Potentiometre på gangsteller

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Potentiometre på gangsteller

Indlæg af doktorfrank »

Når jeg med VCDS i display 15 første felt får langt under 1 volt, uanset hvilken stilling gearvælgeren stilles i - og der tydeligvis bliver skiftet rundt i gearkassen - har jeg da et problem (samt en forklaring på RTFM 12 ved grundindstilling).
Nu leder jeg efter et ledningsbrud. Men jeg har ofte hørt om problemer med potentiometrene, så jeg tænkte at jeg vel kunne kontrollere dem på samme måde som G162 på koblingsaktuatoren. Sådan fungerer det bare slet ikke, for der er konstante værdier for modstanden mellem de tre forbindelser på stikkene, og indholdet er tydeligvis noget med en magnet, for armen smutter til en neutralstilling, når den drejes en kvart omgang ud til en af siderne - altså når potentiometret er afmonteret.
Jeg er totalt lost - altså som i lost. Er der i vor kreds et behjertet menneske med tilstrækkelig indsigt og ork til at bringe mig tilbage på banen?
:roll: :roll: :oops: :oops:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Potentiometre på gangsteller

Indlæg af Kim B Olesen »

Er det på en Lupo eller A2 8-)
Jeg har skiftet ledningsnettet dernede på lupoer flere gange pga lignende scenarier, men det kan jo så ikke lade sig gøre - eller i hvert fald knap så nemt på en A2 :?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Potentiometre på gangsteller

Indlæg af doktorfrank »

Det her er en Lupo, og jeg har flere ekstra ledningsnet til området. Men jeg er fuldstændig forvirret over de to såkaldte potentiometre, som jeg bare ikke fatter funktionen af endsige muligheden for at kontrollere. :shock: :?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Potentiometre på gangsteller

Indlæg af Vyffe »

Har ikke selv målt på potentiometre endnu. Vil mene det skal gøres sådan: Tilføj 5V spænding. Aflæs værdi.
Vedhæftede filer
test potentiometer function.png
test potentiometer function.png (15.04 KiB) Vist 8754 gange
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Potentiometre på gangsteller

Indlæg af doktorfrank »

Mange tak - det prøver jeg lige om lidt. 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
nps1994
Indlæg: 35
Tilmeldt: tirs 10. maj 2016 22:01
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Potentiometre på gangsteller

Indlæg af nps1994 »

Et potentiometer er i sin enkelthed bare to variabele modstande, som forårsaget et spændingsfald henover 2 af de 3 ben. Et af benene er fælles. Således kan der ved fysisk påvirkning (rotation) måles en spændingsforskel mellem eksempelvis ben 1-2 og ben 3-2 (Hvis ben 2 her ses som det fælles ben). Dette er så dine volt i felt 3 og 4 i blok 15 tror jeg :-)
Antracit blå perlemor Lupo 3L 2003
Chippet, FK gevindundervogn.

Original GTI Xenon lygter, und so weiter… De fleste kender nok vognen.
I vinterhi lige pt.

Softwareoptimering af ECU + TCU. Indkøring på eget Dynomet rullefelt. Kodning og justering af startspærre, nøgler og speedometer. Speciale i dieselteknik.
www.proboost.dk
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Potentiometre på gangsteller

Indlæg af sussi »

Vyffe skrev:Har ikke selv målt på potentiometre endnu. Vil mene det skal gøres sådan: Tilføj 5V spænding. Aflæs værdi.
Hvor stor er modstanden i de potmetre?
Hvis den er stor, så er metoden OK, hvis den er lille, risikerer man at de brænder helt af!
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Potentiometre på gangsteller

Indlæg af doktorfrank »

Dette vort højt besungne forum er en kilde til yderligere oplysning og direkte enlightenment. Jeg er nu blevet klogere på magnetiske (Hall) positions sensorer, og delen er produceret af ab Elektronik. Den findes på deres hjemmeside som serie 91.
På de kasserede gangstellere, som jeg har fisket, mangler disse positions sensorer, sikkert fordi de er gode at have, når man slås med Lupoer. Jeg har jo ikke spurgt på det lokale VW reservedelslager, så jeg ved ikke om den fås i løs vægt - men måske nogen kender nogen, der har adgang til sådan nogle komponenter i kraft af en eller anden erhversmæssig tilknytning ... eller noget???
Jeg har foretaget et dybt snit i en defekt sensor, og jeg har snuppet et par fotos af indholdet - hvis nogen skulle have lyst til at vide (også) hvad der gemmer sig inden i denne lille sorte satan. Det må være på tide at jeg finder den letteste genvej til at lægge fotos op i forum til alles moro eller irritation - ironiske kommentarer er velkomne.
:roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Potentiometre på gangsteller

Indlæg af HamSjelv »

Jeg kan godt bildes ind at lige præcis de der 2 positions-"potentiometre" på gangstelleren ikke er analoge potentiometre men istedet digitale rotationsenkodere - altså en komponent der giver f.eks. 1024 pulser på 360 graders drejning af akslen. Det vil imho være et meget mere reguleringsteknisk robust design.

Det der med "potentiometrene" finder tilbage til en neutral midterposition kan vel næsten ikke andet end noget fjeder belastet "potentiometer"-aksel?
Senest rettet af HamSjelv ons 10. maj 2017 18:19, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Potentiometre på gangsteller

Indlæg af sussi »

doktorfrank skrev: jeg har snuppet et par fotos af indholdet - hvis nogen skulle have lyst til at vide (også) hvad der gemmer sig inden i denne lille sorte satan. Det må være på tide at jeg finder den letteste genvej til at lægge fotos op i forum til alles moro eller irritation - ironiske kommentarer er velkomne. :roll:
1. Send dem til mig, så lægger jeg dem op.
2. Du kan få et kursus, du ved da hvor jeg bor :-)
3. Jeg kan over https://www.teamviewer.com/da/download/mac/ guide dig
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Potentiometre på gangsteller

Indlæg af Vyffe »

sussi skrev:Hvor stor er modstanden i de potmetre?
Hvis den er stor, så er metoden OK, hvis den er lille, risikerer man at det brænder helt af!
Hvis vi benytter samme spænding som styringen, forventer jeg ikke problemer (føler mig overbevist om, at det er 5V). Hvem melder sig til at måle efter på Lupoghinien?
HamSjelv skrev:Jeg kan godt bildes ind at lige præcis de der 4 positions-"potentiometre" på gangstelleren ikke er analoge potentiometre men istedet digitale rotationsenkodere - altså en komponent der giver f.eks. 1024 pulser på 360 graders drejning af akslen. Det vil imho være et meget mere reguleringsteknisk robust design.

Det der med "potentiometrene" finder tilbage til en neutral midterposition kan vel næsten ikke andet end noget fjeder belastet "potentiometer"-aksel?
Nu skal vi ikke blande tingene sammen. De 4 du omtaler, er magnetventiler. Mon ikke din teori kan bekræftes af doktorfranks billeder?
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Potentiometre på gangsteller

Indlæg af HamSjelv »

Vyffe skrev:Nu skal vi ikke blande tingene sammen. De 4 du omtaler, er magnetventiler. Mon ikke din teori kan bekræftes af doktorfranks billeder?
Jeg blander intet samen, ikke inde i mit hoved ihvertfald :D

Nej jeg tænker på positions-potentiometrene, og du har ret, dem er der kun 2 af. Rettet i oprindelige indlæg
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Potentiometre på gangsteller

Indlæg af Kim B Olesen »

Det med billeder har jeg brugt Tapatalk til det sidste års tid - jeg er ikke så vild med at bruge selve Tapatalk, men den er genial til billeder da den omskalerer selv, og du kan så vidt jeg husker smide mange flere ind ad gangen :geek:
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Potentiometre på gangsteller

Indlæg af doktorfrank »

Foreløbig mange tak til alle. :D
De sidste ord er ikke sagt i denne tråd. :ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Potentiometre på gangsteller

Indlæg af doktorfrank »

Illustrationer
Vedhæftede filer
Poty.jpg
Poty.jpg (16.9 KiB) Vist 8675 gange
Potx.jpg
Potx.jpg (15.79 KiB) Vist 8675 gange
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Potentiometre på gangsteller

Indlæg af doktorfrank »

Desværre er historien ikke endt her.
Jeg har nu konstateret:
1) Der er forbindelse til til positions-sensoren.
2) Den får tilført de normerede 5V.
3) Udgangssignalet varierer 0-5V som det skal være - mål direkte på kobberet i ledningerne på sensoren.
4) Der er forbindelse til styreenheden.
5) VCDS udlæser 0-0,1V i felt 15/1 (!!)
6) En lånt styreenhed monteret giver præcis det samme resultat.
/) Jeg har ondt i hovedet :roll:

:(
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Nielsen01
Indlæg: 42
Tilmeldt: lør 7. jan 2017 19:41
Geografisk sted: Østfyn

Re: Potentiometre på gangsteller

Indlæg af Nielsen01 »

Så er der vel kun stikbenet eller ledningen tilbage til styreenheden tilbage , hvis du har de 0-5v ved giveren men ikke får signalet ind
Sort A2 fra 02 544000km
Sølv A2 fra 02 465000km
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Potentiometre på gangsteller

Indlæg af HamSjelv »

Ku' man forestille sig der bliver foretaget en A/D-konvertering i 'potentiometret' hvorved potentiometer-positionen sendes som en seriel data-streng?
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Potentiometre på gangsteller

Indlæg af wizeazz »

doktorfrank skrev:Desværre er historien ikke endt her.
Jeg har nu konstateret:
1) Der er forbindelse til til positions-sensoren.
2) Den får tilført de normerede 5V.
3) Udgangssignalet varierer 0-5V som det skal være - mål direkte på kobberet i ledningerne på sensoren.
4) Der er forbindelse til styreenheden.
5) VCDS udlæser 0-0,1V i felt 15/1 (!!)
6) En lånt styreenhed monteret giver præcis det samme resultat.
/) Jeg har ondt i hovedet :roll:

:(
Kabelbrud?
Besvar