motor for intake manifold flap error

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
mtkn
Indlæg: 84
Tilmeldt: ons 20. okt 2010 19:56
Geografisk sted: Skanderborg

motor for intake manifold flap error

Indlæg af mtkn »

Hej igen
Jeg har den sidse måneds tid døjet med, at den gule motorlampe tændes. Når jeg sætter vag kablet på får jeg følgende fejl:
19559 - Motor for Intake Manifold Flap (V157)
P3103 - 35-10 - malfunction - Intermittent.

Bilen kører perfekt. Spjældet lukker, når jeg slukker bilen.
Fejlkoden kan let slettes, men efter et par uger dukker den op igen.
Jeg har tjekket ledninger og stik. Der står en smule olie ved spjældet, hver gang jeg åbner. Er der nogle gode forslag. Jeg har også monteret den ekstra pakning som er foreslået i flere indlæg.

på forhånd mange tak
mtkn
Indlæg: 84
Tilmeldt: ons 20. okt 2010 19:56
Geografisk sted: Skanderborg

Re: motor for intake manifold flap error

Indlæg af mtkn »

Hej Igen
Jeg har fortsat problemet med fejlkoden 19559 - Motor for Intake Manifold Flap (V157): Malfunction
P3103 - 35-10 - - - Intermittent. Jeg kan ikke mærke noget på motor ren. Den starter - kører og stopper fint. Den gule motorlampe lyser, men kan let slettes for så at komme igen i løbet af et par.
Forhistorien med fejlen er, at spjældet blev skifter for et år siden. Da der var en kontinuerlig fejl - open og short. Det var en billig udgave af jeg satte. Kan det være derfor fejlen dukker op så hurtigt igen og tror i det vil hjælpe at spendere et pierburg spjæld. Jeg kan fortælle, at jeg har om-loddet stikket til spjældet, og også tjekket kontinuitet til motorstyreboksen

Gode forslag er meget velkomne
På forhånd mange tak
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: motor for intake manifold flap error

Indlæg af HamSjelv »

Jeg vil godt gætte på ledninger hvor enten kobbertrådene er revet i stykker og slipper en gang imellem, f.eks. når motoren vrides i motorophænget. Eller ledninger hvor isoleringen er slidt igennem og ledere kortslutter indbyrdes eller til chassis.
mtkn
Indlæg: 84
Tilmeldt: ons 20. okt 2010 19:56
Geografisk sted: Skanderborg

Re: motor for intake manifold flap error

Indlæg af mtkn »

En opdatering
Jeg skiftede ledningerne fra stopspjældet til sikringsboksen og ecu uden at det hjalp. Var herefter på autoophug og fandt et original Pierburg stopspjæld og fik det billigt. Efter at det er monteret har det ikke været flere fejl . Det uoriginale spjæld som jeg havde købt på nettet et halvt år tidligere til ca 500 kr var af typen AGR og skulle være kompatibelt med 038 128 063F. Jeg tænker, at tolerancerne måske har været for store og der derfor sættes en fejl en gang imellem. Jeg ved dog ikke hvordan ecu,en registrerer fejl ved spjældet. Det er nok ikke bare et spørgsmål om tærskelværdi for strømstyrke.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: motor for intake manifold flap error

Indlæg af doktorfrank »

I grunden ville jeg hellere vide, hvordan man evt. sætter det skide spjæld ud af funktion/fjerner det, uden at få fejlkoder. :oops: For det tjener vel sådan set ikke noget formål, så længe motoren ikke bruger så meget motorolie, at det er tilstrækkeligt til at holde kørende uden tilførsel af dieselolie?? Og det har jeg ikke nogensinde hørt om med denne motor. :mrgreen:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
nps1994
Indlæg: 35
Tilmeldt: tirs 10. maj 2016 22:01
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: motor for intake manifold flap error

Indlæg af nps1994 »

Hej Frank, jeg kan nemt chippe det ud, men om jeg ville anbefale det er jo lidt noget andet. Det bruges jo - som du selv siger - for at kvæle maskineriet i tilfælde af "runaway diesel". Men samtidig giver det også en blødere slukning, da motoren ikke skal flytte luften mere ned igennem omdrejningerne.

Bonus info; På nyere biler bruges indsugningsspjældet i sammenspil med EGR for at give forhøjede udstødningstemperaturer ved regenerering af DPF. Men det er jo ikke aktuelt på de gode gamle selvtændere ;-)

Mvh Niels
Antracit blå perlemor Lupo 3L 2003
Chippet, FK gevindundervogn.

Original GTI Xenon lygter, und so weiter… De fleste kender nok vognen.
I vinterhi lige pt.

Softwareoptimering af ECU + TCU. Indkøring på eget Dynomet rullefelt. Kodning og justering af startspærre, nøgler og speedometer. Speciale i dieselteknik.
www.proboost.dk
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: motor for intake manifold flap error

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg har haft en enkelt der løb løbsk 😰😱
Det er ham sejr der også har været med til træf, den åd åbenbart en turbo på vej fra Sjælland til Fjerritslev og valgte at æde motorolie på Nettos parkeringsplads 🤔
Den gemte hele parkeringspladsen i ildelugtende hvid tyk røg 😂😂😂
Så hvis ikke stopspjældet havde virket, var den nok sprunget i luften 🤪😜
Men den nåede at bukke en plejlstang 🤕😫 men det er kun et problem når den er helt kold, når den først lige kommer igang kører den rigtigt fint 👍
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: motor for intake manifold flap error

Indlæg af doktorfrank »

Det med turbohavari havde jeg da lige overset. Og sådan noget er jo et specielt problem med vores gearsystem ... med alm. fodbetjentent kobling er det vel bare at sætte i gear og koble til mens bremsen er trådt grundigt ned. 🤕
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar