Side 1 af 3

Mit forsøg på at skabe den ultimative A2 3L øko limo..

: tirs 10. okt 2017 10:56
af motosport
Hej, jeg er relativ ny på det her fantastiske forum, og har indtil nu mest suget viden og erfaring herfra. Så jeg tænkte, at det måske var på tide selv at bidrage lidt.. :)

Jeg har de seneste tre år haft lidt forskellige A2'ere, alle sammen importeret fra Tyskland. Først en 3L som jeg dog ikke synes kørte helt så godt som jeg forventede, hvorfor den blev erstattet med en sølvgrå A2 1.4 TDI med den helt store udstyrspakke. Senere hentede jeg endnu en A2 1.4 TDI, bare i sort men også med alt i udstyr, simpelthen fordi den var billig og kørte fantastisk. Årsagen til at den var billig var, at instrumentbordet lyste op med diverse advarselslamper, men det skyldtes alt sammen en defekt styrvinkelsensor, så efter en beskeden reparation var den sorte A2 klar til syn og indregistrering. Senere solgte jeg den sorte A2 igen og opgraderede den sølvgrå med de sidste få optioner den ikke var født med samt monterede en Polo Bluemotion gearkasse for at få en højere gearing. Derefter mente jeg så, at jeg havde den perfekte A2, men efterhånden begyndte jeg at savne en 3L model igen, både pga dens exceptionelle brændstoføkonomi, men også pga den mere afslappede kørsel som automatgearet giver og ikke mindst fordi 3L modellen er den A2 der er produceret færrest af (mindre end 6000 stk i alt). Så jeg begyndte at kigge efter et fint eksemplar af en A2 3L, helst uden alt for mange km, med sort kabine samt klima, servo, splitbagsæde, dobbelt bund i bagagerummet, tågelygter og sædevarme.

Efter nogle måneders søgen fandt jeg en lysblå A2 med alle de ovennævnte optioner, 145.000 km, fuld service historik fra samme Audi værksted OG original Audi trækkrog. Motor og gearkasse kørte fantastisk og bilen var i fin stand, så den blev hentet hjem til DK i maj måned i år.

Her er et par billeder af modellen..
image.jpeg
image.jpeg (412.08 KiB) Vist 12297 gange
image.jpeg
image.jpeg (348.73 KiB) Vist 12297 gange
Selv om bilen kørte fantastisk og havde fuld servicehistorik, var der stadig et par småting der skulle ordnes inden den var klar til syn og indregistrering. Forhjulslejerne rumlede lystigt og bremseskiverne var godt trætte, så begge dele blev skiftet og bilen fik også en sporing hvorefter det mekaniske var i orden. Derefter var det tid til at begynde at opgradere bilen..

Første skridt var at montere læder/alcantara sports sæder med sædevarme og eljusterbar lændestøtte, da de sæder efter min mening giver fantastisk komfort og støtte.
image.jpeg
image.jpeg (333.1 KiB) Vist 12297 gange
image.jpeg
image.jpeg (310.96 KiB) Vist 12297 gange
image.jpeg
image.jpeg (307.07 KiB) Vist 12297 gange
Fortsættelse følger..

Re: Mit forsøg på at skabe den ultimative A2 3L øko limo..

: tirs 10. okt 2017 12:21
af motosport
Dernæst blev den originale Audi kopholder/aflægge boks til bagsæderne monteret. Desværre ikke i den korrekte soul black farve til at matche resten af kabinen, men en ny er NLA og brugte kommer sjældent til salg, så løsningen bliver at lakere min i stedet for.
image.jpeg
image.jpeg (290.45 KiB) Vist 12290 gange
Kopholderen kan lige ses foran bagsæderne, og de fungerer meget bedre end kopholderen over radioen, så selv om de sidder bag håndbremsen bruger jeg dem hele tiden.

Dernæst var det tid til at køre en tur over til Skipper i det vestjyske for at få monteret fartpilot og foretaget OBD optimering. Jeg havde på forhånd udlæst diverse værdier på motoren efter Skippers anvisninger, så han kunne have et remap klar til mig når jeg ankom. Og efter et par timer i Skippers kyndige hænder, var det en helt anden bil jeg kunne køre hjem i igen. Der var meget mere pep i motoren og især mellem accellerationerne er nu en udpræget fornøjelse. Motoren virker meget mere veloplagt og med overskud, og så holder den effekten helt til 4000 o/m i stedet for at dø ud efter 3000 o/m som tidligere. Min tidligere 1.4 TDI var også optimeret på rullefelt hos en velrenomeret tuner, men med Skippers optimering føles den nye A2 3L kvikkere og med både bedre gasrespons og hurtigere mellem accellerationer end den gamle A2. En del af årsagen er naturligvis, at en 3L er noget lettere end en 1.4 TDI, men det er stadig en imponerende effekt og virkemåde fra en lille 1.2 TDI og jeg er yderst tilfreds. Skipper siger selv, at den burde yde i omegnen af 90 hk og ca. 200 nm.

Mht fartpilot er det bare et "must have" for mig, og jeg ville gerne have den nyere generation arm med vippe kontakt i enden, og selv om Skipper normalt tilbyder montering af den gamle model, fik han hurtigt bestilt den nye arm hjem til mig så den var klar til montering samme på samme tid.

Jeg beklager kvaliteten af billedet, men det er det eneste jeg har der viser blink/fartpilot armen, hvis nogen er i tvivl om hvordan den ser ud.
image.jpeg
image.jpeg (217.84 KiB) Vist 12290 gange
Så var det blevet tid til at gå i gang med de mere seriøse opgraderinger, der gerne skulle bringe min A2 en generation eller to frem i tiden, give bilen en mere tidssvarende kabine samt tilføre nogle meget brugbare features og højne komforten. Dette havde været planlagt i længere tid hvor jeg havde fået samlet de nødvendige stumper..
image.jpeg
image.jpeg (247.84 KiB) Vist 12290 gange
Et Audi RNS-E mulitmedie anlæg i nyeste udgave med større processor, LED skærm og "medie" knap i stedet for den gamle "telefon" knap.

image.jpeg
image.jpeg (314.12 KiB) Vist 12290 gange
Audi A1 S-line MFSW rat med flad bund og vigtigst af alt, single stage airbag så det er kompatibelt med en A2.


Diverse special fremstillede ledningsnet, alle med originale Audi stik.
image.jpeg
image.jpeg (247.42 KiB) Vist 12290 gange
Fortsættelse følger..

Re: Mit forsøg på at skabe den ultimative A2 3L øko limo..

: tirs 10. okt 2017 13:06
af motosport
Flere specialfremstillede ledningsnet..
image.jpeg
image.jpeg (485.42 KiB) Vist 12288 gange
image.jpeg
image.jpeg (350.85 KiB) Vist 12288 gange
Og her en af de helt store forbedringer som også er lidt af en nyhed for A2'ere..
image.jpeg
image.jpeg (235.44 KiB) Vist 12288 gange
Et helt nyt Color DIS instrument panel som erstatter det eksisterende røde - og ofte fadede - instrument panel. Udover at det er en fuld farveskærm har det også mange flere features og kan vise MANGE flere informationer.. Der kommer en fuld forklaring senere, men blot for lige at give et indtryk af hvad dette nye Color DIS panel kan, så kan det udover de allerede kendte informationer også vise: kølevandstemperatur, olietemperatur, oliestand, turbo ladetryk, indsugningstemperatur, distance til næste service, gear indikator, øko mode, antal liter brændstof tilbage, hastighed vist i digitale tal mm. Hvis man har fartpilot monteret viser det også et lille grønt "fartpilot aktiveret" symbol med hastighed som man kender det fra nyere Audi/VW biler. Desuden kan det udlæse fejl på alle komponenter som man kender det fra VCDS, både i fejlkoder og klar tekst, samt slette fejlkoder, vise live værdier på måleblokke og man kan selv skræddersy sine service intervaller. Menuen i Color DIS displayet kan også skræddersys til at vise de informationer man selv finder mest relevant, mens resten ligger i menuerne bagved, samt en hel masse andre ting som jeg vil fortælle mere uddybende om senere.
image.jpeg
image.jpeg (330.67 KiB) Vist 12288 gange
Det kræver stor erfaring og en rolig hånd at lodde det nye Color DIS panel på plads i instrument bordet, og ved samme lejlighed fik jeg også monteret et USB stik til Color DIS panelet med tilhørende kabel der kan føres hvor hen man vil, så der nemt kan foretages opdateringer eller tilføjes nye features i fremtiden uden at man skal have afmonteret instrument bordet. Dette bliver helt sikkert en mulighed og der arbejdes allerede på den første opdatering.

