Tilspænding af topstykke...

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Tilspænding af topstykke...

Indlæg af Thore J »

Hej

I denne tråd vedr. toppakning viewtopic.php?f=22&t=1429&p=11552&hilit ... kke#p11552 er der et billede som angiver tilspænding af topstykke...

Skal tallene forstås som tilspænding til:

først til 40Nm,
så til 60Nm,
+ yderligere 90grader,
+ yderligere 90grader,
+ yderligere 90grader,
+ yderligere 90grader,
og sidst 90 grader tilbage (eller op om man vi)..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Tilspænding af topstykke...

Indlæg af ph. »

ja det er sådan det skal forstås
om det så er den rigtige fremgangsmåde aner jeg ikke, og ingen anelse om hvorfor man skal løsne det igen
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tilspænding af topstykke...

Indlæg af Kim B Olesen »

Jep - det ser rigtigt ud :D
Jeg tvivlede også meget da jeg så det første gang :shock: men den er god nok 8-)
Så vidt jeg husker fortalte min mekanikker kammerat noget med at nogle gange skulle toppakningen klemmes sammen og løsnes igen for at aktivere noget :? Eller noget i den stil :geek: :mrgreen:
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Tilspænding af topstykke...

Indlæg af Thore J »

Jeg takker..

På en indlægsseddel pakken med den nye toppakning, var der faktisk et par tilføjelser..
først til 40Nm,
så til 60Nm,
90 grader tilbage
tilbage til 60Nm,

+ yderligere 90grader,
+ yderligere 90grader,
+ yderligere 90grader,
+ yderligere 90grader,
og sidst 90 grader tilbage (eller op om man vi)..

Det bliver det jeg gør, når producenten af toppakningen anbefaler det :D
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Tilspænding af topstykke...

Indlæg af Søren »

Er det Topstykke/pakningen din blå 3L som er defekt :shock: Den har da ikke kørt mange km
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Tilspænding af topstykke...

Indlæg af doktorfrank »

Det med at løsne 90 grader til sidst har jeg udlagt som en sikring imod, at de lange stagbolte ender med at stå under fortsat vridningsspænding fra friktionen (?) i gevindet. Hvordan lyder det?
:roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Tilspænding af topstykke...

Indlæg af Thore J »

Hmm... Jeg tænker nu at det er pga varmeudvidelse.
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Tilspænding af topstykke...

Indlæg af doktorfrank »

Hvad mener du? ... Jeg har svært ved at forestille mig, at noget skulle blive varm under tilspændingssekvensen :lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Tilspænding af topstykke...

Indlæg af Thore J »

:lol: :lol: :lol: .. Laver du sjov?

Jeg mener naturligvis når man kører i bilen... så bliver motoren varm .. og motoren er alu og boltene af stål. Alu har en dobbelt så høj varmeudvidelseskoefficient
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Tilspænding af topstykke...

Indlæg af ph. »

Thore J skrev:Hmm... Jeg tænker nu at det er pga varmeudvidelse.
først til 40Nm,
så til 60Nm,
90 grader tilbage
tilbage til 60Nm,
+ yderligere 90grader,
+ yderligere 90grader,
+ yderligere 90grader,
Hvorfor så ikke bare stoppe her! fremfor at fortsætte med de 2.sidste step?
+ yderligere 90grader,
og sidst 90 grader tilbage
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Tilspænding af topstykke...

Indlæg af ph. »

doktorfrank skrev:Det med at løsne 90 grader til sidst har jeg udlagt som en sikring imod, at de lange stagbolte ender med at stå under fortsat vridningsspænding fra friktionen (?) i gevindet. Hvordan lyder det?
:roll:
umiddelbart er det vel tænkeligt at strækbolte er så bløde at de ellers ville stå med et konstant vrid på / at de evt. ville stå og spænde sig efter, efterhånden som motoren blev varm/kold/varm.... Hvilket man så (måske/ åbenbart) kan undgå ved at dreje dem for langt og lidt retur
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tilspænding af topstykke...

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er så ikke strækbolte - det er faste bolte og så med møtrikker :?
Jeg ved ikke helt hvordan det virker og det giver i min verden ingen mening med alle de x 90˚ når der ikke er noget stræk noget der skiftes :?
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Tilspænding af topstykke...

Indlæg af ph. »

ok
den eneste vag jeg har haft toppe af var en Seat ipizza og det skulle efter sigende være strækbolte de blev dog genbrugt uden problemer
.
umiddelbart enig :) det giver ingen mening
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Tilspænding af topstykke...

Indlæg af doktorfrank »

Arlzå ... de skide stagbolte går jo hele vejen igennem blokken og har fat i krumtapakslens lejeoverfald i den anden ende. Men den nedre del er spændt imod et bryst i bunden af blokken, så det kan da umuligt være en forklaring på de helt besynderlige tilspændingssekvenser ved montering af toppakning.
Jeg har hidtil brugt Victor Reinz' forskrift uden problemer: 40 Nm, 60Nm, 90 grader + 90 grader. Bingo. Og det har jeg så tænkt mig at blive ved med.
:roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Tilspænding af topstykke...

Indlæg af Thore J »

En min ven som er ingeniør mener at det der frem og tilbage nok har noget med pakningen at gøre.. Den måde den er konstrueret, det der 3 lags noget ..

Men uanset, så kører bilen helt som den skal nu, så det er bare dejligt :D
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Besvar