RTFM 12! AAARGH!

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
nps1994
Indlæg: 35
Tilmeldt: tirs 10. maj 2016 22:01
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

RTFM 12! AAARGH!

Indlæg af nps1994 »

Nu er jeg efterhånden på bar bund!

Jeg er generelt en flittig læser herinde der stjæler viden med arme og ben. Dog er jeg nu kommet til et punkt hvor jeg ikke kan søge mig ud af det mere.

Det hele startede med at bilen efterhånden nogle gange ikke fandt 4. gearet mere, og gearskiftene var ikke så gode som de en gang var. Dette, kombineret med at den snart har kørt 30k km efter sidste grundjustering gjorde at jeg forsøgte at grundjustere (Efter guiden herinde). Dette endte ud i en RTFM 12'er. Nå. Så pillede jeg radio'en ud - RTFM 12 igen. Så pillede jeg forstærkeren af, RTFM 12 igen. Så fik jeg skiftet stangen mit alles. Stadig RTFM 12. Jeg har både forsøgt at give den lov til at falde "på plads" når den skriver adjust og forsøgt at sætte stangen det samme sted. Altid med en RTFM 12 som resultat. Så har jeg forsøgt at udlæse måleblok 015 og jeg syntes ikke det giver nogen forskel lige meget hvor jeg sætter stangen.
Efterhånden mistænker jeg potentiometrene, - men kan det virkelig passe? Fordi DEN HAR JO KØRT? Og uden nogen som helst fejlkoder? Ligeledes syntes jeg at måleværdi 15-1 er helt henne i vejret (Ikke en gang 1V) lige meget hvor jeg sætter vælgeren - men igen: den har jo kørt?
I måleblok 015, med vælger D, er værdi 15-3 3.85V og 15-4 3.01V. Jeg ved ikke hvordan gearene skal findes når jeg selv går ned skal rive i gearakselen (Har jeg læst noget om herinde).

Er virkelig på skideren efterhånden, da jeg skal bruge vognen hver dag, og vagtech er desværre på orlov. Er der nogle i Odense og omegn er måske ville kunne hjælpe mig i den rigtige retning?

Tusind tak, er virkelig glad for at dette forum findes.
Antracit blå perlemor Lupo 3L 2003
Chippet, FK gevindundervogn.

Original GTI Xenon lygter, und so weiter… De fleste kender nok vognen.
I vinterhi lige pt.

Softwareoptimering af ECU + TCU. Indkøring på eget Dynomet rullefelt. Kodning og justering af startspærre, nøgler og speedometer. Speciale i dieselteknik.
www.proboost.dk
smedenaf1972
Indlæg: 295
Tilmeldt: søn 25. mar 2012 19:51
Geografisk sted: Haslev

Re: RTFM 12! AAARGH!

Indlæg af smedenaf1972 »

Defekt 3-4 gears skiftegaffel


Sent from my iPhone using Tapatalk
Husk TDI hvis du vil forbi !
Brugeravatar
nps1994
Indlæg: 35
Tilmeldt: tirs 10. maj 2016 22:01
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: RTFM 12! AAARGH!

Indlæg af nps1994 »

Puha så galt har jeg så ikke tænkt det.. Den havde bare enkelte gange svært ved at finde 4. Gear, ved 2. Gang nedgearing gik det fint..
Antracit blå perlemor Lupo 3L 2003
Chippet, FK gevindundervogn.

Original GTI Xenon lygter, und so weiter… De fleste kender nok vognen.
I vinterhi lige pt.

Softwareoptimering af ECU + TCU. Indkøring på eget Dynomet rullefelt. Kodning og justering af startspærre, nøgler og speedometer. Speciale i dieselteknik.
www.proboost.dk
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: RTFM 12! AAARGH!

Indlæg af doktorfrank »

Jeg (og andre lader det til) har været i lignende situation, hvor styringen er gået i baglås. Det kan måske hjælpe at neutralisere den ved at tage forbindelsen fra akkumulatoren og fjerne "gammel strøm" (som vi sagde i gamle dage) ved at holde plus- og minus-kablet sammen et øjeblik. Og så forfra med grundindstilling.
Skifter den i gearene under forløbet som normalt? Tænder baklys osv.?
Kontroller at overføringen fra gangsteller til gearskifteaksel er slørfri og at der ikke er slør i armenes befæstigelse til potmetrenes aksler.
;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: RTFM 12! AAARGH!

