Synkronvinkel igen

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Synkronvinkel igen

Indlæg af Robert »

Jeg har læst op og ned om synkronvinkel og synes ikke jeg er blevet meget klogere.

Jeg har læst mig frem til at hvis den står mellem -3 og +3 skulle den holde wv foreskrifter.

Men jeg har også læst at det skulle være bedst hvis den står i 0 og at det kan give 11 hk mere og op til 2 km længere på literen.

Hvad er det der sker, er det indsprøjtningspunktet eller åbningstidspunktet på ventiler der ændrer sig?
Er det bedst om man ender i + eller -?

Den a2 jeg lige har skiftet tandrem på, var mit bedste resultat efter 5-6 forsøg at den stod og svingede mellem 0 og -1,1

Måske det er en af grundende at nogen kan køre 30 og andre 25 km literen.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Synkronvinkel igen

Indlæg af 383CI »

Hej Hr.

Du/vi forskyder jo hjulet på knastakslen ved den timing. Knasten påvirker jo ventilerne så ventilgangen flyttes tilsvarende.
Jeg er ikke sikker på vi flytter indsprøjtnings tidspunktet. SOI (Start off indjektion) den er defineret i grader i styringens maps, og jeg kan ikke regne ud om det gør forskel at flytte knasten i forhold til dem.

Det må gøre en forskel i forhold til hvordan ventilerne står når dysen åbner. Om det gør forskel på stemplets placering i cylinderen er så en anden sag.


Der er en af vejene+/- der giver en friskere bil men større forbrug, den anden vej er det så det andet der er tilfældet, så det gør forskel i økonomien, det er der ikke tvivl om.

Min kørte med en fejl på 7,7 lige præcist en tand, den trak af lort og brugte lige så meget diesel som en lastbil, efter 3L`s makken

Men det kunne være spændende at få det genopfrisket, og det kunne kombineres med et nyt maps set hvor SOI flyttes lidt for bedre økonomi,
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
nps1994
Indlæg: 35
Tilmeldt: tirs 10. maj 2016 22:01
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Synkronvinkel igen

Indlæg af nps1994 »

Som 383 allerede skriver her, så flytter det udelukkende på luftstrømmen gennem motoren i forhold til stempelets position. Dysens åbning og derved timing styres af magnetventiler på dyserne der får imput fra krumtapsføleren.


For lige at tage SOI'en op, så skal man være meget forsigtig med det. Jeg har forsøgt mig en del med det, og har ikke haft definitivt positive resultater ud af det. Husk også på, at bare 1 grad tidligere indsprøjtning kan hæve forbrændingstrykket med op til 10 bar. Det er altså den hurtigste måde at bøje plejlstænger på, eller at skubbe krumtappen ud af bunden/blæse toppen af.

Jeg har til gengæld set positive resultater ved at forsinke ventilstyringen (Synkronviklen) lidt på biler jeg har optimeret, da den øgede indsprøjtningsmængde selvfølgelig tager længere tid at indsprøjte.
Antracit blå perlemor Lupo 3L 2003
Chippet, FK gevindundervogn.

Original GTI Xenon lygter, und so weiter… De fleste kender nok vognen.
I vinterhi lige pt.

Softwareoptimering af ECU + TCU. Indkøring på eget Dynomet rullefelt. Kodning og justering af startspærre, nøgler og speedometer. Speciale i dieselteknik.
www.proboost.dk
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Synkronvinkel igen

Indlæg af 383CI »

nps1994 skrev: fre 7. dec 2018 22:35 Som 383 allerede skriver her, så flytter det udelukkende på luftstrømmen gennem motoren i forhold til stempelets position. Dysens åbning og derved timing styres af magnetventiler på dyserne der får imput fra krumtapsføleren.
Tjek og tak, jeg var faktisk ikke klar over om magnet ventilen fik signal fra knastfæleren eller ditto på krumtappen. Hvis den havde gået fra knasten ville "man" jo også have flyttet SOI, men det tryk den så, altså knasten, laver på dyssen er udelukkende for tryk.

nps1994 skrev: fre 7. dec 2018 22:35 For lige at tage SOI'en op, så skal man være meget forsigtig med det. Jeg har forsøgt mig en del med det, og har ikke haft definitivt positive resultater ud af det. Husk også på, at bare 1 grad tidligere indsprøjtning kan hæve forbrændingstrykket med op til 10 bar. Det er altså den hurtigste måde at bøje plejlstænger på, eller at skubbe krumtappen ud af bunden/blæse toppen af.
Ej heller har jeg pillet ved det overhovedet, men tænkte der har var en lille mulighed for at optimere. Både fordi bilen skal køre sikkert i både 30 graders frost og varme, det har vi jo ikke så meget af her, men også når EGR ventilen ikke bruges så det er frisk luft maskinen får


nps1994 skrev: fre 7. dec 2018 22:35 Jeg har til gengæld set positive resultater ved at forsinke ventilstyringen (Synkronviklen) lidt på biler jeg har optimeret, da den øgede indsprøjtningsmængde selvfølgelig tager længere tid at indsprøjte.
Nu ved jeg jo ikke hvilken vej du mener med "forsinkelse" men er det ikke sådan at hvis vinklen kommer i + mister den lidt træk til gengæld for bedre økonomi, og omvendt?
I minus bedre træk men også større forbrug.