Fortsættelse følger..

Re: Mit forsøg på at skabe den ultimative A2 3L øko limo..

: tirs 10. okt 2017 13:56
af Robert
Fedt :D
Fik du synet gangstertrækket eller kom der til at stå 0 i påhængsvægt på registrerings attesten?

Re: Mit forsøg på at skabe den ultimative A2 3L øko limo..

: tirs 10. okt 2017 18:53
af Hangaard
Hvad måtte du slippe i afgift ? har selv overvejet at hente en i Tyskland.

Re: Mit forsøg på at skabe den ultimative A2 3L øko limo..

: tirs 10. okt 2017 20:09
af motosport
Robert: Den blev synet med 0 kg i påhængsvægt, selv om jeg havde både indreg.attest og TüV papirer på en tysk A2 3L med samme originale Audi aftagelig trækkrog. Min synsmand mente, at han var nødt til at have et dokument fra Audi DK med angivelse af tilladte vægtgrænser før han kunne godkende trækket med vægtangivelser, men jeg har ikke givet op endnu. Til gengæld fik jeg bilen godkendt til et brændstofforbrug på 33.3 km/l, hvilket jo immervæk sparer mig for en del kroner hvert år.. :)

Hangaard: Den oprindelige afgiftsvurdering fra Skat lød på 25.900 kr, hvilket jeg fik meddelelse om på E-boks mail. Men da jeg mødte op hos Skat for at betale afgiften, var der registreret to forskellige afgiftsvurderinger, en på ovennævnte beløb og en på 20.800 kr. Og efter nogen kløen sig i håret, forespørgsel hos overordnede og ekstra ventetid, fik jeg lov at slippe med den lave afgiftsvurdering, da evt tvivl skal tilfalde kunden som Skat's medarbejder udtrykte det.. :) Faktisk har jeg altid fået en meget fin service hos Skat ved import af biler, både mht til behandlingstid på afgiftsvurdering og på selve størrelsen på afgiften, og det er nok i ovennævnte prisleje afgiften på en A2'er ligger.

Alex

Re: Mit forsøg på at skabe den ultimative A2 3L øko limo..

: tirs 10. okt 2017 20:26
af motosport
Første opgave inden selve monteringen af alle de lækre sager kunne begynde, var at ændre min A2 fra 1-din radio montering til dobbelt din, for at gøre plads til RNS-E anlægget. Desværre er det ikke bare plug'n play, selv om der findes en original dobbelt din ramme til A2, da hele instrumentbordet skal afmonteres for at at kunne skifte den. Så jeg valgte en simplere løsning, ikke at forveklse med en simpel løsning, blot knap så besværlig som at skifte et komplet instrumentbord.
image.jpeg
image.jpeg (323.16 KiB) Vist 12271 gange
image.jpeg
image.jpeg (319.25 KiB) Vist 12271 gange
Jeg startede med en dobbelt din ramme fra en 2001-2005 Audi A4, som så skal tilpasses. Eller rettere sagt skæres til indtil der kun er selve den firkant tilbage der sidder omkring anlægget.
image.jpeg
image.jpeg (481.58 KiB) Vist 12271 gange
image.jpeg
image.jpeg (489.62 KiB) Vist 12271 gange
image.jpeg
image.jpeg (468.7 KiB) Vist 12271 gange
Dernæst var det tid til at fjerne den oprindelige 1-din ramme i bilen, så der kunne blive plads til den nye A4 dobbelt din ramme.

Re: Mit forsøg på at skabe den ultimative A2 3L øko limo..

: tirs 10. okt 2017 20:49
af motosport
Når den originale radio, klima betjeningspanel og aflægningsboks er afmonteret, ser det sådan ud bagved.
image.jpeg
image.jpeg (434.65 KiB) Vist 12269 gange

Og så er det ellers i gang med at fjerne det meste af plast indmaden bagved. Jeg brugte en oscillerende multi cutter, hvilket gjorde arbejdet til en leg og meget nemmere at komme til på svært tilgængelige steder.
image.jpeg
image.jpeg (389.87 KiB) Vist 12269 gange
image.jpeg
image.jpeg (412.28 KiB) Vist 12269 gange
image.jpeg
image.jpeg (390.91 KiB) Vist 12269 gange
Husk at støvsuge indimellem for at holde støv og plastspåner væk.

Fortsættelse følger..

image.jpeg
image.jpeg (473.04 KiB) Vist 12269 gange

Re: Mit forsøg på at skabe den ultimative A2 3L øko limo..

: tirs 10. okt 2017 20:50
af alexey6260
flot instrument,hvor har du købt FIS skærm?prisen?

Re: Mit forsøg på at skabe den ultimative A2 3L øko limo..

: tirs 10. okt 2017 21:20
af motosport
Stort set det meste af det originale 1-din indmad skal fjernes, og så er der lige præcis plads til at den tilpassede A4 dobbelt-din ramme kan klemmes ind på plads. Den skal dog understøttes på bagsiden for at den ikke vipper bagud. Desværre glemte jeg at tage billeder af processen, men jeg monterede simpelthen et stykke lodret gevindstang på de bageste hjørner, så rammen hviler stabilt på alle fire hjørner.
image.jpeg
image.jpeg (441.38 KiB) Vist 12267 gange
Men sådan ser det ud når det originale 1-din ramme plast er fjernet og den tilpassede A4 dobbelt-din ramme er monteret. Rammen sidder dog lidt langt tilbage i hullet på billedet, i forhold til den endelige placering. Derefter skal klima betjeningspanelet tilpasses, for at passe ind i sin nye position nederst i hullet, hvor aflægningsboksen tidligere sad. Det er nu ganske nemt, da det blot er den nederste hjørner der skal afrundes for at passe til rundingen i bunden af hullet. Jeg brugte min rystepudser med korn 100, og sleb stille og roligt lidt ad gangen indtil rundingen passede. Resultatet kan ses liggende oven på instrumentbordet, klar til montering.

RNS-E anlægget er beregnet til en A3 og rammen skal også tilpasses for at passe ind i en A2. Så det var samme fremgangsmåde med rystepudser og korn 100 sandpapir.
image.jpeg
image.jpeg (492.49 KiB) Vist 12267 gange
Først skulle der dog tapes og pakkes godt ind, både for at beskytte den delikate indmad mod slibestøv men også for at undgå ridser på uønskede steder..

image.jpeg
image.jpeg (269.28 KiB) Vist 12267 gange
image.jpeg
image.jpeg (275.22 KiB) Vist 12267 gange
Så er den totalt pakket ind og klar til at få slebet siderne ned til en pæn A2 størrelse firkant.

Derefter var det slut med forberedelserne og endelig tid til at montere alle de nye dele og forhåbentlig også få det til at fungere sammen.. Fortsættelse følger..

Re: Mit forsøg på at skabe den ultimative A2 3L øko limo..

: tirs 10. okt 2017 22:05
af lotus
Hvad måtte du give for rattet, og hvilken bil kommer det fra ?

vh Jesper

Re: Mit forsøg på at skabe den ultimative A2 3L øko limo..

: tirs 10. okt 2017 22:47
af sussi
Fedt projekt.
Følger spændt med :-)

Re: Mit forsøg på at skabe den ultimative A2 3L øko limo..

: ons 11. okt 2017 00:05
af Atjuh 3L
Imponerende :shock: :o :D

FORTÆL lige lidt om det instrument.... det MÅ jeg ha' i mine!

Mvh,

Atjuh 3L.

Re: Mit forsøg på at skabe den ultimative A2 3L øko limo..

: ons 11. okt 2017 13:15
af motosport
Jesper: rattet kommer fra en 2015 Audi A1 S-line, og den vigtigste ting at være opmærksom på, er at rattet bruger en single stage airbag ligesom vores A2'ere gør, for at sikre 100% kompatibilitet og funktion. Mange nyere Audi biler bruger dual stage airbag, så man skal lige være opmærksom på dette inden man evt køber et nyt rat. Nyere Audi TT biler bruger også single stage airbag, så det er også en mulighed. Dog skal man være opmærksom på, at der også skal en ekstern controller til som sørger for kommunikationen mellem rattet og andre enheder, ligesom man også kan opleve, betjeningstaster og rulle taster skal skiftes for at kunne kommunikere. Jeg husker ikke den eksakte pris, men mener det var omkring kr. 4000,- plus/minus lidt, inkl airbag.

ATJUH: jeg skal nok komme med en uddybende forklaring omkring alle features og funktioner på Color DIS panelet, samt pris og hvem det kan købes hos.. :)

Alex

Re: Mit forsøg på at skabe den ultimative A2 3L øko limo..

: ons 11. okt 2017 14:04
af motosport
Det første til at blive monteret, er det nye Color DIS panel, ihvert fald lige umiddelbart for at teste alle funktioner, koder, startspærre osv. Men inden monteringen skal alle bilens data fra det originale instrumentpanel overføres til det nye, således at bilens identitet ikke ændres. Dvs. Km stand, service indikation, kode til startspærre og diverse andre koder og info.
image.jpeg
image.jpeg (408.5 KiB) Vist 12248 gange
image.jpeg
image.jpeg (448.53 KiB) Vist 12248 gange
Det er min ven Tom der foretager installation af alt det nye grej. Han er en gudsbenådet elektronik guru og A2 ejer, og til daglig bygger han lydstudier i mill kr klassen. Der er ikke noget på en A2 han ikke kender som sin egen lomme, og uden ham ville dette projekt aldrig blive til noget.


image.jpeg
image.jpeg (435.67 KiB) Vist 12248 gange
Der er flere muligheder for at få Color DIS panel i sin bil. Enten kan man købe panelet løst og selv montere/lodde det på plads, men som nævnt skal man være både erfaren og dygtig med en loddekolbe for at binde an med det. (Det tager Tom en hel dag at skifte panel) Man kan også sende sit instrumenthus og få ham til at montere og teste panelet inden han sender det retur, eller som jeg valgte, at monteringen foregår på ombytningsbasis så man undgår ventetid. Tom havde derfor allerede monteret mit nye Color DIS panel i et instrumenthus, men det var fra en UK bil, hvorfor urskiverne også lige skulle byttes om så jeg ikke skal køre med MPH instrumenter. Og når viserne har været afmonteret, skal de også lige kalibreres igen for at være 100% præcise, og det er der naturligvis også en procedure for.

image.jpeg
image.jpeg (445.35 KiB) Vist 12248 gange
Efter at have monteret Color DIS panelet og kørt en lille test tur for at sikre at alt virkede, blev bilen kørt i garagen så vi kunne arbejde i varme og tørre omgivelser, da det var begyndt at regne og blæse temmelig meget. Og der var stadig en del timers arbejde foran os. En hel del endda samt en masse kaffe.. :)

image.jpeg
image.jpeg (265.83 KiB) Vist 12248 gange
Color DIS panelet er testet og midlertidigt afmonteret igen for at give plads til at skifte rat og montere alt det andet grej. Som tidligere nævnt, kan Color DIS panelet også vise live boost pressure, men for at kunne dette, skal der trækkes et kabel fra ECU'en under gulvet. Det er kun denne ene feature der skal ekstra hardware til, alle andre informationer trækker Color DIS panelet selv fra ECU'en. Det er også en rimelig enkel operation som alle med en loddekolbe kan udføre.

Fortsættelse følger..

Re: Mit forsøg på at skabe den ultimative A2 3L øko limo..

