start-stop problem

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Hangaard
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 26. mar 2016 11:35
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Kibæk

start-stop problem

Indlæg af Hangaard »

Hej Alle,
Har det problem i min A2 at når motoren går i stop i Eco funktionen når jeg så slipper bremsen så starter den fint og går så i stå igen. nogen der har en ide om hvorfor eller hvad der kan skyldes det ?
Den køre fint både i motor og gearkasse.
Audi A2 1.2TDI (61Hk) - fartpilot & Chip 90Hk (rekord 36,4Km/L)
Audi S8 4.2 Quattro (Rekord 8,9Km/L )
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: start-stop problem

Indlæg af 383CI »

Nærmere beskrivelse af problemet.
Er det hver gang, eller periodisk den går i stå igen?

Er det kun efter start/stop den lige går igang og ud igen?

Hvordan får du den til at køre igen?

Kan bilen stå i tomgang i "N" ?

Første langskud er en halv træt diesel returventil.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Hangaard
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 26. mar 2016 11:35
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Kibæk

Re: start-stop problem

Indlæg af Hangaard »

En sjællen gang imellem kan den starte og køre vider men langt de fleste gange starter den ganske pænt op og går så ud igen.
Den kan sagtens stå i N ingen problem, hvis det var returventilen ville den vel have samme problem når jeg starter den men selv her hvor det har været koldt så starter den pænt op efter få sekunder på selvstarteren, batteriet er næsten nyt.
Når jeg skal starte den igen efter den er gået i stå i start/stop, der sætter jeg den i stop og starter den igen og den går aldrig ud ved almindelig start.
Audi A2 1.2TDI (61Hk) - fartpilot & Chip 90Hk (rekord 36,4Km/L)
Audi S8 4.2 Quattro (Rekord 8,9Km/L )
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: start-stop problem

Indlæg af 383CI »

Tjek, så lugter det ikke af returventil i første omgang.
"Man" kunne fristes til at sige relæ 109 men så skulle fejlen umiddelbart også opstå under andre forhold vil jeg mene. Netop relæ 109 har jeg ikke selv oplevet fejl på.

Men nu det så er i eco/start/stop den fejler kunne "man" fristes til at tænke noget omkring kobling/gear når bilen kan startes i "N" men en fejludlæsning vil nok hjælpe en del.

Det kan jo også være en latterlig periodisk elektrisk fejl der optræder netop under de beskrevne forhold, så der ikke er en direkte sammenhæng mellem tingene.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Hangaard
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 26. mar 2016 11:35
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Kibæk

Re: start-stop problem

Indlæg af Hangaard »

Address 01: Engine Labels: 045-906-019-ANY.clb
Part No: 045 906 019 D
Component: VAGtech.dkG1G001DS 1290
Coding: 00002
Shop #: WSC 02138
VCID: 1625B00372054FAE511-4A3A
WAUZZZ8Z52Nxxxxxx AUZ7Z0A1885383

1 Fault Found:
18062 - Please check DTC Memory of Instrument Cluster
P1654 - 35-10 - - Intermittent
Readiness: N/A

-------------------------------------------------------------------------------
Address 02: Auto Trans Labels: None
Part No: 6N0 927 735 D
Component: DS085 Getriebe 3081
Coding: 00000
Shop #: WSC 00000
VCID: 397F5BBF23DB40D69C3-0960

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes Labels: 8Z0-907-379-MK20.lbl
Part No: 8Z0 907 379 B
Component: ESP 20 CAN V015
Coding: 10769
Shop #: WSC 02154
VCID: 479B2D47652F26261A7-49D8

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 15: Airbags Labels: 8Z0-959-655.lbl
Part No: 8Z0 959 655 E
Component: Airbag Front+Seite 5005
Coding: 00102
Shop #: WSC 02154
VCID: 4E9518638A55F76E591-5000

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 17: Instruments Labels: 8Z0-920-xxx-17.lbl
Part No: 8Z0 920 930 Q
Component: KOMBI+WEGFAHRS. VDO D05
Coding: 00135
Shop #: WSC 00006
VCID: 4A9D1473763DDB4E059-5072
WAUZZZ8Z52Nxxxxxx AUZ7Z0A1885383

2 Faults Found:
01336 - Data Bus for Comfort System
80-00 - Single-Wire Operation
00562 - Sensor for Oil Level/Temperature (G266)
29-00 - Short to Ground

End
Audi A2 1.2TDI (61Hk) - fartpilot & Chip 90Hk (rekord 36,4Km/L)
Audi S8 4.2 Quattro (Rekord 8,9Km/L )
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: start-stop problem

Indlæg af doktorfrank »

Som forventet giver den ingen fejlmelding, da problemet er mekanisk. Motoren stoppes sandsynligvis idet der kommer vakuum på bremseforstærkeren. Kontroller vakuumsystemet for utætheder samt bremsetrykkontakten og stoplygtekontakten. :ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: start-stop problem

Indlæg af 383CI »

doktorfrank skrev: man 12. mar 2018 10:17 Som forventet giver den ingen fejlmelding, da problemet er mekanisk.
Jeg er helt enig, jeg forventede heller ikke der var fejlkoder direkte relateret til funktions fejlen, men så fortæller udlæsningen jo os netop at fejlen nok/sikkert er mekanisk,.