Så kan man jo, men en vis fordel, optimere maps og give den lidt mere der, men så tage toppen af forbrug og (relativ) hissighed med knasten.

Ved at forskyde ventilgangen i forhold til SOI får du vel ikke mere tid til at sprøjte den samlede dieselmængde ind? men timer bare start, og det nyt sluttidspunkt bedre?

Ventilerne er vel åbne som de er, men har vel grundlæggende ikke nogen afhængighed af SOI tallet/vinklen?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
nps1994
Indlæg: 35
Tilmeldt: tirs 10. maj 2016 22:01
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Synkronvinkel igen

Indlæg af nps1994 »

Jeg formoder at ved at forsinke knasten vil man kunne udnytte den termiske energi i forbrændingen lidt længere inden udstødningsventilen åbnes, og da den så står åben relativt senere i forhold til indsprøjtningens timing hjælper det at få røggassen bedre ud.

Jeg ved godt det bliver meget nørdet nu, men jeg beskæftiger mig meget med dieselmotorer og justering til dagligt. Et af de største problemer ved tuning af de her motorer er jo udstødningstemperaturen, og det modtryk man er oppe i mod. Jeg mener derfor at hvis energien kan holdes lidt længere i cylinderen, og udstødningsventilen så åbner lidt senere når stemplet er på vejen ned, så får man relativt koldere røggasser, kombineret med at man giver de flere røggasser der dannes lov til at sætte deres energi om, til termisk og mekanisk energi i brændrummet.

Det er som sagt bare en teori jeg har, for at forklare de gode resultater jeg har haft når jeg har eksperimenteret med det.
Senest rettet af nps1994 søn 9. dec 2018 20:37, rettet i alt 1 gang.
Antracit blå perlemor Lupo 3L 2003
Chippet, FK gevindundervogn.

Original GTI Xenon lygter, und so weiter… De fleste kender nok vognen.
I vinterhi lige pt.

Softwareoptimering af ECU + TCU. Indkøring på eget Dynomet rullefelt. Kodning og justering af startspærre, nøgler og speedometer. Speciale i dieselteknik.
www.proboost.dk
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Synkronvinkel igen

Indlæg af 383CI »

nps1994 skrev: lør 8. dec 2018 09:53 Jeg formoder at ved at forsinke knasten vil man kunne udnytte den termiske energi i forbrændingen lidt længere inden udstødningsventilen åbnes, og da den så står åben relativt senere i forhold til indsprøjtningens timing hjælper det at få røggassen bedre ud.

Jeg ved godt det bliver meget nørdet nu, men jeg beskæftiger mig meget med dieselmotorer og justering til dagligt. Et af de største problemer ved tuning af de her motorer er jo udstødningstemperaturen, og det modtryk man er oppe i mod. Jeg mener derfor at hvis energien kan holdes lidt længere i cylinderen, og udstødningsventilen så åbner lidt senere når stemplet er på vejen op, så får man relativt koldere røggasser, kombineret med at man giver de flere røggasser der dannes lov til at sætte deres energi om, til termisk og mekanisk energi i brændrummet.

Det er som sagt bare en teori jeg har, for at forklare de gode resultater jeg har haft når jeg har eksperimenteret med det.
Det lyder bestemt ikke utænkeligt omend jeg slet ikke er kompetent til at have en tungtvejende mening.
Hvordan passer det med erfaringen med at knasten skal stilles i "+" for at opnå bedre økonomi når du skriver "forsinker" ?

( Jeg har endnu ikke fattet i hvilken retning +&- drejer ventilgangen)
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Synkronvinkel igen

Indlæg af doktorfrank »

Oh, hvor jeg dog elsker disse lidt mere dybsindige, tekniske diskussioner. Men nu bliver jeg jo i tvivl: Dennehersens synkronvinkel, ikk’, præcis hvad udtrykker den? Er det knastakslens position i forhold til krumtapakslen? Og hvad er så + henh. - udtryk for?
Og ja, ja ... jeg kan jo bare selv gå ud og flytte på remhjulet og se hvad der sker, ikk’. Men det er lettere - og giver mindre frost i fingrene - at spørge dem, der ved det (eller evt. bare udtaler sig på grundlag af, hvad de tror de ved - med de bedste hilsner 8-) ).
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
bgs
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs 20. feb 2018 22:51
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Galten

Re: Synkronvinkel igen

Indlæg af bgs »

Min A2 stod før jeg skiftede tandrem -1,7 grad og den var noget hurtigere dengang.
Ved tandrems skift sat jeg den på nul og det er gået ud over optræk.
Der er ikke forskel på økonomien for og efter.
Motoren er chippet.
Jeg mener når knasten sættes i minus lukker indsugnings ventil tidligere og det giver mere kompression.
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Synkronvinkel igen

Indlæg af Robert »

Uden at være sikker må det være sådan.
Hvis udstødningsventilerne åbner for tidligt vil noget at forbrændingen gå tabt til udstødningen=spild af diesel.
Hvis de åbner for sent vil forbrændingen være afsluttet og den sidste vandring af stemplet vil udelukkende være svinghjulsefekten i motoren=manglende hk.

