Grundindstilling af gear kan ikke fuldføres

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Pbm
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 7. mar 2018 23:12
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Aabenraa

Grundindstilling af gear kan ikke fuldføres

Indlæg af Pbm »

Hej jeg prøver at hjælpe min genbo med hans Lupo 3l bilen vil lave en grund indstiling af gear skiftet og startede med at justere koblingen ned på 1,86 med stikket af pumpen (har fulgt guiden her inde) og derefter vil jeg lave en grund indstilling af gearskiftet den køre fint op fra 0-28 men når jeg skal kickdown sker der ikke mere lige meget hvor længe jeg holder gearvælgeren nede der kommer ingen fejlkoder hverken i automatik eller rtfm. Og jeg kan kun turne starteren i N
Men kan ikke starte bilen der er en fejlkoder på motoren 19557 - Motor for spjældet i indsugningsmanifolden (V157): Afbr./kortsl. til stel
P3101 - 35-10
Men kan ikke se hvad den har med gearkassen at gøre men kan jo være jeg bliver klogere😊
Håber i kan hjælpe
Mvh Preben
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Grundindstilling af gear kan ikke fuldføres

Indlæg af Vyffe »

Kickdown.... holder gearvælgeren nede?
Kickdown = speeder i bund
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Pbm
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 7. mar 2018 23:12
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Grundindstilling af gear kan ikke fuldføres

Indlæg af Pbm »

Kickdown holder gearvælger nede
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Grundindstilling af gear kan ikke fuldføres

Indlæg af Vyffe »

Ikke forstået. Hvad mener du med det?
Geaevælger har ikke noget med kickdown at gøre under grumdjustering.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Grundindstilling af gear kan ikke fuldføres

Indlæg af HamSjelv »

Grundindstilling kickdown:

Træd speederen i bund, helt ned over kickdown-punktet. Imens du gør det holder du fingrene væk fra gearskiftegrebet.
Pbm
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 7. mar 2018 23:12
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Grundindstilling af gear kan ikke fuldføres

Indlæg af Pbm »

Ja ok den havde jeg da fuldstændig misforstået ved ikke lige hvad jeg tænkte på men det er da godt der er nogen herinde der kan tænke for mig👍 Tak for det. Kan nu komme til start motor men kan ikke starte, starteren køre men den får ikke diesel. I p kan jeg ingen ting der klikker den bare kobling just er som den skal være stoplys kontakt virker så det må vel være noget med fejl koden her at gøre19557 - Motor for spjældet i indsugningsmanifolden (V157): Afbr./kortsl. til stel
P3101 - 35-10
Kan ikke se nogen defekt på kabel eller stik så det må være motoren for spjæld der må være defekt???
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Grundindstilling af gear kan ikke fuldføres

Indlæg af 383CI »

Hvis det var mig ville jeg nulstille alle fejl og starte forfra med at grundjustere Evt. flere gange.
Netop den fejl på stopspjældet var Mercari for mange år siden ved at kalde min 1 `er ned på deres værksted for s at skifte fordi jeg ringede og læste den op i forbindelse med der var gået helt ged i bilen der var købt dernede.

Den skulle bare sendes med Falck og det kostede vist kun 3800kr.

Så pillede jeg lidt mere og grundjusterede et par gange og kørte de næste 100k uden probemer.

Så se lige om ikke du kan slette den og gennemføre grundjusteringen evt. med et par forsøg. .
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Pbm
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 7. mar 2018 23:12
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Grundindstilling af gear kan ikke fuldføres

Indlæg af Pbm »

Har forsøgt grundjustering flere gange men kan ikke fuldføre da jeg ikke kan starte bilen fejlen kan heller ikke slettes. Men ved ikke om en fejl på stopspjældet kan gøre at den ikke starter, spjældet står jo åben og bilen starter på diesel start men går ud igen. er begyndt at mistænke returventil eller pumpe jeg kan læse der er andre der har haft problemer med det så vil prøve at tvangs fodre pumpen i dag og se om det gør nogen forskel
Besvar