utæt gangsteller
utæt gangsteller
Hej Lupo eksperter
Jeg har igen brug for et råd. Min Lupo er begyndt at lække hydraulikolie (302000km). Den kører fint og skifter gear uproblematisk. Jeg skal vel fylde efter med hydraulikolie ca hver anden måned. Det er dog vældig irriterende, at der altid er et par dryp olie ved venstre forhjul, når den har stået stille. Jeg har kigget grundigt efter og det ser ud til, at hydraulikolien lækker fra gangstelleren. Jeg kan se en dråbe under gangsteller bundkarret og laveste punkt på kødbenet til gearvælgerarmen på gearkassen. Gangstelleren er tør øverst, hvor hydralikslangerne går ind i gangstelleren. Emnet er grundigt omtalt i forum og jeg mistænker på det grundlag, at pakningerne kan være utætte eller der kan være revner i bundkarret. Min spørgsmål er nu hvor sandsynligheden er for at det lykkes at få tætnet gangstelleren ved at skifte pakninger som sælges af vagtech. Hvad er jeres erfaring ? Der er en meget fin guide her i forum til pakningsskift. Skal man give sig i kast med det, når man ikke har prøvet det før? Jeg er ikke mekaniker, men har altid skruet på mine biler, sidst har jeg eksempelvis skiftet tandrem efter guiden med fint, dog ikke perfekt, resultat, synkronvinkel -0.4.
Jeg har igen brug for et råd. Min Lupo er begyndt at lække hydraulikolie (302000km). Den kører fint og skifter gear uproblematisk. Jeg skal vel fylde efter med hydraulikolie ca hver anden måned. Det er dog vældig irriterende, at der altid er et par dryp olie ved venstre forhjul, når den har stået stille. Jeg har kigget grundigt efter og det ser ud til, at hydraulikolien lækker fra gangstelleren. Jeg kan se en dråbe under gangsteller bundkarret og laveste punkt på kødbenet til gearvælgerarmen på gearkassen. Gangstelleren er tør øverst, hvor hydralikslangerne går ind i gangstelleren. Emnet er grundigt omtalt i forum og jeg mistænker på det grundlag, at pakningerne kan være utætte eller der kan være revner i bundkarret. Min spørgsmål er nu hvor sandsynligheden er for at det lykkes at få tætnet gangstelleren ved at skifte pakninger som sælges af vagtech. Hvad er jeres erfaring ? Der er en meget fin guide her i forum til pakningsskift. Skal man give sig i kast med det, når man ikke har prøvet det før? Jeg er ikke mekaniker, men har altid skruet på mine biler, sidst har jeg eksempelvis skiftet tandrem efter guiden med fint, dog ikke perfekt, resultat, synkronvinkel -0.4.
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: utæt gangsteller
Hvis der er "de obligatoriske" hårfine revner i bundkarret, er der kun én mulighed nyt bundkar/gangsteller.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Re: utæt gangsteller
Tak for svar
Ja der er nok ikke andet at gøre end at tage den ud og se efter. En ny hos vw koster over 20.000, så det vil ikke være en mulighed. Er der ikke nogen der har et bud apriori på, at det lykkes at få den tæt med skift af pakninger eller hvor tit ved utæthed at der tale om revner i bundkar. og hvad er erfaringen på holdbardhed, hvis den bliver tæt her efter skift af pakninger?
Ja der er nok ikke andet at gøre end at tage den ud og se efter. En ny hos vw koster over 20.000, så det vil ikke være en mulighed. Er der ikke nogen der har et bud apriori på, at det lykkes at få den tæt med skift af pakninger eller hvor tit ved utæthed at der tale om revner i bundkar. og hvad er erfaringen på holdbardhed, hvis den bliver tæt her efter skift af pakninger?
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: utæt gangsteller
Har set revner én gang (måske to, ud af mange). Det er oftest pakdåsen på den nederste aksel eller fladpakningen, som er utæt. Har haft en masse pakninger til at ligge. Har nu solgt det hele videre til Henrikfk herindefra. Skriv til ham
Du kan også med fordel skifte pakdåsen, som sidder på akslen, som stikker ud af gearkassen. Den kan svine, meget! Men det kræver at gearolien også står for tur
Du kan også med fordel skifte pakdåsen, som sidder på akslen, som stikker ud af gearkassen. Den kan svine, meget! Men det kræver at gearolien også står for tur
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Re: utæt gangsteller
Hej Igen
Jeg har haft fridag og brugt den i værkstedet. Det er dejligt med de fine vejledninger her på sites. Jeg fulgte vejledningen om gangstellerrenovering slavisk. Det tog lidt tid inden jeg fandt fidussen ved stikkene. Til gengæld kunne jeg ikke se nogle revner i bundkarret, nu er der bare montering og grundjustering tilbage.
Dog er jeg lidt bekymret for at skifte pakningen på gearkassen ved gearvælgerarmen. Er der nogle fif til at få pakningen ud. Stikker man en syl ind i pakningen og prøver at vippe den ud ? Jeg vil helst ikke ridse gearvælger armen.
Gearolien så ikke godt ud, den ligesom skilte i et oliefarvet lag og øverst et mere sort lag. Det er vist godt den bliver skiftet
Jeg har haft fridag og brugt den i værkstedet. Det er dejligt med de fine vejledninger her på sites. Jeg fulgte vejledningen om gangstellerrenovering slavisk. Det tog lidt tid inden jeg fandt fidussen ved stikkene. Til gengæld kunne jeg ikke se nogle revner i bundkarret, nu er der bare montering og grundjustering tilbage.
Dog er jeg lidt bekymret for at skifte pakningen på gearkassen ved gearvælgerarmen. Er der nogle fif til at få pakningen ud. Stikker man en syl ind i pakningen og prøver at vippe den ud ? Jeg vil helst ikke ridse gearvælger armen.
Gearolien så ikke godt ud, den ligesom skilte i et oliefarvet lag og øverst et mere sort lag. Det er vist godt den bliver skiftet
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: utæt gangsteller
HUSK 3,1 liter
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
- alexey6260
- Indlæg: 233
- Tilmeldt: man 19. aug 2013 08:30
- Geografisk sted: Virksund
Re: utæt gangsteller
Tjek din koblingsaktuator for utætheder,tror mere på at den er utæt for olie.Gangsteller sidder mere i midten og du beskriver om olie ved venstre forhjul.
2002 A2 chameleon(grøn-brun).bakkamera,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: utæt gangsteller
Godt gået
Jeg plejer bare at banke en lille skruetrækker igennem pakdåsen og vride den ud
Du skal ikke banke for langt igennem, der sidder et leje bagved pakdåsen
Jeg plejer bare at banke en lille skruetrækker igennem pakdåsen og vride den ud
Du skal ikke banke for langt igennem, der sidder et leje bagved pakdåsen
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: utæt gangsteller
Du kan ikke skrue en lille skrue ind i pakdåsen, for så at trække i skruen,.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Re: utæt gangsteller
Mange tak alle
Jeg fik gearvælger pakdåsen ud ved jeres teknik. Da jeg installerede gangselleren knækkede en af ledningerne til den 4. magnetventil. Da jeg af isolerede ledningen for at lodde kunne jeg ir ca 10 under isoleringen, så den har det åbenbart ikke for godt. Kan se at andre har haft samme problem. Gangstelleren fungerede dog fint og grundindstillingen gik igennem 1. gang, ET projekt i fremtiden kunne være at udskifte ledningsnettet til gangstelleren - jeg ved ikke om der kan købes et sæt.
Det ser foreløbing ud til at gangstelleren er tæt. Koblingsaktuatoren er kun 2 år gammel, så jeg tror den er fin. Den blev i øvrigt ødelagt af Falck. Min datter kørte i stå (for lidt hydrolikolie). Falck brugt åbenbart et brækjern for at få den i frigear. Wiren var næsten revet over.
En ting jeg undrede mig over var, at jeg kun kunne tømme 2,3 liter gearolie ud. Den må åbenbart hav lækket lidt gearolie over årene. Kan det være pakdåserne ved de to kopper til tripodeleddene i differentialet.
vh
Jeg fik gearvælger pakdåsen ud ved jeres teknik. Da jeg installerede gangselleren knækkede en af ledningerne til den 4. magnetventil. Da jeg af isolerede ledningen for at lodde kunne jeg ir ca 10 under isoleringen, så den har det åbenbart ikke for godt. Kan se at andre har haft samme problem. Gangstelleren fungerede dog fint og grundindstillingen gik igennem 1. gang, ET projekt i fremtiden kunne være at udskifte ledningsnettet til gangstelleren - jeg ved ikke om der kan købes et sæt.
Det ser foreløbing ud til at gangstelleren er tæt. Koblingsaktuatoren er kun 2 år gammel, så jeg tror den er fin. Den blev i øvrigt ødelagt af Falck. Min datter kørte i stå (for lidt hydrolikolie). Falck brugt åbenbart et brækjern for at få den i frigear. Wiren var næsten revet over.
En ting jeg undrede mig over var, at jeg kun kunne tømme 2,3 liter gearolie ud. Den må åbenbart hav lækket lidt gearolie over årene. Kan det være pakdåserne ved de to kopper til tripodeleddene i differentialet.
vh
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: utæt gangsteller
Når jeg skiller en gearkasse ad, få jeg altid en kvart liter olie ud på bordet (addrr!), selv om den var drænet for indhold før afmontering. Så regn ikke for meget med, hvad du har tappet af. Brug i stedet speedometerdrevet som målepind - korrekt mængde er ca. en cm under brystet.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: utæt gangsteller
Eller bare fyld 3,1 liter på når du har tappet helt af - det plejer jeg at gøre
Såfremt det er en Lupo kan ledningsnettet fåes løst og bliver som du selv er inde på træt af dage nogle gange
Fx her
http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... o-3l-p-498
Såfremt det er en Lupo kan ledningsnettet fåes løst og bliver som du selv er inde på træt af dage nogle gange
Fx her
http://shop.vagtech.dk/product_info.php ... o-3l-p-498