Kølerblæser kører ikke A/C

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Kølerblæser kører ikke A/C

Indlæg af Kim B Olesen »

Hej - min blæser starter ikke, den plejer at starte rimeligt hurtigt når man tænder a/c, og køre sådan jævnt tit når bilen går tomgang 😜
Jeg har prøvet at give den direkte strøm, så virker den fint 👍 øv - det var ellers nemt hvis den var færdig 😂
Der er 3 ledninger til den brun - rød/hvid - rød/sort - hvad er den sidste mon til ?
Synes jeg kan huske der var noget med noget styrerelæ der kunne være gået, men hvor sidder det mon ?
Nogen der har et ledningsdiagram over det ?

På forhånd tak 😎
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kølerblæser kører ikke A/C

Indlæg af Kim B Olesen »

Styreenhed er lokaliseret sammen med gløderørsrelæet på venstre vange 👍 det ser rigtigt fint ud, også ledninger og stik, alle de sikringer jeg kan finde er testet 👍
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Kølerblæser kører ikke A/C

Indlæg af HamSjelv »

Jeg vil gætte på det er en blæser med to hastighedstrin.

Brun = stel. De to andre lav hhv. høj hastighed.

Hvis blæseren virker på begge trin, vil jeg gætte på det er styreenheden (som indeholder en stak relæer).

Er sikringer testet med last?
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kølerblæser kører ikke A/C

Indlæg af Kim B Olesen »

Nej mente faktisk at kunne huske at der var tre ledninger til blæseren på en alm lupo 😜 men det kan jeg se nu der ikke er 😬
Den virker kun på den ene hastighed, så kan det jo godt være blæseren, jeg præver lige at lave et stykke ledning der bruger den anden hastighed på blæseren, nær jeg kommer i værkstedet igen 👍

Både ja og nej - nok mest nej 😎 bilen var til tænding med alt hvad jeg kunne tænde, så der har været belastning på flere af dem 8-) :lol: men nok ikke sådan rigtigt belastning som kan bruges i målesammenhænge 😬😇
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kølerblæser kører ikke A/C

Indlæg af Kim B Olesen »

HamSjelv skrev: ons 6. jun 2018 14:50 Jeg vil gætte på det er en blæser med to hastighedstrin.

Brun = stel. De to andre lav hhv. høj hastighed.

Hvis blæseren virker på begge trin, vil jeg gætte på det er styreenheden (som indeholder en stak relæer).
Så fik du sgu ret igen 😎👍
Der har været to trin på blæseren 👍 nu har jeg koblet ledningerne om, så den bare kører på det andet trin og jeg kan tydeligt høre den kører hurtigere 😎 men nu er problemet i hvert fald løst indtil jeg finder en anden blæser eller den står helt af 😂😂
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Kølerblæser kører ikke A/C

Indlæg af HamSjelv »

Kim B Olesen skrev: ons 6. jun 2018 20:31Så fik du sgu ret igen 😎👍 ...
Det er rart. Jeg sætter et kryds i kalenderen.. :D

En ny blæser kan nok findes ovre på bugten til priser under €100.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Kølerblæser kører ikke A/C

Indlæg af sussi »

Kim B Olesen skrev: ons 6. jun 2018 20:31 Der har været to trin på blæseren 👍 nu har jeg koblet ledningerne om, så den bare kører på det andet trin og jeg kan tydeligt høre den kører hurtigere 😎 men nu er problemet i hvert fald løst indtil jeg finder en anden blæser eller den står helt af 😂😂
Hvis du finder en ny inden d 14. vil jeg gerne aftage den gamle defekte :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kølerblæser kører ikke A/C

Indlæg af Kim B Olesen »

HamSjelv skrev: tors 7. jun 2018 16:18En ny blæser kan nok findes ovre på bugten til priser under €100.
Ny til 100 € ?
Du skulle vel ikke tilfældigvis have et nr på den rigtige blæser, det er ligesom forsvundet lidt over de 536000 km på min 😂😂
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kølerblæser kører ikke A/C

Indlæg af Kim B Olesen »

sussi skrev: tors 7. jun 2018 19:45 Hvis du finder en ny inden d 14. vil jeg gerne aftage den gamle defekte :-)
Hvad kunne du tænke dig at bruge den til :?
Jeg tænker ikke jeg får gjort noget så hurtigt, i hvert fald ikke hvis det kører sådan her 😂😂

Men ny udvikling er at den i aften på vej til Ålborg holdt helt op med at køle :shock: hold da kæft hvor er man forvænnet med a/c 😂😂
Jeg har haft den lidt mistænkt for at have været mindre effektiv end sidste år, men har slået det hen med at der jo også var varmere i år :geek:
Men nu får den lige et service i morgen, mon ikke det bare er det der skal til 👍
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Kølerblæser kører ikke A/C

Indlæg af HamSjelv »

Kim B Olesen skrev: tors 7. jun 2018 21:04Men ny udvikling er at den i aften på vej til Ålborg holdt helt op med at køle :shock: hold da kæft hvor er man forvænnet med a/c 😂😂

Hvis jeg skal gætte, er kondensatorblæseren stoppet med at virke på højt trin også. Jeg tror ikke på at de der to-trins blæsere er designet til at køre ret lang tid på højt trin (350W/~25A) ad gangen.

Intet varenummer på blæseren; Der må være nogen der har adgang til El***in der kan fremfinde et sådan.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kølerblæser kører ikke A/C

Indlæg af Kim B Olesen »

Nå for faen, jeg tænkte ikke den brugte så meget strøm 😬 det er bare en blæser 😎😂😂

Det hjalp desværre ikke med et a/c service :? Så måske var det ikke så smart gjort at koble blæseren om 😫😝😱
Blæseren kører stadig hvis jeg giver den direkte strøm på den høje hastighed !
Der sker ingenting når jeg trykker på a/c knappen udover der kommer lys i den !
Jeg fik af vide at hvis der var for lidt kølemiddel, gjorde den slet ingen ting, heller ikke tilkoblede kompressoren, så det passede jo godt nok med at jeg synes ikke den kølede optimalt 😎
Før når jeg trykkede på a/c knappen tændte den blæseren og koblede kompressoren ind !

Tænker umiddelbart at jeg har brændt den styring af 😜
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Kølerblæser kører ikke A/C

Indlæg af HamSjelv »

Hmm Kim,

Jf. dataene er totrins blæseren (60W/100W, a.k.a. tre ledninger), 8Z0 959 455 D til A2'er uden A/C. Til vogne med A/C er den korrekte blæser 8Z0 959 455 C. Dén blæser er en et-trins blæser (a.k.a. to ledninger) på 350W.

Mon din vogn er eftermonteret med A/C og tingne ikke er gjort _helt_ færdigt?


8Z0 959 455 C kan findes på tyske Ebay i tvivlsomt fabrikat til under 90 øvrå.

Hvor mange blæsere bag radiatoren i maskinhallen?
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kølerblæser kører ikke A/C

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er jo Andreas’s gamle jeg har og jeg er ret sikker på den er original monteret med a/c 😬 der er i hvert fald ikke noget der tyder på det er uoriginalt, men pas 😬
Den har jo nu rundt 536000 km, så blæseren kunne jo godt være skiftet 😂
Jeg har lige i dag bestilt en 60/100 blæser på ATP autoteile 😜
Kun en stor blæser ligesom en alm lupo 👍
Hm - så burde jeg jo ikke kunne have brændt styreenheden af ved at køre på høj 🤔
Jeg kan lige prøve at måle i morgen hvor meget strøm den sluger 👍
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Kølerblæser kører ikke A/C

Indlæg af sussi »

Kim B Olesen skrev: tors 7. jun 2018 21:04 Hvad kunne du tænke dig at bruge den til :?
Udsugning i mit rygerum :-) Men hvis den bruger 25A så bare glem det :-(
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kølerblæser kører ikke A/C

Indlæg af Kim B Olesen »

Den sluger 14,5 AMP når den er nået op i hastighed, men startede på 37 ca :shock:
Målt med mit Biltema tangamperemeter :geek:
Er det ikke omkring 200 w ? Hvis jeg husker nogenlunde rigtigt 😜
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Kølerblæser kører ikke A/C

Indlæg af 383CI »

Kim B Olesen skrev: lør 9. jun 2018 13:09
Er det ikke omkring 200 w ? Hvis jeg husker nogenlunde rigtigt 😜
P=I*U P=14,5*13,8=200,1 P=200,1 w


Så det er ikke helt skudt ved siden af.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Kølerblæser kører ikke A/C

Indlæg af KMDTHY »

Få nu bare monteret den nye blæser, så spiller det max igen :D :lol:
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kølerblæser kører ikke A/C

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja ja - den skal jo lige komme først 8-) :lol:
Ja - med Klaus’s hjælp fandt vi i går en sikring der var totalt afbrændt :geek:
Hvordan jeg lige kunne overse den i første omgang er måske lidt svært at sige :lol:
Men det er i hvert fald mit kobler rundt på ledninger der springer sikringen - vi prøvede lige igen og der sprang den med stort blink da blæseren startede :mrgreen:
Så nu kører det igen, så venter jeg bare på pakken med min nye blæser 👍

@ HamSjelv - i realoem under Lupo 3L 2001 - står der en hel del forskellige blæsere - de fleste med 2 hastigheder !
Hvor fandt du at det var en blæser med en hastighed :?
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Kølerblæser kører ikke A/C

Indlæg af HamSjelv »

Hmm, noget begynder at lugte af Kim ikke kører A2 3L, men Lupo 3L... ;)

Hvis det forholder sig sådan, er det korrekte reservedelsnummer 6X0 959 455 C til ANY/AYZ med A/C, hvilket er en 250/60W 345mm blæser. Den kan købes for næsten gratis ovre på tyske Ebay (~33 euro for ukendt (kopi)fabrikat)

200/60W er til Lupoer uden A/C, så der er stadig noget der ikke helt stemmer. Måske blæseren allerede har været skiftet en gang?

Ref: online billeder derude fra E**a
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kølerblæser kører ikke A/C

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja - jeg kan da godt se nu at du skrev A2 længere oppe :lol:
Jeg har sgu aldrig ejet en A2 😬 synes lupoen er meget pænere 👍😎
Måske har den været skiftet, men den ser gammel ud, men vognen har jo også rundet 536000 km, så hvis blæseren har været med halvvejs, er den jo også gammel 😬
Kan det ikke være noget med hvor den er solgt måske ?
Nu er den 60/100 w blæser snart fremme og eftersom jeg aldrig har hørt den køre høj hastighed, tænker jeg det er fint 😎
Besvar