Indlæg af Kim B Olesen »

Tror ikke på skiftegaflen endnu ;)
Prøv at sætte den i alle 6 gear nedefra og drej hjulene - R-1-3-5 ligger den ene vej og 2-4 den anden vej - du kan tydeligt høre Nordukraine sætter den i R - så kommer den med et metallisk klunk - så kan du gætte dig frem derfra, hvis du så uden problemer kan sætte den i 4 gear og dreje hjulene hårdt rundt uden den springer ud af 4 tror jeg ikke på skiftegaffel endnu 8-) det plejer også at være 3 det går galt med ;)
Det kan både være potmetre eller ledningsnettet dertil ;) også uden den meldte fejl før :?
Tjek baklys omkring punkt 5 - ellers kan det bare være det :)
Tjek slør i armene, evt spænd de torx skruer !
Brugeravatar
nps1994
Indlæg: 35
Tilmeldt: tirs 10. maj 2016 22:01
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: RTFM 12! AAARGH!

Indlæg af nps1994 »

Hej alle, tak for jeres indlæg på min meget hurtigt skrevede indlæg inden jeg skulle på arbejde.

Til Hr. doktorfrank; tak for den med "den gamle strøm" det har jeg ikke forsøgt i nu, jeg har kun haft akkumulatoren frakoblet.
Jeg beklager at jeg ikke har skrevet at grundjusteringen kører fint igennem, og baklyset tænder også hver gang.
Stangen mellem de 2 potmetre er dugfrisk, så der må jeg må ud fra at der intet er mere. Til gengæls sys jeg at armen til det øverste potmeter har ualmindelig meget slør, men det kan selvfølgelig bare være mig?

Til Kim; tak for forklaringen hvordan gearene ligger, det må jeg se på i morgen, og så håber jeg at den kan komme til at sputte nogle værdier ud der giver mening. Hvordan ved jeg at potmetrene er slidte? Eller hvor meget slør må armene ha? Torx skruerne skal jeg nok forsøge at spænde. Armen ud af det øverste pot meter har i øvrigt et hul, som umiddelbart virker til at være et låsehul. Hvad bruges dette til?

Endnu en gang tak for jeres svar. Det sætter jeg stor pris på.

Mvh. Niels
Antracit blå perlemor Lupo 3L 2003
Chippet, FK gevindundervogn.

Original GTI Xenon lygter, und so weiter… De fleste kender nok vognen.
I vinterhi lige pt.

Softwareoptimering af ECU + TCU. Indkøring på eget Dynomet rullefelt. Kodning og justering af startspærre, nøgler og speedometer. Speciale i dieselteknik.
www.proboost.dk
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: RTFM 12! AAARGH!

Indlæg af doktorfrank »

Mærkbart slør i den nedre arm på gangsteller = :cry:
Så vidt jeg kan se, passer det med alle dele af beskrivelsen af forløbet.
Hvis en låne-enhed kan fremskaffes, er det vejen til at få konstateret, om det er (eneste) årsag. Renovering er i min optik desværre sjældent mulig. Men vi har vel snart tilstrækkeligt mange gangstellere med den defekt, så det kan betale sig at sætte en produktion af bøsninger m.m. i gang. Anyone??
:roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: RTFM 12! AAARGH!

Indlæg af Vyffe »

Det kræver et specielt værktøj, eller stor tålmodighed, at lave en ny arm. Det er den mange-stråle samling mellem arm og aksel som er vanskelig.

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
nps1994
Indlæg: 35
Tilmeldt: tirs 10. maj 2016 22:01
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: RTFM 12! AAARGH!

Indlæg af nps1994 »

Man skulle tro det var løgn, men nu fik jeg fanme grisen ud at køre igen! Jeg startede med at koble denne gang BEGGE poler af akkumulatoren og kortslutte dem. Efter et minut satte jeg polerne til igen, og så med det samme lader på. Mens jeg ventede på at spændingen kom over 12.4 V tjekkede jeg endnu en gang hydraulikolie (stik af kugle løs). Det stod super. Nu fik jeg sat et skema op med 1. -5. Gear+ bakgear og fik kæresten til at notere værdierne 15-3 og 15-4 (G239 og G240). Efter første gennemgang sammenlignede jeg værdierne med hvad det skulle være og har så justeret den nederste skrue lidt. Og igang igen med samme nummer. Gentog dette 4 gange til at jeg følte det ikke kunne blive meget tættere på (Stadig ret mærkelige værdier) og kørte så en grundjustering igennem som lykkedes på 1. forsøg! :D

Så nu hvor grisen kører igen har jeg skippet creep point justeringen af frygt for at bilen igen ikke vil starte. Det kigger jeg igen på her i weekenden hvor ferien begynder og hvor bilen så ikke står på offentlig p-plads mere.. :oops:

Læste også SSP 221 (tror jeg den hedder) igår aftes, som virkelig hjalp mig med at forstå funktionen bedre!