: ons 11. okt 2017 14:28
af motosport
Derefter var det tid til at afmontere det originale rat og montere det nye.. :)
image.jpeg
image.jpeg (423.58 KiB) Vist 12247 gange
Så er det gamle rat afmonteret, men inden det nye kan komme i skal controller enheden testes og monteres.

image.jpeg
image.jpeg (470.36 KiB) Vist 12247 gange
Controller enheden er den sorte kasse i venstre side af billedet. Den sørger for kommunikationen mellem rattets multifunktionstaster og alle andre enheder. Det var helt klart den største udfordring for Tom i dette projekt, at finde en egnet controller enhed der kunne kodes til formålet og få alle multifunktionstasterne i det nye rat til at fungere som i en A1. Min bil har været lidt af en forsøgskanin for Tom og han har brugt mange timer på at finde ud af hvad fungerer og hvad gør ikke, men det kan så komme andre A2 ejere til gode, der også kunne tænke sig at opgradere til et nyere multifunktionsrat. Selve controller boksen blev monteret på siden af karrossen til venstre for sikringsboksen.

image.jpeg
image.jpeg (448.89 KiB) Vist 12247 gange
Her er han i gang med at føre ledningerne fra controlleren op til ratstammen.

image.jpeg
image.jpeg (376.48 KiB) Vist 12247 gange
Så er det tid til at lodde..

image.jpeg
image.jpeg (420.69 KiB) Vist 12247 gange
Det nye rat er monteret og så mangler der kun airbag'en.

Fortsættelse følger..

Re: Mit forsøg på at skabe den ultimative A2 3L øko limo..

: ons 11. okt 2017 19:39
af motosport
image.jpeg
image.jpeg (456.57 KiB) Vist 12236 gange
Så blev det nye rat monteret inkl airbag, og det nye tilhørende ledningsnet er ført korrekt og pakket med original Audi stoftape.

image.jpeg
image.jpeg (358.98 KiB) Vist 12236 gange
Dernæst var det tid til at montere det originale Audi Bluetooth modul som også var en del af min opgradering, og som skal fuidt integreres med RNS-E og multifunktionsrattet. Modulet - som er den sølvfarvede kasse i bunden af billedet - blev placeret under bunden ved siden af ECU'en og de øvrige elektroniske komponenter. For at sikre en fast og vibrationsfri montering, var en original monteringsplade i stødabsorberende skum udfundet, som derefter blev sat fast i bunden med velcro. Det nye ledningsnet til modulet blev ført sammen med det originale ledningsnet for at opnå en factory finish.

image.jpeg
image.jpeg (343.54 KiB) Vist 12236 gange
Modulet set fra en anden vinkel.

image.jpeg
image.jpeg (236.29 KiB) Vist 12236 gange
Som nogen måske har bemærket fra de tidligere interiør billeder, var min A2 leveret med fabriksmonteret telefon tilslutning. Det betød, at bilen allerede var monteret med mikrofon oppe i loftslyskonsollen. Så det sparede os for arbejdet med at trække ledning til en ny mikrofon fra loftskonsollen, ned langs A-stolpen i passagersiden og ned i bunden under fodbrønden, hvor det gamle Nokia telefon modul befandt sig.

image.jpeg
image.jpeg (332.03 KiB) Vist 12236 gange
Det gamle modul var nu overflødigt, så det blev afmonteret og røg i skrammel kassen, mens ledningen til mikrofonen blev ført op til bagsiden af RNS-E anlægget.

Fortsættelse følger..

Re: Mit forsøg på at skabe den ultimative A2 3L øko limo..

: tors 12. okt 2017 07:47
af KMDTHY
Fedt projekt! :D

Re: Mit forsøg på at skabe den ultimative A2 3L øko limo..

: tors 12. okt 2017 10:33
af motosport
En af mine første opgraderinger var som bekendt at montere sportssæder, som både er højdejusterbare, med sædevarme og eljusterbar lændestøtte. MIn A2 var allerede født med sædevarme, så det var bare plug*n play for at det virkede, men til gengæld var der ingen tilslutning til den justerbare lændestøtte, da ingen A2 3L nogensinde er født med den option.
image.jpeg
image.jpeg (372.56 KiB) Vist 12215 gange
Så Tom havde fremstillet et ledningsnet til lændestøtte funktionen, igen med originale Audi stik og pakket ind i stoftape så det er komplet OEM.

