Motor væltet

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
conz
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 30. jul 2015 20:55
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Sjælland

Motor væltet

Indlæg af conz »

Min stakkels Lupo-motor (ANY) har mistet balancen, og er væltet / rykket sig godt 20-30 centimeter mod passager-siden :o , så den nu ligger helt op af stellet. Heldigvis skete det lige netop som jeg havde parkeret derhjemme; der lød noget af et klonk, og bilen begyndte af ryste rimelig meget. Motoren går sådan set fint i tomgang og kører som den skal, men da jeg åbnede op foran så det sådan her ud :shock: :
motor1.jpg
motor1.jpg (778.84 KiB) Vist 4478 gange
motor2.jpg
motor2.jpg (340.51 KiB) Vist 4478 gange
motor3.jpg
motor3.jpg (81.11 KiB) Vist 4478 gange
På billede 3 kan det ses, at boltene, der holder motoren, er knækket lige over, men det kan vel ikke være det eneste, der holder motoren? Det er da også utroligt, at begge bolte ikke har kunnet holde. :?

Er der nogen, der har et bud på, hvad jeg skal kigge efter? Jeg tænker, at der må sidde et ophæng et sted, der kan være røget, eller noget i den stil? Jeg kan ikke lige finde det på i reservedelskatalogerne, hvor det skulle sidde, så det ville være rart med et pejlemærke :)
Lupo 3L 2000
Octy II FL Combi 2010
Brugeravatar
conz
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 30. jul 2015 20:55
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Sjælland

Re: Motor væltet

Indlæg af conz »

Jeg tror, at jeg har fundet stumperne, der er gået fra hinanden. Det ser ud til, at det er del 7 der er gået løs fra del 17 her: http://www.oemepc.com/vw/part_single/ca ... g/e#sec_17
Så det de 2 bolte 9 er knækket.

Er der andet end det, der holder motoren fra at vælte til højre, som jeg skal kigge efter?
Vedhæftede filer
engine_lupo3l.png
engine_lupo3l.png (99.91 KiB) Vist 4473 gange
Lupo 3L 2000
Octy II FL Combi 2010
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Motor væltet

Indlæg af sussi »

C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Motor væltet

Indlæg af HamSjelv »

Jeg vil godt gætte:

De bolte der er knækket er strækbolte og må kun spændes én gang. Boltene skal løsnes i forbindelse med tandremsskift. 'Nogen' har sikkert genbrugt strækboltene (og knokkel-overspændt dem).

De er ikke uden grund at værkstedshåndbogen for tandremsskifte skriver 'renew' på netop de bolte.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Motor væltet

Indlæg af Kim B Olesen »

Det billede du har fundet der er ikke til en 3L !
Det ligner lidt, men på en 3L sidder der faktisk 3 bolte der skal knække for den kan lave det der :?
Det har helt sikkert været knokkel spændt :roll:

Jo - der er jo nok noget om at de bør skiftes, men jeg har altså skiftet et par tandremme og har aldrig skiftet dem og heller ikke haft nogle der er knækket før 😎😇
Brugeravatar
conz
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 30. jul 2015 20:55
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Sjælland

Re: Motor væltet

Indlæg af conz »

Ja, det viste sig, at det var de tre bolte der var knækket helt nede i motor-delen af ophænget.

Jeg har ikke haft skiftet tandrem i de 3 år jeg har haft den, så det er ikke mig, der har genbrugt og/eller overspændt dem :lol:

Men fik boret dem ud, og fik skruet nyt gevind i og så i med tre nye bolte, så skulle den gerne sidde på plads. Der var heldigvis ikke røget andet i processen, så nu kører vi igen.

Er der noget jeg skal kontrollere eller være opmærksom på i forhold til gear eller andet, nu hvor hele motoren har haft rykket sig?
Lupo 3L 2000
Octy II FL Combi 2010
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Motor væltet

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg tror sgu godt nok de har været knokkel spændt, eller måske slet ikke spændt 😂
Nope - du kører bare 👍
Den kan rykke sig en del i de tre bolte, så nogle gange sidder generatoren helt ude og gnider op ad intercooleren, det er selvfølgelig ikke så godt 😎
Brugeravatar
conz
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 30. jul 2015 20:55
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Sjælland

Re: Motor væltet

Indlæg af conz »

Det lyder godt, mange tak for svar alle sammen!

Nu har jeg været ude og køre nogle længere ture, og oplevede her til aften, at bilen ikke ville gå i N og derfor ikke starte. Jeg gav koblingsarmen det blideste skud, og den rykkede sig på plads, så alt er som sådan fint nu. Men er det noget, som jeg skal være opmærksom på? Er det "farligt" at køre med, indtil jeg får kigget på det? Og når jeg får kigget på det, hvad skal jeg så kigge efter / gøre ved det? :) :oops:

Tak igen!
Lupo 3L 2000
Octy II FL Combi 2010
Besvar