Jeg er så næsten sikker på at da jeg stillede på knasten flyttede indsprøjtningstidspunktet sig også.
Og hvis det er rigtigt vil det jo også betyde at i den ene stilling om de så enten er + eller - vil man kunne nå at sprøjte mere diesel ind,og i den anden vil den nå at få mindre.
Her er der nogen fine grafer.
http://vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?t=103874
Brugeravatar
nps1994
Indlæg: 35
Tilmeldt: tirs 10. maj 2016 22:01
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Synkronvinkel igen

Indlæg af nps1994 »

Jeg har pt desværre mange projekter på bordet, så det går lidt langt imellem den gode nørderi. Men jeg har vedhæftet et PV diagram af en 4-takts diesel, hvor jeg har markeret hvad der lige præcis sker når knasten justeres.
Med forsinkelse mener jeg i henhold til indsprøjtningen og Pmax.
Håber i kan bruge det til noget, resten har jeg jo beskrevet længere oppe. Sig endelig til ellers :)
PV diagram 4-takt diesel.jpg
PV diagram 4-takt diesel.jpg (637.14 KiB) Vist 8485 gange

Nåh ja, og for lige at slå det fast med 7 tommer søm: Knasten ændrer IKKE på indsprøjtningstiden.
Antracit blå perlemor Lupo 3L 2003
Chippet, FK gevindundervogn.

Original GTI Xenon lygter, und so weiter… De fleste kender nok vognen.
I vinterhi lige pt.

Softwareoptimering af ECU + TCU. Indkøring på eget Dynomet rullefelt. Kodning og justering af startspærre, nøgler og speedometer. Speciale i dieselteknik.
www.proboost.dk
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Synkronvinkel igen

Indlæg af 383CI »

Det er dæleme en fin tegning.
Så må SIO ligge og rode et eller andet sted omkring bunden af din gule ring? Gerne så indstpøjtningen er afsluttet inden ING tidspunktet der jo så gerne skulle komme så sent at stemplet ikke skal gå op imod forbrandingen men netop vender i TDC når trykket er bredt ud til stempeloverfladen?

Men jeg forstår stadigt ikke hvorfor forskydningen giver de omtalte reaktioner i motorens karakteristik?

Et gæt kan være at der forbrandes renere når udstødningsventilen står åbent når stemplet når TDC og dermed giver plads til mere rent luft til næste forbranding?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Synkronvinkel igen

Indlæg af doktorfrank »

Jamnalzå prølieåhør ... det er lissom at være ung studerende igen - men hvad sker der som funktion af at p0 varierer med turboen og strømningsforholdene, ladeluftkøling og temperaturstigning under kompressionsslaget? Din indledende bemærkning om ekstra 10 bar m.m. er jo en del af funktionen, så reelt skal vi vel stipulere ændrede kurveforløb ved forskydning af knastakselindstilling? Daingntzilomkamansi at det har større betydning, end de fleste ude på værkstedsgulvene forestiller sig (endsige får løn for). Der er basis for en studiegruppe til de lange mørke vinteraftener. :ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Synkronvinkel igen

Indlæg af doktorfrank »

Måske stof til en separat tråd: Det er forstået, at indsprøjtningsstart er styret af krumtapføleren og at indsprøjtningtiden er styret af motorstyringen ... men det er vel ikke helt ligegyldigt, hvad indsprøjtningstrykket er, når dysen åbner - og det må formodes at variere sammen med knastakselforstillingen. :o
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
FeBuLu
Indlæg: 73
Tilmeldt: man 26. mar 2018 21:11
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Synkronvinkel igen

Indlæg af FeBuLu »

Når Synkronvinkel aflæses i tomgang står min og svinger i mellem 0 og 0,6. Er det normal, eller skal tallet være konstant?
VW Lupo 3l årgang 2000
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Synkronvinkel igen

Indlæg af Kim B Olesen »

Helt normalt, den står altid og svinger 👍
Hvis jeg skulle bestemme skulle den stå og svinge lige omkring +3, så mister den lidt effekt, men kører lidt længere på literen 😎 så vidt jeg husker var din chippet 🤔 så vil du ikke mærke det du mister 👍
FeBuLu
Indlæg: 73
Tilmeldt: man 26. mar 2018 21:11
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Synkronvinkel igen

Indlæg af FeBuLu »

Tak Kim, prøvet lige at se hvad 0,6 til 1,x giver i første omgang.
VW Lupo 3l årgang 2000
Besvar