Lupo 3L - Kan ikke starte/ikke skifte gear.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
RonniN
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons 28. feb 2018 22:34
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aars

Lupo 3L - Kan ikke starte/ikke skifte gear.

Indlæg af RonniN »

Hej alle. :)

Jeg forsøger at hjælpe en kammerat med hans Lupo 3L fra 2000, den er bogstavligt talt gået fuldstændig i selvsving.

Det startede med vi havde computer sat til, blot for at slette en fejlkode på airbag, efter det ville bilen gerne starte, men der skete intet når man satte den i gear, den ville ikke tage omdrejninger, dagen efter prøvede vi så igen, nu ville bilen ikke starte, og gear virker til at være totalt rodet rundt, når man sætter bilen i R viser den S, det samme med N, der viser den også S, den ligger 2 fejlkoder 00844 og 00845, vi prøvede så at ville grundjustere gearkassen, men når man tjekker måleblok 02, så står spændingen bare på 1.70, der sker absolut intet når man træder på bremsen, dette er selvfølgelig med håndbremsen trukket, og gearkassen i triptronic, bilen skifter heller ikke gear selvom man flytter gearstangen, pumpen kører godt nok, og der er hydraulikolie på, der mangler dog måske en cm ca.

Den grønne lampe i speedometer slukker godt nok når bremsen bliver presset ned, men bilen vil ikke tørne, og batteriet er fuldt opladet.

Nogle forslag, vi roder i blinde.

Med venlig hilsen
Ronni
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo 3L - Kan ikke starte/ikke skifte gear.

Indlæg af 383CI »

Hvis koblingen står på 1,7V har I ikke justeret koblingen korrekt.
Den er ikke ret meget længere, den skal stå på 1,85V som udgangspunkt for en grundjustering.

Hvis det var mig ville jeg starte med at læse lidt i FAQèn så udgangspunktet bliver rigtigt for både "Sangen" og grundjusteringen.

Hvorfor fejlen kommer lige som I kigger på airbag skal jeg ikke kunne sige og jeg husker ikke de 2 numre så ved ikke hvad bilen melder fejl på?

Når du skriver computer på så mener du VCDS ikke? og hvilken version?

Det er en del af "sangen" men jeg ville kigge til olien på skifteren/hydraulikken først, efter at have rykket strømmen af nogle minutter og nulstillet alle fejl.

Men som nævnt, læs lidt i FAQ? Stort set alle problemer er (grundlæggende) løst her så der er ingen grund til "vi" beskriver "sangen" igen og hvorfor. Der er et glimrende søgefeldt og alle emner i FAQèn kan sorteres alfabetisk.

Det er bestemt ikke fordi "vi" ikke vil hjælpe, men gearproblemer er jo ikke ukendt, eller ubeskrevet, for en 3Lèr og det er vist kun hos VW og på FB de begynder med at skifte hjul og gangsteller når de ikke kan grundjustere.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo 3L - Kan ikke starte/ikke skifte gear.

Indlæg af Kim B Olesen »

Det kunne godt lyde som om i havde været inde i 02 auto også, og kommet til at trykke skift til grundjustering ;)

Er det vcds i bruger ?

Når i skriver fejlkoder, så skriv lige hvad mere den skriver, så er vi fri for at lede efter fejlen 8-)

Den kan godt grundjustere med 1,7 👍 eller hvis ikke den kan, er det ikke derfor ;)
Bare start grundjusteringen, så kommer den til sig selv igen 👍
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo 3L - Kan ikke starte/ikke skifte gear.

Indlæg af doktorfrank »

Det er ikke altid, vi er helt enige her i vores forum ... men det bringer ofte nye detaljer frem. Fx har jeg ingen problemer med at grundjustere med udgangspunkt i 1,70 volt koblingsspænding. Det har jeg lige måtte benytte mig af, for at få en A2 til at ville starte i S. Men det kræver jo under alle omstændigheder, at de øvrige fejl er udbedrede. 00844 betyder fejl på gearstangens gate recognition -F257- og 00845 er tilsvarende fejl på -F258- kontakt for genkendelse af frigear (N).
Om det er primære fejl eller bare et resultat af, at der fx er skiftet rundt med gearstangen imens den var inde og rode med styresystemet i forbindelse med airbag indsatsen, kan jeg ikke gætte. Men at den ikke reagerer på bremsepedalen, får mig til at foreslå et forsøg med udskiftning af stoplyskontakten, der tit driller.
Start med at at tage den ene polsko af batteriet og slet den momentane hukommelse (på bilen) ved at give den kortvarig kontakt til den anden polsko - altså ikke noget med kortslutning af batteriet her! Gå under bilen og sæt den i frigear manuelt. Gearvælger i N og tilslut så batteriet igen, og se om ikke det vil lykkes at grundjustere. :ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
RonniN
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons 28. feb 2018 22:34
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aars

Re: Lupo 3L - Kan ikke starte/ikke skifte gear.

Indlæg af RonniN »

Jeg havde ikke forventet så meget responds, dejligt forum. :)

Lad mig se om jeg kan svare på det hele, vi har ikke været i gearkassen og pille, slettede blot fejl på airbag. :)

Har været i FAQ'en og læse, også sangen, og er klar over 1.7 ikke er efter bogen, men sålænge der intet sker ved tryk på bremsen, har jeg ikke ville begynde at justere på koblingskablet, bilen kørte perfekt inden.

Jeg bruger en version af vcds-lite, kan ikke lige på stående fod huske nummeret, men den licenseret, benytter den på min egen VW Passat. :)

Bilen har stået uden batteri i ca 12 timer da det blev afmonteret for at lade det helt op, jeg har også haft løsnet klokken ved hydraulik pumpen, og tjekket væskestanden med pumpen pillet fra, den står ca 1 cm under fuld.

Vi prøvede så en grundjustering igår, den kommer til Wait anden gang, og begynder så at stå og skifte mellem 1 og 3 gear, og laver så en RFTM, det virker ikke umidelbart til der er slør i armen.

Ang bremselyskontakten, så har vi været inde på den, men det er måske forkert opfattet at bare fordi den grønne lampe går ud i speedometer, så virker kontakten som den skal ?

Med venlig hilsen
Ronni
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo 3L - Kan ikke starte/ikke skifte gear.

Indlæg af 383CI »

Som Kim skriver, de er en mulighed du skal førsøge at grundjustere nogle gange før den går igennem, hvis ikke så skriv en PB her, jeg bor 20 min fra Års og kommer (desværre) lige deroppe fra.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
RonniN
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons 28. feb 2018 22:34
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aars

Re: Lupo 3L - Kan ikke starte/ikke skifte gear.

Indlæg af RonniN »

383CI skrev: søn 4. mar 2018 12:24 Som Kim skriver, de er en mulighed du skal førsøge at grundjustere nogle gange før den går igennem, hvis ikke så skriv en PB her, jeg bor 20 min fra Års og kommer (desværre) lige deroppe fra.
Vi må prøve igen et par gange, og hvis det stadigt ikke virker så sender jeg dig lige en privat besked. :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo 3L - Kan ikke starte/ikke skifte gear.

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg tror Frank læste forkert mht til bremselyskontakten 😬 der er to kredse i den, den skal både slukke den “grønne fod” lampe og tænde bremselys, gør den begge dele er det som det skal være 👍
Når den skriver RTFM i første felt, skriver den et tal i tredje felt - jeg gætter på 12 - hvilket betyder RTFM 12 som kan være 117 ting 😜

Start med at se om der kommer baklys på omkring punkt 5-6 stk
Derefter prøver i når den den skriver adjust i starten at løsne den nederste kugle og spænde den igen, den skal lige “falde på plads” inden i spænder :)
Nogle 3L skal der næsten ingen slør til før de ikke vil grundjustere, så tjek lige igen ;)
Søg lidt herinde på rtfm 12 - i er ikke de første ;)
RonniN
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons 28. feb 2018 22:34
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aars

Re: Lupo 3L - Kan ikke starte/ikke skifte gear.

Indlæg af RonniN »

Kim B Olesen skrev: søn 4. mar 2018 18:53 Jeg tror Frank læste forkert mht til bremselyskontakten 😬 der er to kredse i den, den skal både slukke den “grønne fod” lampe og tænde bremselys, gør den begge dele er det som det skal være 👍
Bremselyskontakten er okay så, den både slukker den grønne fod lampe og tænder bremselyset. :)

Jeg må lige være lidt mere opmærksom ved næste forsøg på grundjustering, har dog lige et spørgmål, med motoren slukket og blot tænding på, burde vi ikke kunne høre bilen skifte gear ved at skifte på gearstangen inde i bilen ?

Og der er så stadigt det at spændingen ikke stiger ved tryk på bremsen.

Med venlig hilsen
Ronni
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo 3L - Kan ikke starte/ikke skifte gear.

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvis ikke den har gennemført en grundjustering, kan i ikke regne med noget som helst 😬
Så er den helt på herrens mark og ved slet ikke hvad den vil eller skal 8-) :lol:
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo 3L - Kan ikke starte/ikke skifte gear.

Indlæg af 383CI »

Tjek der er styr på den "klods" der forbinder/sidder på akslen der går ind i gearkassen. Den gik løs på 1èren engang og der blev det også noget rod med at gennemføre en grundjustering.

Se bort fra den bremsekontakt når du ikke kan gennemføre en grundjustering kommer den alligevel ikke ud og køre, og det er næppe den der driller jer. Hvis du/I alligevel er i tvivl så er den nem at skifte, så er der ikke mere at tænke over med den, andet end i risikere at lave en fejl der ikke er der, eller der opstår et eller andet i forbindelse med I skifter/montere.

Det kan være en føler eller andet men billedet begynder at blive noget rodet.

Jo når bilen står og gennemføre grundjusteringen skal du kunne høre den klikker gennem alle skifte kombinationerne.

Jeg kunne/ville have kørt tilbage til Års og set på den hvis du havde kontaktet mig i pb, men jeg endte med at tænke bilen var kørende igen siden der blev stille.

Det er ikke spændingen der stiger når du trykker på bremsen, det er koblingen der aktiveres og dermed aktivere det pot meter der udlæser den værdi du ser som spændingen 1,7/4V


En ting må jeg afsløre, den kommer ikke til at køre af at skrive her, der skal nu nok skrues lidt.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Besvar