udskift af tripodeled i trækaksel

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

udskift af tripodeled i trækaksel

Indlæg af CJohansen »

Kan det skiftes, og har nogen et link til den rette tripode? Det er til en A2, men det er jo nok den samme som til lupoen.
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: udskift af tripodeled i trækaksel

Indlæg af 383CI »

Ja du kan skifte tripodedelen. Hvordan ved jeg ikke men de må jo kunne skrues af.
Jeg er aldrig stødt på dem som løsdel :(
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: udskift af tripodeled i trækaksel

Indlæg af doktorfrank »

Af med låseringen yderst på akslen. Lidt hjælp med hammer og dorn. Så er det klaret.
Så mangler du bare en brugt komponent i god stand. Prøv under købes.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: udskift af tripodeled i trækaksel

Indlæg af CJohansen »

Tak for svarene.

Kan det virkelig være rigtig man ikke kan få dem i løs vægt?
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: udskift af tripodeled i trækaksel

Indlæg af doktorfrank »

Det er et godt projekt ... en komponent, som ikke har nogen form for nr. eller identifikation, og som unægteligt er lidt vanskelig at måle op, hvordan finder man en leverandør? På den anden side må det jo være muligt, siden en eller anden inferiør italiensk maskinfabrik kan levere det hele til det halve: En komplet aksel med udvendigt led og tripode til under 500 kr. - og de laver med garanti ikke de sfæriske dimser med indbygget nåleleje selv.
Hvem finder det først?
:mrgreen:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: udskift af tripodeled i trækaksel

Indlæg af wizeazz »

Husk lige at en komplet ny SKF-aksel med ny tripode, manchetter og yderste led kun koster ca 800kr

Så det er ikke meget man skal rode rundt med en gammel aksel før det i min verden er bedre at skifte det hele når den nu er ude.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: udskift af tripodeled i trækaksel

Indlæg af Skipper »

wizeazz skrev:Husk lige at en komplet ny SKF-aksel med ny tripode, manchetter og yderste led kun koster ca 800kr

Så det er ikke meget man skal rode rundt med en gammel aksel før det i min verden er bedre at skifte det hele når den nu er ude.
Kunne du hjælpe med et link til hvor du finder A2 trækaksler til den pris? så vil jeg da blive vældig glad :)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: udskift af tripodeled i trækaksel

Indlæg af CJohansen »

Det billigste jeg har hunnet finde var ca. 1300 for en ombytter, hvor der så skulle lægges 1000 i depositum. Ellers 2000 og opefter. Vil også meget gerne have at vide hvor man kan købe dem til 800. Og jeg vil gerne bestille 2 med det samme, hvis det er nogen kun du kan skaffe.
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: udskift af tripodeled i trækaksel

Indlæg af Kim B Olesen »

Det lyder også godt nok billigt !
Lige mine 5 cents omkring SKF trækaksler til 3L :geek:
De inderste manchetter er noget lort og ikke til at få til at sidde ordentligt, du kan ikke bruge de originale spændebånd til dem, da der er for tykt gummi lige der hvor spændebåndet skal sidde - jeg har en enkelt gang kostet en ny manchet i stedet for :? Der er forøvrigt ikke for meget plads lige der for bundkarret :(
Hvis man får dem på og til at sidde rimeligt fornuftigt, kan man risikere at der bliver slidt hul på den pga lige lidt nok plads, måske udvider den sig eller ændrer form når den kommer op i omdrejninger :?
Desuden er der på den højre (den lange) ikke monteret en svingningsdæmper, så den kan komme til at gå noget i resonans :( bare spørg KMDTHY ;) :geek:
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: udskift af tripodeled i trækaksel

Indlæg af kumse »

Jeg er på et tidpunkt blevet kontaktet af mak herinde fra, han er fra falster og han sælger løse tripodeled og fortalte de er utroligt lette at slå af når låseringen er fjernet.
Jeg pakkede mine tripodeled om efter anbefaling her inde på forumet, men skifter helst til nyt. Jeg valgte dog at give tripodeledet en chance og adskille gennemgå slidflader og slør i tripoder før jeg ville bestille nye. Det viste sig at være godt givet ud, da de havde gået 175tkm og så fuldstændig ud som nye inden i! De fik en rens og originalt fedt, og nu kører drivlinen væsentligt mere støjfrit.
Da jeg lavede research i sin tid fandt jeg billige SKF trækaksler på autoteile24.de

Vh
Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: udskift af tripodeled i trækaksel

Indlæg af wizeazz »

Skipper skrev:
wizeazz skrev:Husk lige at en komplet ny SKF-aksel med ny tripode, manchetter og yderste led kun koster ca 800kr

Så det er ikke meget man skal rode rundt med en gammel aksel før det i min verden er bedre at skifte det hele når den nu er ude.
Kunne du hjælpe med et link til hvor du finder A2 trækaksler til den pris? så vil jeg da blive vældig glad :)
Havde lige misset at det var en A2
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: udskift af tripodeled i trækaksel

Indlæg af Kim B Olesen »

Er det ikke samme trækaksel til A2 og Lupo :?
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: udskift af tripodeled i trækaksel

Indlæg af CJohansen »

nix, ikke lige lange, men det er jo lige før man kan købe en lupo aksel og rippe sliddelene den over på den brugte A2 aksel vel.....?
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: udskift af tripodeled i trækaksel

Indlæg af wizeazz »

Vækker lige en ældre tråd til live.
Det er nok også 6 måneder siden jeg har været her så det er kun passende.

Jeg har med fin succes skiftet tripoden på en trækaksel for nyligt.
Som nogen nævnte tidligere er de ikke rigtig til at finde som løsdele, men man kan købe et led til Golf 4 platformen og tage tripoden derfra.
De kan findes fra ca 20€ og så er der fedt, manchet og spændebånd med.

Partnummer 1J0498103K


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: udskift af tripodeled i trækaksel

Indlæg af sussi »

wizeazz skrev:Vækker lige en ældre tråd til live.
Det er nok også 6 måneder siden jeg har været her så det er kun passende.
Jeg har med fin succes skiftet tripoden på en trækaksel for nyligt.
Som nogen nævnte tidligere er de ikke rigtig til at finde som løsdele, men man kan købe et led til Golf 4 platformen og tage tripoden derfra.
De kan findes fra ca 20€ og så er der fedt, manchet og spændebånd med.
Partnummer 1J0498103K
Den var da lige til FAQ, og er tilføjet :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar