Fejlkode P1557

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
P38
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons 2. maj 2018 10:32
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved

Fejlkode P1557

Indlæg af P38 »

Hej alle.

Jeg er i disse dage lidt udfordret af min Lupo 3L, årg. 2001, km. 350000KM. Når jeg skal accelererer bilen op i fart i 5. gear, går bilen i Limpmode og lægger samtidig 17965 - Ladetryksregulering og P1557 - 35-00 overregulerings ind som fejlkode.

Jeg syntes at jeg har trawlet alle tidligere tråde igennem indeholdende denne fejlkode, og syntes at jeg har undersøgt, målt og skiftet de ting der er nævnt i trådene.

Her hvad jeg har gjort indtil videre, og hvis i har forslag til hvor jeg kan brede min fejlfinding ud er i meget velkommen til at byde ind.
¤ Turbo VNT arbejder let fra stop til stop.
¤ Undersøgt med vacuumpumpe at VNT arbejder når der laves vacuum - hvilket den gør.
¤ Udskiftet N75 ventil med en fra min anden 3L som kører som den skal og uden fejlkoder, dette hjalp ikke.
¤ Udskiftet MAP efter samme princip som ovenstående, dette hjalp heller ikke.
¤ Kontrolleret ledningsnet ved MAP, N75 og Luftmasse måler, ingen visuelle fejl, men har endnu ikke ohmet ledningerne
igennem op til styreboks.
¤ Adskilt udstødning for kontrol af defekt Cat, ingen umiddelbare fejl at se ved visuelkontrol.
¤ Trykslanger fra turbo til indsugning undersøgt for defekter. Ingen fundet.
¤ Indsugning og stopspjæld kontrolleret for tilsodning, Har kørt de sidste 100000 KM med lukket EGR, og ingen tilsodning her.

Nu er det så at jeg løber lidt tør for ideer og håber at der er en af jer der kan hjælpe mig videre.

Pft.

Mvh.
Jan
Bo Jacobsen
Indlæg: 161
Tilmeldt: ons 30. jun 2010 18:56
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Fejlkode P1557

Indlæg af Bo Jacobsen »

Der går en slange fra N75 ud i inderskærmen til en "Vacum behoilder"
Prøv at sætte en prop på den port på N75.
Det hjalp på min, har aldrig savnet ovennævnte "vacum beholder"..
mvh
Bo
selvudnævnt mester i Limp mode kørsel
03-købt fra ny
1993 Audi cab 2,8 V6 (for at holde balance i CO2 regnskabet)
1978 mini, har været adskilt siden 2003
Har Vag-Com
Kører dagligt 2x75km på landevej
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Fejlkode P1557

Indlæg af 383CI »

Ja den beholder i inderskærmen der indeholder "ingenting" med jern udenom kan lave de underligste vakkum fejl sp det er bestemt et sted.

En anden mulighed kunne være at køre med log på turbotryk og se hvad der sker når den går i limp, eller rettere, lige inden.

Men den første er nu nok den nemmeste at starte med.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
P38
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons 2. maj 2018 10:32
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved

Re: Fejlkode P1557

Indlæg af P38 »

Hej Bo og 383, tak for jeres svar.

Det bliver weekendens umiddelbare fokuspunkter på den gamle Lupo at prøve at gøre hvad i begge nævner, så håber at jeg kan komme en positiv tilbagemelding når jeg har prøvet at lukke studsen fra.

Mh.
Jan
P38
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons 2. maj 2018 10:32
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved

Re: Fejlkode P1557

Indlæg af P38 »

Hej igen.

Så er der en udvikling i sagen, dog en negativ en af slagsen :(

Jeg har her i eftermiddags prøvet at skifte selve motorstyringsboksen med en anden, dog lykkes dette ikke da startspærren lukkede motoren ned efter ganske få sekunder. Da bilen helst skulle kører mandag morgen, gik jeg ud fra at jeg var home save og blot kunne sætte den gamle motorstyring på igen.

Alt gik dog ikke helt efter planen, for nu med den oprindelige motorstyring monteret, har jeg samme fejl - motoren starter på som den skal, men efter ganske få sekunder cutter startspærren og motoren slukker.

Jeg gik som det første ind i 25 startspærre og slettede den fejlkode der lå der ( glemte at gemme koden, så kan ikke fortælle hvad det var for en ). Her efter gik jeg i 01 motorstyring for at ville slette fejlkoder der. Her ligger P1570 - 35-00 Motorstyrring spærret, men denne fejlkode kan jeg ikke slette.

Jeg gik så i 25 - 10 tilpasning og valgte 00 Startspærre - motorstyring tilpasses, hvorefter jeg fulgte anvisningen og sluttede af proceduren med tænding afbrudt i mindst 5 sekunder derefter vente 125 sekunder inden starts forsøg - dette uden held :(

Er der mon nogen af jer der bud på hvordan jeg får ulven til at køre igen?

Pft.
Mvh.
Jan
P38
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons 2. maj 2018 10:32
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved

Re: Fejlkode P1557

Indlæg af P38 »

Hej igen.

Så er der quick update.

Efter at jeg havde trykke på udfør på min foregående tekst, læste jeg lidt Ross-Tech. Her stod at man skal afmonterer pluspolen og lægge den sammen med minus polen, og efter jeg gjorte dette startede motoren op som normalt igen.

Nu må jeg så igen i gang med den oprindelige fejlsøgning på P1557 og for højt ladetryk.

I må stadig meget gerne komme med input til hvor jeg skal rette min fejlsøgning.

Pft.

Mvh.
Jan
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Fejlkode P1557

Indlæg af 383CI »

Har du tjekket om VLT armen bevæger sig når bilen er i LimpMode?

Den med at se på armen og give gas før mens fejlen er der, den bevæger sig næppe.

Det tyder jo på en fejl i forbindelse med styringen af den, evt en (periodisk) knækket/defekt/løs forbindelse i ledninger eller stik til N75

Hvis du kan fremprovokere fejlen frem ville jeg køre en tur med VCDSèn på og scoope/logge turbotrykket for at se hvad der sker før/efter fejlen indtræder.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
P38
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons 2. maj 2018 10:32
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved

Re: Fejlkode P1557

Indlæg af P38 »

Jeg har tjekket at armen kan bevæge sig fra stop til stop uden problemer, jeg har ikke prøvet at se om armen bevæger sig når fejlen er tilstede, men det vil jeg kontrollerer når jeg har en hjælper der kan betjene gaspedalen.

Hvis armen ikke bevæger sig når der gives gas i fejlmode, hvad indikerer dette?

Jeg har ikke prøvet at logge/scope turbotrykket imens jeg får bilen til at gå i "limp", men kun set på måleværdiblokken imens jeg kørte.

Jeg er lidt ude i at det er en knækket ledning fra/til N75, men har ikke kunne finde den indtil nu.

Er der nogen der har link til ledningsdiagram så jeg kan se placering ledningerne der går til N75?

Mvh.
Jan
Besvar