Fjedertype bag?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Stokholm
Indlæg: 62
Tilmeldt: ons 15. sep 2010 15:54
Geografisk sted: Solrød Strand

Fjedertype bag?

Indlæg af Stokholm »

Hej Venner,

Min Lupo 3L fra slutningen af 2001 har knækket begge bagfjedre, så jeg tænkte at jeg hellere måtte få dem skiftet.
Jeg har købt denne type fjeder hjem: https://www.autodeleshop.dk/kyb-825138.html

Jeg forespurgte omkring hvorvidt denne type (svarer til VW 6E0511115C) ville passe til min Lupo, men da jeg ikke fik svar umiddelbart købte jeg den bare. Nu er fjedrene kommet, men samtidig har jeg fået en mail, hvor de skriver at de ikke passer og at jeg i stedet burde købe eks. denne: https://www.autodeleshop.dk/bilstein-636638.html (som svarer til VW 6E0511115H).

Har I dygtige folk et bud på om dem jeg allerede har modtaget passer alligevel og kan monteres?

Tak
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Fjedertype bag?

Indlæg af doktorfrank »

Jeg kunne godt undersøge det for dig, men jeg synes, at du hellere selv gør det. Gå på ebay.de og søg på OE numrene, vælg en af leverandørerne og scroll ned til modeloversigterne. Så bliver det afsløret ... i dette tilfælde, at (mit gæt) det er hip som hap. Og gør dig (og bilen) så den tjeneste at få nye underlag til fjedrene.
I øvrigt er det en rettesnor (men ikke idiotsikkert) at sammenligne fjederlængde og antal vindinger samt fjedertrådens diameter (tykkelse).
;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Stokholm
Indlæg: 62
Tilmeldt: ons 15. sep 2010 15:54
Geografisk sted: Solrød Strand

Re: Fjedertype bag?

Indlæg af Stokholm »

Tak for svarene, Frank.

Det er netop det jeg har prøvet. Når jeg søger på min nummerplade hos forhandlerne eller på VW numre på Ebay kommer der for alle fjedre en beskrivelse op, at de passer til modeller fra: 1999/07-2005/07 - når jeg ser på længder varierer de med +/-6 mm - og de ser ud til at have det samme antal omdrejninger.

Jeg tror jeg vover pelsen og monterer dem, som jeg allerede har modtaget.
Stokholm
Indlæg: 62
Tilmeldt: ons 15. sep 2010 15:54
Geografisk sted: Solrød Strand

Re: Fjedertype bag?

Indlæg af Stokholm »

Jeg tog chancen og skiftede dem, det var godt nok på tide - de passede fint, dem som jeg havde købt, så der er nok ikke alt for stor forskel.... jeg kan se hvad du mente om underlaget til fjedrene, der var ikke meget tilbage af de gamle.
Besvar