Lupo vil ikke starte (starter tørner motor i ca 5 sek) [LØST]

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
hschack
Indlæg: 38
Tilmeldt: fre 17. jun 2011 17:50
Geografisk sted: Horsens

Lupo vil ikke starte (starter tørner motor i ca 5 sek) [LØST]

Indlæg af hschack »

Hej
Har en Lupo 2004 der giver mig grå hår ;-)
Når den ikke vil starte tørner den i ca 5 sek og slår fra (lidt ala start spær mener dog her den vil starte i ca 1 sek)
Det ser ikke ud til at være et problem med luft i diesel
Har monteret 2 klare slanger og de er fyldt med diesel

Når ikke start kan den starte med diesel start og bliver ved med at køre

Relæ 109 ser ud til at virke

Er der nogen der hved om toppunkt føler kan give denne fejl

Inspiration modtages meget gerne ;-)
Senest rettet af hschack tors 22. jun 2017 15:53, rettet i alt 1 gang.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo vil ikke starte (starter tørner motor i ca 5 sek)

Indlæg af 383CI »

Hvis startspærren driller går motoren igang kort men stopper så igen.

Lidt systematik.
Hvis den turner må det jo betyde at styringen "tror" alt er ok. Altså kobling/gear står som det skal, at der er trykket på bremsen at der er luft i dækkene og sikkerhedsselen er behørigt spændt til affyring.

Er der en historik før den begyndte?
Stået stille?
Reparationer?
Normal hastig på turn eller langsomt?
Hvordan begyndte det?
Periodisk eller er den helt umulig?
Hvad kommer der ud af udstødningen?
Forsøger den at starte, altså hakker eller er den helt død når den turner?
Er vand og olie hvor det skal være og er det adskilt?

Fejludlæsning?

Første bud ville klart være der mangler diesel på en eller anden måde. Luft er der sikkert nok af og Lupoen behøver jo ikke gnist på tændingen for at vågne.
Hvis der er diesel men ikke nok kan det være filteret er stoppet så der ikke kommer ordentligt tryk. Returventilen er træls. Pumpen er træt?

Det er fejl styringen ikke kan se.

Et andet bud kan være der er fejl på knastakselføleren, knækket ledning eller defekt føler. Det er ikke ukendt.

Hvis der kun kommer luft ud af udstødningen når den turner kommer der ikke diesel ind i cylinderne under startforsøget.
Hvis det lugter kedeligt og forkert, gerne "surt" kommer der jo et eller andet igennem men er den helt død er fejl på knastføleren første bud og det bør kunne es med VCDS, eller i hvert fald om der kommer signaler fra den.

Så ud og se og lyt og lugt. :)
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
hschack
Indlæg: 38
Tilmeldt: fre 17. jun 2011 17:50
Geografisk sted: Horsens

Re: Lupo vil ikke starte (starter tørner motor i ca 5 sek)

Indlæg af hschack »

Er der en historik før den begyndte? Fra den ene dag til den anden (var helt normal inden)
Stået stille? ca 24 timer
Reparationer? Nej (dog efter fejl er diesel filter skiftet med div kontra venliler og slanger)
Normal hastig på turn eller langsomt? Helt normalt (bortset fra at den kun vil i ca 5 sek)
Hvordan begyndte det? Ved en start en morgen
Periodisk eller er den helt umulig? 50/50 kan både komme efter 5 min stop eller efter en dag (både med kan og kan ikke)
Hvad kommer der ud af udstødningen? (tror ikke den giver dyser signal til at give diesel Sætter et Scoop på imorgen)
Forsøger den at starte, altså hakker eller er den helt død når den turner? helt død
Er vand og olie hvor det skal være og er det adskilt? alt ok

Fejludlæsning? ingen fejl

Har også toppunkts føler under mistanke men kan ikke finde kanal i vag-com
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo vil ikke starte (starter tørner motor i ca 5 sek)

Indlæg af Kim B Olesen »

Der er ikke et decideret signal/udlæsning for knastføler som du efterlyser ! Der er synkronvinkel som er et tal for hvordan krumtapføler og knastføler står i forhold til hinanden :) det ser du i måleblok 4 felt 4 hvis ikke det er en meget gamle vcds du har ;)

G28 som er krumtapføler kan du aflæse i omdrejninger med vcds - kan ikke huske måleblok, men den er flere steder :)
Knastføler hedder forøvrigt G40 :)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo vil ikke starte (starter tørner motor i ca 5 sek)

Indlæg af 383CI »

Kim B Olesen skrev:Der er synkronvinkel som er et tal for hvordan krumtapføler og knastføler står i forhold til hinanden :) det ser du i måleblok 4 felt 4 hvis ikke det er en meget gamle vcds du har ;)

G28 som er krumtapføler kan du aflæse i omdrejninger med vcds - kan ikke huske måleblok, men den er flere steder :)
Knastføler hedder forøvrigt G40 :)
Fandeme godt svaret på ??? glimrende med præcision.



Hvis der er knækket en ledning eller dårlig forbindelse til knast føleren vil den så ikke undlade at lukke op for diesel?


