justere koblingen til 1.7v mem forstår bare ikke hvordan den kan være et problem når den er 1.9 og omkring 3.95 når den er udkoblet. Det burde være fint ? 😊

Jeg har prøvet at løsne kødbenet under "adjust" og stramme det igen. 😊
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: lupo RTFM 12

Indlæg af Vyffe »

En Lupo/A2 3L kan overraske en på forunderlig vis. Det lader sig at du har forsøgt dig, med de mest gængse ting, i fht at få bilen på vejen igen. Min bagtanke er, at hvis din koblingsaktuator er slidt i potentiometeret, omkring 1,9 volt, kan det være at det kan give en fejl under grundjustering. Altså, fordi den måske fejler et gearskift, som computeren tror er en RTFM 12 fejl.
Derfor foreslår jeg 1,7 volt, da du så er uden for det slidte område. Det er lidt søgt, men prøv det :)

Det kan måske også være dårlige o-ringe til potentiometrene, så hydraulikken ikke er i stand til at skifte ordentlig gear, da for meget tryk ledes den forkerte vej.

Har du udluftet det hydrauliske system for nyligt? Gør lige det også :)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Tobs1992
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 5. feb 2019 11:06
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Føllenslev

Re: lupo RTFM 12

Indlæg af Tobs1992 »

jeg tror ikke kobling potentiometeret er slidt da man kan se spændingen gennem hele grundindstillingen :=) hvordan udlufter du systemet korrekt ? :)
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: lupo RTFM 12

Indlæg af Vyffe »

Dén konklussion kan du ikke drage, på baggrund af hvad VCDS skriver!

Læs i FAQ mht udluftning.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: lupo RTFM 12

Indlæg af doktorfrank »

Med udgangspunkt i første indlæg, hvor det er tydeligt forklaret, at alle gear manuelt er kontrolleret for spændingsværdier, og at de er indenfor tolerancen - hvilket jeg kun sjældent har set - synes jeg, at det lidt skudt forbi med diverse forslag om at løsne møtrikken under “adjust” :roll: Det er jo den anden vej rundt: vi må bruge den besværlige metode, når den enkle med at løsne møtrikken ikke slår til!
Derimod er jeg klar med et vildt skud: Koblingsaktuatoren er sårbar for snavs, der trænger ind ved kablet (hvor gummitætningen normalt er forsvundet for mange år siden :evil: ). Selv om værdien for ind- og udkoblet er efter bogen, kan selv den mindste rykvise bevægelse gøre styreenheden forvirret. Jeg har med skam at melde ikke prøvet, men er det ikke muligt at “scope” koblingsværdien og få et billede af, om det er jævn kurve??
Lige som med et slidt føringsrør, der ofte føles ved rykvis, evt. en ekstra udkobling især ved skift fra 1., og som kan give vanskeligheder med grundindstilling, forekommer det mig, at det samme kan gælde for koblingsaktuatoren.
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Tobs1992
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 5. feb 2019 11:06
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Føllenslev

Re: lupo RTFM 12

Indlæg af Tobs1992 »

Jeg har prøvet at sætte en anden brugt koblings aktorer på dog med samme resultat 😊
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: lupo RTFM 12

Indlæg af doktorfrank »

Er vi helt sikre på, at der ikke er slør ved de to arme på gangstelleren? De er spændt fast til akslernes stråler med en torx skrue - og de bliver løse med tiden. Også lejringen for akslerne er udsat for slid, og ofte går det fint ... lige indtil vi prøver en grundjustering. :roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Tobs1992
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 5. feb 2019 11:06
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Føllenslev

Re: lupo RTFM 12

Indlæg af Tobs1992 »

Jeg fandt fejlen !
Der var byttet om på stikkende til magnet ventilerne :D

Så det hele spiller nu og fik justeret så alle gear var inden for den lille 0.2 v tolerance begge veje med et lille trick 😊

Tak for de mange forslag.
Elkjaer
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør 12. nov 2016 22:00
Geografisk sted: Nordfyn

Re: lupo RTFM 12

Indlæg af Elkjaer »

Jeg kæmper med en lupo med amme problemer. Hvilke stik er/var/kan byttes rundt og sidde forkert?
Tobs1992
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 5. feb 2019 11:06
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Føllenslev

Re: lupo RTFM 12

Indlæg af Tobs1992 »

Der sidder 4 stik hvor de 2 og 2 er ens. Så de kan altså side forkert begge . De styre ventilerne nede i hydrauliken. Og de sider lige ved siden af hinanden alle 4.
Besvar