Lupo - Bagbro problemer?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Joey
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 20. feb 2018 02:28
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Silkeborg

Lupo - Bagbro problemer?

Indlæg af Joey »

Hej folkens, jeg har et "lille" problem jeg håber nogen kan hjælpe med.

Først lidt info omkring bilen:

Lupo 1.2 3L, 2003.
Kørt 320.000km.

Jeg havde lånt min søster Lupoen i en uges tid mens jeg var på ferie, da hun hentede mig i Billund lufthavn opdagede jeg at bilen drejede rimeligt meget til venstre siden og rattet rystede en lille smule.
Hun sagde at hun har kørt over et mindre hul på vejen..

Da jeg så var kommet hjem, ville jeg lige tage et kig på det.
Jeg opdagede næsten med det samme, at toppen af det højre baghjul stak mere indad, i forhold til venstre.

I starten tænkte jeg bare at skifte hjulet og tage et nyt på for at se om det ville fikse problemet, desværre samme symptom.

Da jeg så kiggede bagfra på bilen, kunne jeg se at højre side af bagbroen var faldet/skæv en lille smule.
Jeg tog et kig på bagbroen og kunne ikke se/finde nogen form for skader eller gennemtæring.
Kun overflade rust ellers så den fin ud.

Sjovt nok skulle jeg på indkøb samme dag og så begyndte der at larme bagved KLONK KLONK, er det så en bagbro bøsning vi snakker om? Lyden er voldsom og konstant, bliver kun værre ved højere fart.

Nu ved jeg ikke om bøsningen og den skæve højre side har noget tilfældes? Eller er det en ny bagbro jeg skal kigge på?

P.S
Har ikke den største forstand på biler er bestemt ikke nogen ekspert, så skriv gerne detaljeret om hvad det kunne være.

Håber i kan hjælpe, mange tak på forhånd.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lupo - Bagbro problemer?

Indlæg af doktorfrank »

Knækket fjeder er et meget almindeligt problem. Eller evt. et baghjulsleje, der har givet helt op.
Er der en hjælpsom forumbruger i nærheden?
:o
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Joey
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 20. feb 2018 02:28
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Lupo - Bagbro problemer?

Indlæg af Joey »

Er en knækket fjeder nok til at bilen trækker til venstre og at baghjulet stikker indad?

Jeg prøver at sætte nogle billeder ind når jeg er hjemme igen, måske kan det hjælpe. :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo - Bagbro problemer?

Indlæg af Kim B Olesen »

Det lyder til din bagbro er knækket 😜 det er set før, de er jo ved at være lidt gamle 😬
Lad være med at køre mere i den, evt sæt et koben eller noget på, så du kan brække lidt i den 😎
Joey
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 20. feb 2018 02:28
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Lupo - Bagbro problemer?

Indlæg af Joey »

Bagbroen er ikke knækket, rolig nu haha :P

Kan dog hente en bagbro i lystrup for 400 kr, den har tilgengæld kørt 300.000km :shock:
Ved ikke om det kan betales sig at hente den.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo - Bagbro problemer?

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvis dit baghjul srår skævt er bagbroen knækket eller hjullejet helt faldet fra hinanden (det havde du formodentligt opdaget da du skiftede hjul) så mit er stadig knækket bagbro ;)
Det er jo ikke knækket midtover jeg mener, men knækket der omkring svejsningen i den side der sidder skævt 8-)
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo - Bagbro problemer?

Indlæg af Kim B Olesen »

De har jo næsten alle sammen kørt 300 K - de bliver jo ikke kørt op men ruster op :mrgreen:
Joey
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 20. feb 2018 02:28
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Lupo - Bagbro problemer?

Indlæg af Joey »

Det ser ud til at du har ret Kim!

Tjekkede lige lejet og det så fint ud, ingen slør.
Rokkede bare på det til alle sider, medmindre jeg gjorde det forkert?

Støddæmperne er også OK, fjedrene er ikke knækket men kunne nok skiftes alligevel, de koster heldigvis ikke så meget.

Jeg ved at bøsningerne skal skiftes især højre side, den larmer noget forfærdeligt!

Mit spørgsmål er så, kan en dårlig bøsning gøre selve bagbroen skæv?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lupo - Bagbro problemer?

Indlæg af sussi »

Det er så nr. 3 "knækket bagbro" her på www.lupo3lklub.dk
Vi var mange der tvivlede på nr. 1, men den var god nok :-)

Et par billeder her:
viewtopic.php?f=11&t=6384&start=20
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo - Bagbro problemer?

Indlæg af Kim B Olesen »

Joey skrev: tirs 20. feb 2018 19:54 Det ser ud til at du har ret Kim !
Jeg ved at bøsningerne skal skiftes især højre side, den larmer noget forfærdeligt!

Mit spørgsmål er så, kan en dårlig bøsning gøre selve bagbroen skæv?
Det er meget lidt i hvert fald 😜 tror ikke på det kun er det 🤔
Er du sikker på det er bøsningerne der larmer 😬 jeg har aldrig skiftet en bagbro bøsning på en lupo 😬
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lupo - Bagbro problemer?

Indlæg af sussi »

Mon ikke det er støddæmperne der LARMER, det har de tendens til, efter 250.000km. :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Lupo - Bagbro problemer?

Indlæg af KMDTHY »

sussi skrev: tirs 20. feb 2018 22:44 Mon ikke det er støddæmperne der LARMER, det har de tendens til, efter 250.000km. :-)
Der er mange ting der larmer på en 3L efter 250-300k km :D
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lupo - Bagbro problemer?

Indlæg af sussi »

KMDTHY skrev: tirs 20. feb 2018 22:51
sussi skrev: tirs 20. feb 2018 22:44 Mon ikke det er støddæmperne der LARMER, det har de tendens til, efter 250.000km. :-)
Der er mange ting der larmer på en 3L efter 250-300k km :D
Du har fuldstændig ret, derfor skiftede jeg til en A2 :-).
Men det var en kommentar til "Jeg ved at bøsningerne skal skiftes især højre side, den larmer noget forfærdeligt! "
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Joey
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 20. feb 2018 02:28
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Lupo - Bagbro problemer?

Indlæg af Joey »

Hvis jeg skal beskrive lyden vil jeg nok sige en dunkende lyd.

I acceleration forsvinder lyden også når jeg bremser.
Den er konstant og larmer mere ved højere fart.
dvs at KUN når jeg IKKE giver gas kommer lyden.

Jeg åbnede bagklappen og trykkede ned på hver side, begge sider kom hurtigt op igen og faldt til ro.
Dog var der en lille knirken i højre side men forsvandt igen efter jeg trykkede 2-3 gange.

Tog også fat omkring dæmperne, hvor jeg hev i dem.
Venstre side var hård og rykkede sig meget lidt, højre side var dog en smule nemmere men næsten ikke til at mærke forskel.
Umiddelbart virker det til at være OK, tilgengæld er manchetterne færdige men har nogen nye liggende.

hmm...
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Lupo - Bagbro problemer?

Indlæg af VAGtech.dk »

Det er desværre ikke et sjældent syn på Lupoerne - lige bag ved bagbro bøsningen - der er de også ret svage.

så det er dumt at smide bagbroer ud fra ophuggede lupoer - de kommer i spil på et tidspunkt!
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Besvar