Herfra skal der lyde et stort tak, og et endnu større hurra! Så skal vognen fanme forkæles med vask, voks, sommerhjul og ny olie + komplet filterskift! Pisse fedt! :lol:
Antracit blå perlemor Lupo 3L 2003
Chippet, FK gevindundervogn.

Original GTI Xenon lygter, und so weiter… De fleste kender nok vognen.
I vinterhi lige pt.

Softwareoptimering af ECU + TCU. Indkøring på eget Dynomet rullefelt. Kodning og justering af startspærre, nøgler og speedometer. Speciale i dieselteknik.
www.proboost.dk
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: RTFM 12! AAARGH!

Indlæg af doktorfrank »

Først og fremmest: Supercool. 8-) 8-)
Og @Vyffe: Dem jeg har liggende, er slidt i leje/bøsning, hvorimod armen er intakt. Det kan måske være udgangspunkt for noget bytteri?
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: RTFM 12! AAARGH!

Indlæg af 2a2 »

Og er det oprindelige problem forsvundet? Det er også indtil flere gange lykkedes mig at gennemføre en grundjustering med en kaput gearkasse.....

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: RTFM 12! AAARGH!

Indlæg af Vyffe »

Undskyld for off topic:
Glidelejerne kan købes til små penge.

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: RTFM 12! AAARGH!

Indlæg af doktorfrank »

Hvilket ikke hjælper stort, når akslen er under mål. :cry:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
nps1994
Indlæg: 35
Tilmeldt: tirs 10. maj 2016 22:01
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: RTFM 12! AAARGH!

Indlæg af nps1994 »

Hej igen, nu har jeg kørt 1000 km siden, og kan hvist godt sige at grisen kører super igen! Det var nok bare "stangen" der ikke sad korrekt! Jeg er i hver fald glad :-)
Antracit blå perlemor Lupo 3L 2003
Chippet, FK gevindundervogn.

Original GTI Xenon lygter, und so weiter… De fleste kender nok vognen.
I vinterhi lige pt.

Softwareoptimering af ECU + TCU. Indkøring på eget Dynomet rullefelt. Kodning og justering af startspærre, nøgler og speedometer. Speciale i dieselteknik.
www.proboost.dk
Brugeravatar
HansH
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons 20. nov 2019 21:08
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Taulov

Re: RTFM 12! AAARGH!

Indlæg af HansH »

doktorfrank skrev: søn 2. apr 2017 10:56 Jeg (og andre lader det til) har været i lignende situation, hvor styringen er gået i baglås. Det kan måske hjælpe at neutralisere den ved at tage forbindelsen fra akkumulatoren og fjerne "gammel strøm" (som vi sagde i gamle dage) ved at holde plus- og minus-kablet sammen et øjeblik. Og så forfra med grundindstilling.
Den 18/12 gik juniors 2002'er i strejke... dvs kunne kun startes i N og ville ikke gå i gear.

Forsøgte med grundindstilling af gearkasse, men endte i en RTFM 12 :?
Masser af dialog med Kim B Olesen, som pegede mig i retning af armen på gearregulatoren, dvs tjek af slør, løsning/spænding af møtrik i bunden, og til sidst strips om i både top og bund for at eliminere slør så meget som muligt.
Undervejs i processen et utal af mislykkede basic settings. Endte hver gang efter 2. gennemløb til step 28 med en RTFM 12..

Sætter mig til at pløje alt igennem vedr. RTFM 12 herinde, og falder bl.a over denne post.
Prøver tricket med batteripoler af og på .... hvorefter basic settings for første gang kommer forbi det ømme punkt, og skriver "KICKDOWN" til mig på skærmen. Kan I forestille jer mit ansigstsudtryk :D

Desværre døde jeg så lige efter ved "STARTMOT", da der !#&/"§/"%#??§§ ikke var strøm nok på !!
Jeg prøvede forfra med basic settings, men nu hvor det var gået i kage, endte jeg bare i RTFM 12 igen.
Kunne næsten ikke bære, hvis det eneste skud i bøssen var blevet brændt af manglende startstrøm...... :roll:

Derfor - HELT forfra med poler af, startkabler på en anden bil, og så om igen med basic settings.
Og så lykkedes det at komme igennem til "IGNOFF".
Og nu kører bilen igen :)

Kim har været en formidabel støtte gennem dette, og jeg er sikker på at tjek og strips på geararm kun har gjort noget godt.
Men jeg er nødt til også at sende en venlig tanke til doktorfrank her!
Jeg er overbevist om, at den med at få tavlen visket helt ren, ved at tage batteripolerne af, var stærkt medvirkende til gennembruddet.

Tak til doktorfrank :)
Besvar