image.jpeg
image.jpeg (316.48 KiB) Vist 12215 gange
Så nu virker den justerbare lændestøtte igen og de lækre sportssæder er fuldt funktionsdygtige, selv om de som nævnt aldrig har været en option i an 3L.


image.jpeg
image.jpeg (303.06 KiB) Vist 12215 gange
Dernæst var det tid til at montere RNS-E multimedieanlægget, men allerførst skulle der findes plads til GPS antennen på et egnet sted. Det blev over instrumentpanelet under den hvælvede overdækning. Der er fin plads, antennen har fri udsigt til himlen og det er nemt at føre kablet ned til bagsiden af RNS-E anlægget.

image.jpeg
image.jpeg (412.03 KiB) Vist 12215 gange
Denne version af RNS-E MM anlægget er den seneste udgave med hurtigere processer, LED skærm og "medie" tast i stedet for "tlf". Desuden havde Tom opgraderet den med det nyeste software 0220 inden monteringen. Desuden havde han fremstillet et nyt ledningsnet med Quadlock der også inkluderer de nye tilslutninger, for at rydde op i ormegården bagved og gøre det hele så OEM som muligt.

image.jpeg
image.jpeg (422.23 KiB) Vist 12215 gange
Så begynder det hele at ligne noget, og det meste hardware er efterhånden monteret og på plads.


Fortsættelse følger..

Re: Mit forsøg på at skabe den ultimative A2 3L øko limo..

: tors 12. okt 2017 12:19
af motosport
image.jpeg
image.jpeg (380.23 KiB) Vist 12210 gange
Alle de nye stumper var nu nogenlunde monteret og forbundet, og det var tid for Tom til at starte VCDS op og få det hele til at kommunikere sammen, teste funktioner og lave fejlsøgning. Det tog en rum tid og Tom arbejde meget koncentreret, så jeg nøjedes med at tage billeder, drikke kaffe og ikke forstyrre.. ;)

image.jpeg
image.jpeg (343.49 KiB) Vist 12210 gange
Vi havde rodet så meget med al elektronikken, at spændingen på batteriet var dalet så meget at det gav Tom lidt udfordringer, så endelig var der en chance for mig til at gøre mig selv lidt nyttig ved hastigt at få koblet batteriladeren på.. :) Undervejs skulle den søde dame der lægger stemme til SDS funktionen (Speech Dialogue System) også lige opdrages til at tale engelsk i stedet for tysk, og vi skulle lige lære hvordan vi får hende i tale og ikke mindst til at lystre mandens ordre.. :lol: Men når først vi lige har lært hinanden at kende, er det en ganske smart og handy funktion..

image.jpeg
image.jpeg (284.17 KiB) Vist 12210 gange
Langt om længe var det hele kodet, testet og fejlsøgt, og det var tid til at begynde at samle bilen igen og få alt pakket pænt ind igen. Den sidste opgradering blev også monteret, i form af et nyt blinklys relæ så bilen nu også har komfort blink funktion. Jeg fik dog ikke taget nogen billeder, da det som sagt kun er et relæ og det er en nem lille proces, så Tom havde allerede monteret den inden jeg opdagede det.

image.jpeg
image.jpeg (379.76 KiB) Vist 12210 gange
Efter en lang dag i garagen og 14 kopper kaffe senere, var klokken blevet tæt på midnat og det var tid til en prøvetur for at teste at det hele nu også virkede under driftsforhold. Det gjorde det heldigvis og det var en sand fornøjelse at sidde bag rattet på min "nye" A2 3L. Det store multimedieanlæg, det nye Color DIS display med en hel verden af nye funktioner samt ikke mindst det lækre nye multifunktionsrat, gav tilsammen bilen en helt ny moderne følelse, næsten som en ny bil men stadig med de klassiske A2 3L dyder.

image.jpeg
image.jpeg (351.52 KiB) Vist 12210 gange
Og så lige et billede af det færdige resultat.. :D I næste opdatering vil jeg komme med en komplet liste over alle opgraderingerne og funktioner, samt starte på en uddybende forklaring af Color DIS panelet og alle dets funktioner..


Stay tuned...