Den føler jeg henviste var faktisk bremsetryksføleren og erkender blankt jeg ikke var skarp nok på beskrivelsen.

Det lyder bestemt sandsynligt at det er "ingenting" men noget uden om der driller så bilen går i stå igen, Så er det udenom ingenting jo utæt så der en smule mere end "ingenting" i vakkum systemet.

Spørgsmålet er jo så hvorfor/hvordan en utæthed i vakkumsystemet skulle få motoren til at stoppe?


PhyyyyHa det er længe siden jeg hørte om vakkumbremser, er det ikke noget med pedalen skal blive hård og ikke må give sig nedaf ved hårdt konstant tryk, men motoren stoppet? Så skal den synke en smule ved start?'
Og noget med pedalen begynder at komme op igen, eller blive hårdere at holde nede, hvis der er hul på systemet så der kommer luft ind der hvor der skulle være vakkum (ingenting)?

Det er luftbremser på en lastbil der må gå i bund så det er nok ikke den rigtige måde at teste på erkender jeg, men der er da en procedure for test af vakkumbremser. (vakkumsystem)
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Hangaard
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 26. mar 2016 11:35
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Kibæk

Re: start-stop problem

Indlæg af Hangaard »

Mit hydraulik system er ikke utæt (der forsvinder i hvert fald ikke væske) vil i så mene bremsetryksføleren er det bedste bud?
Audi A2 1.2TDI (61Hk) - fartpilot & Chip 90Hk (rekord 36,4Km/L)
Audi S8 4.2 Quattro (Rekord 8,9Km/L )
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: start-stop problem

Indlæg af 383CI »

Jeg tror bestemt det er VAKKUM systemet, altså bremseforstærker, turbo ventil og den beholder i skærmen det referes til at undersøge for utætheder.

I min verden er "vakkum" jo ingenting med noget om, men det var ikke lige til at regne ud.

Men lad os følge den med motoren stopper igen som følge af der kommer tryk på bremsetryksføleren (igen)
Det kan den jo så gøre fordi der kommer tryk igen, som følge af motoren laver vakkum og dermed gør det muligt at aktivere bremseforstærkeren. Hvis bremsen hænger lidt vil den så evt. kunne lave bremsetryk nok til at aktivere stopføleren.

Alternativt er føleren defekt/hænger.

Jeg husker ikke hvilken måleblok der udlæser bremsepedaltrykket men den er der sikkert en der kan være behjælpelig med?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: start-stop problem

Indlæg af HamSjelv »

.. men hvis det nu er en bremsetryksføler (som jo er en elektrisk sensor) der er årsagen til utilsigtet motorstop, ville noget sådan vel have lagt en fejl i loggen?

Tægningsringe/flammsekiver på dyserne?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: start-stop problem

Indlæg af doktorfrank »

Det tror jeg ikke - så længe bremsetrykføleren reagerer adækvat på systemtrykket, giver det ingen fejl, altså udover at motoren stoppes, hvis vakuumforstærkeren evt. bygger lidt tryk op i det hydrauliske system ... nnååææh helt rigtigt lyder det ikke, når jeg ser det skrevet. :roll:
Kan man måske teste, ved at trække stikket af trykføleren? På en A2 sidder den lige over abs blokken, på en Lupo i motorrummet på bremserøret til højre forhjul. Altså kør, brems og hold til ecostop går i funktion, hold bremsen nede, mens stikket tages af (kræver en meeget lang arm eller bedre en hjælper) og slip bremsen - forbliver motoren nu i gang?
Og så bare denne præcisering: Det var ikke utætheder i det hydrauliske anlæg til kobling og gear, jeg mente, men derimod i vakuumsystemet fra tandempumpe til vakuumforstærker samt styreventiler og aktivatorer samt vakuumbeholderen i højre forskærm.
:mrgreen:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Hangaard
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 26. mar 2016 11:35
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Kibæk

Re: start-stop problem

Indlæg af Hangaard »

Jeg må lige prøve i morgen om den forbliver i gang hvis stikket tages af på den beskrevne måde.
Nu er jeg ikke uddannet mekaniker (ikke at det i sig selv er en garanti) så der er grænser for hvad min forstand rækker til :lol:
Audi A2 1.2TDI (61Hk) - fartpilot & Chip 90Hk (rekord 36,4Km/L)
Audi S8 4.2 Quattro (Rekord 8,9Km/L )
Besvar