Jeg vender den om, dem ned der ikke kommer signal til dyserne. Det tror jeg ikke er fejlen udfra "hvorfor skulle styringen tillade start og turne UDEN at lukke op for dieselsignal?" hvis ikke den mener motoren er klar til diesel er der jo ingen grund til at forsøge at starte.

Lupo1 kunne jo køre med helt håbløs synkronvinkel (Tak JP auto) og hvis det var det ville fejlen, i min optik, være konstant.

Udfra den manglende regelmæssighed og, som jeg forstår det, ingen "forkert" lugt fra udstødningssnorklen vil jeg hælde til et mekanisk problem på dieselsiden og/eller en dårlig forbindelse et sted. Evt. omkring G28
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
hschack
Indlæg: 38
Tilmeldt: fre 17. jun 2011 17:50
Geografisk sted: Horsens

Re: Lupo vil ikke starte (starter tørner motor i ca 5 sek)

Indlæg af hschack »

Så må jeg have scoop på g40 og på dyser når fejl kommer igen
Har målt modstand i Div ledninger og det ser fint ud
Da den selv lukker ned for starter efter ca 5 sek må det jo være pga et manglende signal eller et forkert signal
Det undre mig bare at den når fejlen er der altid starter med lidt diesel start
VCDS er original mener ver 17.1 den nyeste
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo vil ikke starte (starter tørner motor i ca 5 sek)

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvis G40 er defekt eller en ledning er - kører den bare på starteren uden at starte ;)
Så det kan sagtens være der den er gal - det er tit galt med ledningerne hvis du følger dem fra der hvor de går ind til dyserne og ned til et plastic t-stykke !
Der er de tit slidt igennem indeni - det skal nok åbnes helt op for at konstatere dette :?
hschack
Indlæg: 38
Tilmeldt: fre 17. jun 2011 17:50
Geografisk sted: Horsens

Re: Lupo vil ikke starte (starter tørner motor i ca 5 sek)

Indlæg af hschack »

Hej
Det du skriver ve G40 med den bare kører med starter ved du også om den slår fra efter ca 5 sek
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo vil ikke starte (starter tørner motor i ca 5 sek)

Indlæg af 383CI »

hschack skrev:Hej
Det du skriver ve G40 med den bare kører med starter ved du også om den slår fra efter ca 5 sek
Min(e) kan køre på starteren så længe som jeg, umiddelbart, har drejet nøgle.
Det har været i forbindelse med tørkørsel f.eks. så tuner jeg bare til der er pumpet diesel op og frem så motoren kan starte.
Dog har jeg aldrig haft fejl på de 2 sensore der er tale om.

Som Kim skriver. Ledningerne kan være knækkede inden i så det ikke kan ses. Hvis du har en sådan vil du opleve periodisk fejl hvis/når forbindelsen er af varierende kvalitet.

Der kan selvfølgeligt være forskel i swèn der gør din ikke kan turne mere end 5 sekunder. Specielt hvis det er fuldstændigt samme tidsinterval hver gang.

Uden at være træls tror jeg ikke du/vi kommer ret meget længere uden du har haft beskidte fingre og får taget nogle målinger og fejludlæsninger og tjekket/udelukket nogle af de forslag til fejlfinding der er kommet.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
hschack
Indlæg: 38
Tilmeldt: fre 17. jun 2011 17:50
Geografisk sted: Horsens

Re: Lupo vil ikke starte (starter tørner motor i ca 5 sek)

Indlæg af hschack »

Afventer at fejler er der igen ;-)
når den kører er der fine signaler til dyser og fra G40
Det med de 5 sek. er der kun når denne fejl er der
da jeg skiftede filter og skulle fylde dette kunne den fint tørne i de ca 15 sek det tog at suge diesel ind
har kikket på ledninger og stik det ser pænt ud Ikke alt er pakket ud men næsten ;-)
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo vil ikke starte (starter tørner motor i ca 5 sek)

Indlæg af Kim B Olesen »

Nu er din en af de nyere, så der kan godt være lidt der er anderledes i motorstyring i forhold til dem jeg har erfaring fra :?
Du har sikkert også en motorlampe - ikke ?
Når G28 når et vist antal omdrejninger slår starteren fra, er min teori i hvert fald baseret på egne erfaringer fra min 01 model 8-)
Da jeg havde lidt problemer kunne jeg ikke blive ved med at køre på starteren når den ligesom kørte "for hurtigt" til bare at køre på starteren :? Så slog den fra og man måtte have nøglen drejet tilbage og frem igen :roll:
hschack
Indlæg: 38
Tilmeldt: fre 17. jun 2011 17:50
Geografisk sted: Horsens

Re: Lupo vil ikke starte (starter tørner motor i ca 5 sek) (opdateret)

Indlæg af hschack »

Hej (og tak for Div inspitation)
Efter at have målt med scoop på Div følere og udgang
Er jeg kommet frem til at G28 sommetider giver et svagt signal
Efter den er skiftet har den nu startet fejlfri siden ;-)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lupo vil ikke starte (starter tørner motor i ca 5 sek) [LØST]

Indlæg af sussi »

Lidt opdatering på en gammel tråd.
Et lignende tilfælde hvor motoren bare tørnede på starteren, uden at den gik i gang.
En ny LLM og bilen startede og kørte igen.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar