Min stakkels Lupo-motor (ANY) har mistet balancen, og er væltet / rykket sig godt 20-30 centimeter mod passager-siden , så den nu ligger helt op af stellet. Heldigvis skete det lige netop som jeg havde parkeret derhjemme; der lød noget af et klonk, og bilen begyndte af ryste rimelig meget. Motoren går sådan set fint i tomgang og kører som den skal, men da jeg åbnede op foran så det sådan her ud :
På billede 3 kan det ses, at boltene, der holder motoren, er knækket lige over, men det kan vel ikke være det eneste, der holder motoren? Det er da også utroligt, at begge bolte ikke har kunnet holde.
Er der nogen, der har et bud på, hvad jeg skal kigge efter? Jeg tænker, at der må sidde et ophæng et sted, der kan være røget, eller noget i den stil? Jeg kan ikke lige finde det på i reservedelskatalogerne, hvor det skulle sidde, så det ville være rart med et pejlemærke
Motor væltet
- conz
- Indlæg: 34
- Tilmeldt: tors 30. jul 2015 20:55
- Geografisk region: Vestsjælland
- Geografisk sted: Sjælland
Re: Motor væltet
Jeg tror, at jeg har fundet stumperne, der er gået fra hinanden. Det ser ud til, at det er del 7 der er gået løs fra del 17 her: http://www.oemepc.com/vw/part_single/ca ... g/e#sec_17
Så det de 2 bolte 9 er knækket.
Er der andet end det, der holder motoren fra at vælte til højre, som jeg skal kigge efter?
Så det de 2 bolte 9 er knækket.
Er der andet end det, der holder motoren fra at vælte til højre, som jeg skal kigge efter?
- Vedhæftede filer
-
- engine_lupo3l.png (99.91 KiB) Vist 4474 gange
Lupo 3L 2000
Octy II FL Combi 2010
Octy II FL Combi 2010
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Motor væltet
Dette er før set knækket
http://shop.vagtech.dk/advanced_search_ ... a2&x=5&y=8
http://shop.vagtech.dk/advanced_search_ ... a2&x=5&y=8
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Re: Motor væltet
Jeg vil godt gætte:
De bolte der er knækket er strækbolte og må kun spændes én gang. Boltene skal løsnes i forbindelse med tandremsskift. 'Nogen' har sikkert genbrugt strækboltene (og knokkel-overspændt dem).
De er ikke uden grund at værkstedshåndbogen for tandremsskifte skriver 'renew' på netop de bolte.
De bolte der er knækket er strækbolte og må kun spændes én gang. Boltene skal løsnes i forbindelse med tandremsskift. 'Nogen' har sikkert genbrugt strækboltene (og knokkel-overspændt dem).
De er ikke uden grund at værkstedshåndbogen for tandremsskifte skriver 'renew' på netop de bolte.
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Motor væltet
Det billede du har fundet der er ikke til en 3L !
Det ligner lidt, men på en 3L sidder der faktisk 3 bolte der skal knække for den kan lave det der
Det har helt sikkert været knokkel spændt
Jo - der er jo nok noget om at de bør skiftes, men jeg har altså skiftet et par tandremme og har aldrig skiftet dem og heller ikke haft nogle der er knækket før
Det ligner lidt, men på en 3L sidder der faktisk 3 bolte der skal knække for den kan lave det der
Det har helt sikkert været knokkel spændt
Jo - der er jo nok noget om at de bør skiftes, men jeg har altså skiftet et par tandremme og har aldrig skiftet dem og heller ikke haft nogle der er knækket før
- conz
- Indlæg: 34
- Tilmeldt: tors 30. jul 2015 20:55
- Geografisk region: Vestsjælland
- Geografisk sted: Sjælland
Re: Motor væltet
Ja, det viste sig, at det var de tre bolte der var knækket helt nede i motor-delen af ophænget.
Jeg har ikke haft skiftet tandrem i de 3 år jeg har haft den, så det er ikke mig, der har genbrugt og/eller overspændt dem
Men fik boret dem ud, og fik skruet nyt gevind i og så i med tre nye bolte, så skulle den gerne sidde på plads. Der var heldigvis ikke røget andet i processen, så nu kører vi igen.
Er der noget jeg skal kontrollere eller være opmærksom på i forhold til gear eller andet, nu hvor hele motoren har haft rykket sig?
Jeg har ikke haft skiftet tandrem i de 3 år jeg har haft den, så det er ikke mig, der har genbrugt og/eller overspændt dem
Men fik boret dem ud, og fik skruet nyt gevind i og så i med tre nye bolte, så skulle den gerne sidde på plads. Der var heldigvis ikke røget andet i processen, så nu kører vi igen.
Er der noget jeg skal kontrollere eller være opmærksom på i forhold til gear eller andet, nu hvor hele motoren har haft rykket sig?
Lupo 3L 2000
Octy II FL Combi 2010
Octy II FL Combi 2010
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Motor væltet
Jeg tror sgu godt nok de har været knokkel spændt, eller måske slet ikke spændt
Nope - du kører bare
Den kan rykke sig en del i de tre bolte, så nogle gange sidder generatoren helt ude og gnider op ad intercooleren, det er selvfølgelig ikke så godt
Nope - du kører bare
Den kan rykke sig en del i de tre bolte, så nogle gange sidder generatoren helt ude og gnider op ad intercooleren, det er selvfølgelig ikke så godt
- conz
- Indlæg: 34
- Tilmeldt: tors 30. jul 2015 20:55
- Geografisk region: Vestsjælland
- Geografisk sted: Sjælland
Re: Motor væltet
Det lyder godt, mange tak for svar alle sammen!
Nu har jeg været ude og køre nogle længere ture, og oplevede her til aften, at bilen ikke ville gå i N og derfor ikke starte. Jeg gav koblingsarmen det blideste skud, og den rykkede sig på plads, så alt er som sådan fint nu. Men er det noget, som jeg skal være opmærksom på? Er det "farligt" at køre med, indtil jeg får kigget på det? Og når jeg får kigget på det, hvad skal jeg så kigge efter / gøre ved det?
Tak igen!
Nu har jeg været ude og køre nogle længere ture, og oplevede her til aften, at bilen ikke ville gå i N og derfor ikke starte. Jeg gav koblingsarmen det blideste skud, og den rykkede sig på plads, så alt er som sådan fint nu. Men er det noget, som jeg skal være opmærksom på? Er det "farligt" at køre med, indtil jeg får kigget på det? Og når jeg får kigget på det, hvad skal jeg så kigge efter / gøre ved det?
Tak igen!
Lupo 3L 2000
Octy II FL Combi 2010
Octy II FL Combi 2010