Forvarme anlæg

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Ørum
Indlæg: 203
Tilmeldt: man 20. dec 2010 20:56
Geografisk sted: Ansager

Forvarme anlæg

Indlæg af Ørum »

Hej
Jeg har en Lupo som melder fejl på alle 3 gløderør.
Jeg har så været ved og fejlsøge lidt, der kommer strøm ned til relæet og der kommer strøm på de 3 tynde ledninger, når der kommer tænding på, men kan ikke måle strøm ud fra relæet på de 3 store ledninger.

Nogen der har en god forklaring? Jeg har prøvet med 2 forskellige relæer.
Vedhæftede filer
318F0201-2C5F-4CD5-B097-B322B53AB9FE.jpeg
318F0201-2C5F-4CD5-B097-B322B53AB9FE.jpeg (1.03 MiB) Vist 6544 gange
Vw Lupo 3L 2004
Vw Passat 3c highline 2005
Vw Touran highline 2007
Vw Multivan 1996
Vw Passat 1.6TS 1976
Vw 113 Bobbel 1957
Vw T1 bus 1956
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Forvarme anlæg

Indlæg af 383CI »

Glødererene er ikke andet end en almindelig pære i andet tøj.

Den/de kan springe, så dine rør er "bare" brændt over og skal skiftes.

Det er et meget almindeligt problem.

Hvis du er i tvivl kan du tage "bummen" af dem på forsiden af motoren og måle på toppen og til stel.

Det er garanteret "uendeligt" antal Ohm, altså ingen gennemgang.


De skiftes med en lang top, vær omhyggelig når du skruer dem ud, de kan både sidde helvedes godt fast og/eller knække undervejs.
Der er 2 forskellige slags, jeg husker ikke en skid forskel.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Ørum
Indlæg: 203
Tilmeldt: man 20. dec 2010 20:56
Geografisk sted: Ansager

Re: Forvarme anlæg

Indlæg af Ørum »

Tak for svar, men der kommer slet ikke strøm op til gløderørene? Jeg har haft bommen af og måle med prøvelampe og multimeter, der kommer ikke strøm der op
Vw Lupo 3L 2004
Vw Passat 3c highline 2005
Vw Touran highline 2007
Vw Multivan 1996
Vw Passat 1.6TS 1976
Vw 113 Bobbel 1957
Vw T1 bus 1956
Ørum
Indlæg: 203
Tilmeldt: man 20. dec 2010 20:56
Geografisk sted: Ansager

Re: Forvarme anlæg

Indlæg af Ørum »

Jeg har prøvet og lave en aktor test under motor, når den kommer til J52 så får jeg fejl og kan ikke slette dem før der er gået lidt tid
Vw Lupo 3L 2004
Vw Passat 3c highline 2005
Vw Touran highline 2007
Vw Multivan 1996
Vw Passat 1.6TS 1976
Vw 113 Bobbel 1957
Vw T1 bus 1956
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Forvarme anlæg

Indlæg af 383CI »

Jeg har aldrig set den fejl som følge af andet end rørene er brændt over, men en gang skal jo være den første.

MEN har du målt den elektriske modstand fra toppen af rørene, og jeg mener alle 3, og til stel? Jeg huser ikke helt hvor meget eller rettere, hvor lidt, det skal være men der skal være ens modstand på dem og den må ikke være uendelig.

Og inden du gør mere så tag din prøvelampe og sno ledningen godt sammen.
Sæt en eller 2 store strips på så ledningen er så lille og kompakt som muligt.
Find en rulle toilet papir.
Rul den stramt rundt om det hele, ikke hele rullen men en fin del.
Smid pakken i toilettet.
Brug stort skål 1 eller flere gange, evt. svupper.

Så er du langt længere i fejlfindingen, den slags har fanden skabt da han ville straffe folk der roder med "bilstrøm" på absolut strengeste vis.
De virker absolut intet til siger jeg uden skam, selvom mit styrepapir til strøm kun er til 3 faser, nul og jord.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Forvarme anlæg

Indlæg af HamSjelv »

Gløderørs-styreenhed er kendt for at flække... (= byt til nyt).

