Startproblemer

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
duralinox
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 16:14
Geografisk sted: Silkeborg

Startproblemer

Indlæg af duralinox »

Min Lupo er begyndt ikke at ville starte.
Jeg åbner døren, hydraulikpumpen går i gang, jeg venter til pumpen stopper, drejer nøglen, grøn lampe lyser, træder på bremsen, grøn lampe slukker og jeg aktiverer starter der som regel kører 4-6 sekunder før den selv stopper, men motoren går ikke i gang.
Det kan jeg så gøre en 3 til 6 gange inden motoren endelig starter, og når den gør så tænder den på alle 3 cylindre med det samme, og kører og trækker som normalt.
Når jeg kører i øko mode stopper motoren og starter med det samme når bremsen slippes.
Jeg har lavet service på den og skiftet alt hvad der skal til, inclusiv nyt dieselfilter og tilhørende ventil, justeret kobling, grundjusteret gear og creep point.
derefter kørte jeg på ferie 900 km ned i Tyskland uden problemer, men mens vi var dernede begyndte den med ikke at ville starte.
Har så igen lavet grundjustering og creep point, men den starter stadig kun efter en del forsøg.
Har læst i FAQ at koblingsaktuator og defekt stoplyskontakt kan give startproblemer, men i de tilfælde vil starteren vel slet ikke gå i gang?
Hva' dælen kan det være?
Bundstykke i tændingslås??
Jan V.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Startproblemer

Indlæg af Bandit »

Reagerer den ene i S og N?
Ulven kommer, ulven kommer
duralinox
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 16:14
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Startproblemer

Indlæg af duralinox »

Der er ingen forskel om jeg prøver at starte i S eller N.
Jan V.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Startproblemer

Indlæg af doktorfrank »

Bundstykket er et seriøst gæt. At startproceduren afbrydes efter nogle sekunder er atypisk. Det kunne være et relæ 109, der falder ud, når spændingen falder under startforsøget?? Men der skulle den jo være vakt til live, så der må være (mindst) en anden fejl.
Når det (udelukkende?) optræder efter stilstand/ved koldstart, kunne det være at den nye ventil på filteret har en medfødt defekt. Eller måske begyndende træthed i brændstofpumpen.
Din fejlfindings-systematik er sund og effektiv, så det skal nok lykkes! Del gerne dine erfaringer 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Startproblemer

Indlæg af Vyffe »

Dysepakninger?

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
duralinox
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 16:14
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Startproblemer

Indlæg af duralinox »

Vyffe, dysepakninger, tjah lige nu er alt muligt, men i så fald ville den vel gå ujævnt hvilket den ikke gør?
Jeg kender ikke symptomer på det så det er da en mulighed.

doktorfrank, tak for de pæne ord, jeg er gammel mekaniker så lidt system i fejlsøgning må skyldes gammel lærdom! :-)
Den starter elendigt, og starter også dårligt selvom jeg kun lige har været inde og købe ind.
I dag kørte starteren længe uden afbrydelser, så jeg tror det er motoren der er lige ved at gå i gang når starteren afbryder af sig selv.
Jeg prøver i første omgang at skifte ventilen, så må vi se.
Jan V.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Startproblemer

Indlæg af Thore J »

Er det løst? ... ellers se lige denne tråd.. lyder til at være lidt af det samme viewtopic.php?f=13&t=7581
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Nick2054
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 4. dec 2016 23:06
Geografisk sted: Sjelle, Aarhus

Re: Startproblemer

Indlæg af Nick2054 »

Er det blevet løst?
Det lyder til at jeg har det samme problem.
I min fejlfinding er jeg kommet frem til at flowet igennem mit tankarmatur var dårligt - det havde resulteret i at brændstof pumpen havde kørt alt for mange gange hvor den havde været mere eller mindre tørlagt og var blevet dårlig.
Fik ny (brugt) tankarmatur og brændstofpumpe, det afhjalp fejlen delvis - den skulle efterfølgende ikke tørne så længe og nogle gange kom den med det samme (oftere end før).
Udover det er jeg kommet frem til yderligere at mine dyser er for "utætte" så der siver for meget brændstof forbi dem og tilbage til returventilen og videre i tanken. Min mistanke herom er fordi at hvis jeg 'bypasser' returventilen, og "holder sugesiden og retursiden adskilt" og køre den udenom returventil og filter og direkte til retur i tanken og blinder returventilen af i filteret, så starter den næsten med det samme altid, på nær når den står i flere dage.
Udover det har jeg snakket med Mercari i Randers (3L specialister) som også siger at det der med at bypasse returventilen nogle gange er set som en fusker løsning ved et dyseproblem.
Indtil videre synes jeg trykket fra retur fra motor af, er meget højt og der kommer meget brændstof. Ved ikke om det måske udligner noget 'sugetryk' i tilgang fra tanken som gør at der ikke kommer brændstof frem til pumpen altid men at returtrykket er så højt at det trækker tilgangs-brændstoffet med tilbage i tanken?
Har prøvet at sætte ekstern tryk på brændstof slangen ligeinden brændstof pumpen og dermed kørt udenom det hele og med det samme starter den, hver gang. Men med det samme jeg kobler det hele ind over filter og returventil, opstår fejlen problemet igen.
Har prøvet det samme med gammel filter, nyt filter, gammel returventil og ny returventil, ingen forkel. VAG-COM melder ingen fejl.
Mit næste 'move' er at ompakke dyserne + nyt net og se om det virker.
Måske det hjælper lidt på din fejlfinding eller måske du kan udelukke noget mere heraf?
Håber gerne at høre din løsning hvis du finder den. :)
Lupo 3L, '01 344.000 km på klokken. - Med gearkasse problemer - HJÆLP! - HAR søgt forummet tyndt!!
Lupo 3L, '05 149.000 km på klokken (5/11-17) - Programmerbare interval visker, komfort blink, W8 loftlys, subwoofer og baghøjtalere.
Har VCDS 11.11.3 HEX+CAN, Aarhus området.
Besvar