200mm bremsetromler

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

200mm bremsetromler

Indlæg af Supercharger »

Hej.
Er det muligt at montere 200mm ståltromler og bakkesæt (til ABS) på Audi A2 1.2TDI 3L?
For kan ikke finde billige alutromler. :cry:
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 200mm bremsetromler

Indlæg af doktorfrank »

... og hvorfor så det? Det vil kræve ombygning og syn og alt muligt. Og det bliver det vel ikke bedre af. Jeg har ikke tjekket, men findes de 200 mm i det hele taget til nav med fire bolthuller x 100 mm? Ståltromler i 180 mm er den mest nærliggende modifikation, og den bliver almindeligvis godkendt af bilinspektionen.
Hvis der endelig skal gøres noget for at ændre bremsekraftfordelingen ved lette opbremsninger, er skiver måske vejen frem. Og det bliver håndbremse og -kabler nok ikke glad for.
Hvis du sværger til alu-tromlerne, har jeg nok et dusin liggende, som du kan vælge de bedte fra. Nogle sprit-friske ståltromler har jeg også.
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
bertlov
Indlæg: 68
Tilmeldt: ons 31. okt 2012 18:46
Geografisk sted: Fyn

Re: 200mm bremsetromler

Indlæg af bertlov »

doktorfrank skrev:Hvis du sværger til alu-tromlerne, har jeg nok et dusin liggende, som du kan vælge de bedte fra. Nogle sprit-friske ståltromler har jeg også.
:geek:
Er der en fordel i at skifte til ståltromler, eller er det "kun" fordi de er billigere?
Fordele / ulemper for begge typer kunne jeg godt tænke mig en lille liste over...

Til OP:
Ombygningssæt fra fra alu. til stål kan også findes på ebay mm..

/Søren
Lupo 1,2 TDI 3L - 2000 Med kopholder, hanskerum og Micro GRA (Km 740.000+)
Audi A2 1,2 TDI 3L - 2003 model
Audi A6 2,8 Quattro - 1995
Audi A8 4,2 Quattro - 2003
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: 200mm bremsetromler

Indlæg af sussi »

Supercharger skrev:Hej.
Er det muligt at montere 200mm ståltromler og bakkesæt (til ABS) på Audi A2 1.2TDI 3L?
For kan ikke finde billige alutromler. :cry:
Nej 180mm stål, det kører jeg med.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: 200mm bremsetromler

Indlæg af kumse »

Af ulempe kan man sige at Alutromlerne var designet som letvægts tromler tilbage i 99, og var efter VW's eget udsagn verdens letteste bremsetromler. Det var en del af strategien for at få 3L til at blive så økonomisk

Mange bygger om til 180mm stål uden problemer.

Min tese er at defekte håndbremsekabler får bremserne til at hænge over tid, der så slider tromlerne unødigt hurtigt

-Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 200mm bremsetromler

Indlæg af doktorfrank »

Hvis man søger lidt rundt på tråde om emnet, opdager man at der er lige så mange teorier, som der er brugere. Jeg har fx skrevet side op og side ned om emnet i tidens løb.
:oops:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: 200mm bremsetromler

Indlæg af Skipper »

fordel ved stål = MEGET billigere, både tromler og bakker.
Ulempe ved stål = vægt, og rust.

Skal man gøre andet i bagenden end std. størrelse tromler, så gør som tidligere nævnt. På med en bagbro fra en med skiver. Det er rent plug & Play.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: 200mm bremsetromler

Indlæg af Vyffe »

De originale tromler holder aldeles glimrende, hvis bakkerne ellers skiftes i tide. Vil tro mine gamle tromler kørte mindste 200.000 km. Har ikke dokumentation for at de skulle være skiftes. Jeg ødelagde dem, så satte andre brugte på. De gamle var ikke under mål, men kunne drejes af.

Aluminiumtromler med titaniumlegering, vil jeg æde min gamle hat på, er mere slidstærk end det kinøjser-stål almindelige tromler laves af. Der er nok også derfor, at almindelige billige bakker, som regel, bliver høvlet ned på ingen tid i aluminiumtromlerne.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 200mm bremsetromler

Indlæg af doktorfrank »

Således provokeret gjorde jeg selv den fornødne indsats. Søg på "bremsebakker" og "doktorfrank" - så finder I mine udgydelser om emnet. Jeg synes selv, at det tåler et gensyn. Hvad synes I andre?
;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: 200mm bremsetromler

Indlæg af sussi »

doktorfrank skrev:Således provokeret gjorde jeg selv den fornødne indsats. Søg på "bremsebakker" og "doktorfrank" - så finder I mine udgydelser om emnet. Jeg synes selv, at det tåler et gensyn. Hvad synes I andre?
;)
Aha ;)
Klik på "nye indlæg"
Klik på "Gå til avanceret søgning"
Nøgleord "Bremsebakker"
Forfatter "Doktorfrank"
Så er den der ;) ;)
M.v.h. Sussi

search.php?keywords=%22bremsebakker%22& ... t=S%C3%B8g
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: 200mm bremsetromler

Indlæg af Skipper »

Nørder..... :mrgreen:
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: 200mm bremsetromler

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvorfor er der nu ikke en af jer der sætter et link ind når i begge har fundet det ;)
HamSjelv
Indlæg: 1839
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: 200mm bremsetromler

Indlæg af HamSjelv »

Jeg vil godt gætte på baggrunden for OP'ers spørgsmål....

Alle danske reservedelspushere med respekt for sig selv angiver 200mm tromler som passende til biler med ABS, mens 180mm er til biler uden ABS....

Men som sædvanlig har de danske reservedelsfirmaer ikke styr på tingene... Der kører en del VAG'er rundt derude med 180mm tromler og ABS.
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

Re: 200mm bremsetromler

Indlæg af Supercharger »

Mange tak for svarene.
dropper at bruge de 200mm tromler og sælger dem videre på DBA. ;)
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
Besvar