Men enig med kubiktommer: Mål modstanden på rørene - skal være i området omkring 0,5 Ohm
Ørum
Indlæg: 203
Tilmeldt: man 20. dec 2010 20:56
Geografisk sted: Ansager

Re: Forvarme anlæg

Indlæg af Ørum »

Jeg må lige prøve og måle gløderørene, så vender jeg tilbage. Men kan bare ikke forstå at der ikke kommer strøm ud af relæet, hvis den ikke kan mærke der er et forbrug, lukker den så for strømmen?
Vw Lupo 3L 2004
Vw Passat 3c highline 2005
Vw Touran highline 2007
Vw Multivan 1996
Vw Passat 1.6TS 1976
Vw 113 Bobbel 1957
Vw T1 bus 1956
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Forvarme anlæg

Indlæg af 383CI »

Ørum skrev: fre 23. feb 2018 19:12 Men kan bare ikke forstå at der ikke kommer strøm ud af relæet, hvis den ikke kan mærke der er et forbrug, lukker den så for strømmen?
Jamen jeg siger ikke relæet ikke er gået i stykker, eller som der er nævnt. Er flækket, jeg har bare aldrig set det.

Alene det ordret "prøvelampe" er nævnt gør enhver "antagelse" om strøm og spænding, grænsende til, utroværdig inden overstående procedure er fotodokumenteret.

Der er ingen intelligens der lukker for noget, relæet sætter bare spænding på rørene og hælder strøm igennem hvis der er hul.
Når æggeuret løber ud, og/eller der er varmt nok går styringen videre til næste step i starten. Tvivler iøvrigt på der er temperatur måler på der tjekker gløderiet, Eller er ret sikker på der ikke er. Glødetiden bestemmes vist af udetemperatur og kølevvands samme.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Forvarme anlæg

Indlæg af ph. »

383CI skrev: fre 23. feb 2018 19:25
Der er ingen intelligens der lukker for noget, relæet sætter bare spænding på rørene og hælder strøm igennem hvis der er hul.
Når æggeuret løber ud, og/eller der er varmt nok går styringen videre til næste step i starten. Tvivler iøvrigt på der er temperatur måler på der tjekker gløderiet, Eller er ret sikker på der ikke er. Glødetiden bestemmes vist af udetemperatur og kølevvands samme.
Hvis gløde aktivitet er bestemt af kølevands temp. så kan den føler eller ledningsnet dertil vel også være årsagen

Hvor mange Volt skal et gløderør til en L3l ha??
og nej det er langt fra sikkert at 12.V er det rigtige svar
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Forvarme anlæg

Indlæg af HamSjelv »

Gløderør-styreenheden er ikke "bare et elektromekanisk relæ". Styreenheden er elektronisk, formodentlig noget PWM-styring. Dette med grund i eftervareme umiddelbart efter motorstart for at minimere dieselbanke-lyde. I den driftform er spændingen på røret (vistnok) i området omkring 4V.

Jeg tror styreenheden lukker ned for PWM-udgangene hvis strøm/spænding til gløderøret falder udenfor en foruddefineret indhyldningskurve.


Det har været tråde her på forummet om Lupo-ejere der har skiftet dén styreenhed. Husker jeg ret hvis Ejvind er en af dem?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Forvarme anlæg

Indlæg af sussi »

Jeg havde det problem at batteriet på "no time" blev totalt tappet for strøm, da en ny akkumulator ikke hjalp, skiftede jeg relæet, og alt virkede perfekt igen :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Forvarme anlæg

Indlæg af 383CI »

HamSjelv skrev: lør 24. feb 2018 08:31 Gløderør-styreenheden er ikke "bare et elektromekanisk relæ". Styreenheden er elektronisk, formodentlig noget PWM-styring. Dette med grund i eftervareme umiddelbart efter motorstart for at minimere dieselbanke-lyde. I den driftform er spændingen på røret (vistnok) i området omkring 4V.

Jeg tror styreenheden lukker ned for PWM-udgangene hvis strøm/spænding til gløderøret falder udenfor en foruddefineret indhyldningskurve.


Det har været tråde her på forummet om Lupo-ejere der har skiftet dén styreenhed. Husker jeg ret hvis Ejvind er en af dem?
Tjek, som jeg skrev ved/viste jeg ikke det så tak for præciseringen. Omvendt, en "prøvelampe" er så fuldkommen uden intelligens og stadigt helt uanvendelig.

Når jeg nu tænker mig om kan jeg huske jeg undres engang jeg målte på forsyningen til rørene. Der var faktisk noget der passer "for godt" med der er en eller anden regulering på, nu du skriver det.
Mine måle resultater (med multimeter) gav ikke "entydigt" svar på om der kom forsyning til rørene, eller rettere, hvad der kom.

Til gengæld kan et multimeter give entydigt svar på om rørene er brændt over som stadigt er mit udgangspunkt for fejlfinding.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Besvar