Svær at holde slukket under start/stop

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Stentoft
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør 18. mar 2017 15:06
Geografisk sted: Roskilde

Svær at holde slukket under start/stop

Indlæg af Stentoft »

Hej folkens

Jeg er helt ny herinde, men kastede mig straks over forummet da jeg købte en ganske nydelig 3L i fredags d. 17 marts!

Men here goes..
Når jeg stopper for rødt, holder bilen bremset, slukker den selvfølgelig.
Men, det er som om at bremseforstærkeren trykker bremsepedalen opad igen, meget langsomt, men med ret stor kraft.
Jeg kan lige overskue at holde den nede med begge ben, men tænker at det ikke er helt sådan det burde foregå, da det efter 1 minuts tid godt kan give lidt bævren/rysten i benene :lol:

Er der et easy fix, eller må jeg bare leve med det?

-
Peter
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Svær at holde slukket under start/stop

Indlæg af CJohansen »

der sidder en kontakt som tænder når du træder pedalen ned. Længden på armen til kontakten er justerbar og skal aktivere ved nærmest ingen tryk på pedalen.
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Stentoft
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør 18. mar 2017 15:06
Geografisk sted: Roskilde

Re: Svær at holde slukket under start/stop

Indlæg af Stentoft »

Super!

Men sidder den i kabinen, eller i motorrummet?
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Svær at holde slukket under start/stop

Indlæg af CJohansen »

Ved pedalen
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Svær at holde slukket under start/stop

Indlæg af Andreasf »

Hvis bremsetrykket ikke er hårdt nok, starter motoren - eller hvis den aldrig stoppede; den stopper ikke.
Check om din hovedcylinder fungerer korrekt, om systemet er tæt og efter utætheder på vakuumsiden - du finder nok et eller andet (start med vakuum), for det skal ikke fungere som du beskriver.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Svær at holde slukket under start/stop

Indlæg af sussi »

CJohansen skrev:der sidder en kontakt som tænder når du træder pedalen ned. Længden på armen til kontakten er justerbar og skal aktivere ved nærmest ingen tryk på pedalen.
Tjek vacum som Andreas skriver :-)

Den kontakt du omtaler er bremselyskontakten, den har ingen modstand og har intet med stop and go at gøre.
Hvis man følger bremserøret mod H. forhjul, sidder der en tryksensor på bremserøret et stykke nede ad torpedopladen/brandvæggen, det er denne der giver signal til stop and go systemet, når trykket er over en bestemt værdi,
Desuden skal følgende kreterier være opfyldt for at bilen stopper:

1: Gearvælger i E.
2. Ecomode aktiveret.
3. Bremsen skal være nedtrådt i min. 3 sekunder med et middelhårdt/hårdt (konstant) tryk på over (4-6 bar)
4. Diverse sensorer skal give computeren besked om at bilen holder helt stille. (ABS- og gearkassefølere)
5. Kølevædsketemperaturen skal være over 17 grader.
6. Udendørstemperaturen skal være over 0 grader.
6a. Nærlys/fjernlys må ikke være tændt, kørelys må gerne, trailer må ikke være tilkoblet (dette gælder ikke alle modeller)
7. Hvis der er skruet op for varmen (over et bestemt punkt mellem kl. 13,30 og 15), tændes der for den elektriske tilskudsvarme, hvilket forårsager at start/stop sættes ud af funktion.
8. Et mega musikanlæg, lys på bilen, vinduesviskere, højeffekt pærer, elektrisk bagrude, blæsermotor, dårlig akkumulator o.s.v., hvis dette belaster generatoren med mere end 55% af den maksimale ydelse. (rettet efter "venlig" henstilling fra Thore J :-)
Selv om alle parametre for at start/stop funktionen burde virke er opfyldt, så lever den sit eget liv,
og somme tider gør den præcis som den selv har lyst til :lol: :lol:
m.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Svær at holde slukket under start/stop

Indlæg af 383CI »

Hvis bremseforstærkern trykker pedalen op igen er det et tegn på utæthed i vakuum systemet et sted så det vakuum der hjælper dig med at bremse forsvinder

Eller vakuum der forsvinder, tjøøøhø, det er jo netop ingen luft der bliver til luft så om vi kan sige ingenting forsvinder ved jeg egentligt ikke *G*

Men nå det så er sagt ville jeg lede efter en utæthed i det system

Når så bremsetrykket forsvinder registrerer trykføleren så det tryfald som bremsen lettes og startder derfor de vilde 3 cylindre op igen så du kan komme ud af hullet med et drøn i en sky af dækrøg uden at skulle vent på star/stop funktionen virker og den BMW der skal jordes får et forspring.

Hvis/når der er utæthed i det system vil det også kunne betyde en svingende og upræcis regulering ad turboèn så og/eller problemer med at holde brændstoftryk så det er nok værd at brug lidt tid på at finde.

Der er vist en beholder "ingenting med noget rundt om" i en af skærmene der rådner og bliver utæt, dog har jeg ikke haft det problem så tjek slange forbindelser først.

Evt. ved at putte vand på og se om der er noget der "sprutter" en smule.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Svær at holde slukket under start/stop

Indlæg af doktorfrank »

Fem oprakte tommeltotter fra mig for de maleriske analyser og beskrivelser.
Den "ingenting med noget uden om" sidder i højre side og er tilsluttet vakuumsystemet med en tynd slange igennem et lille hul hvor skærm og torpedoplade mødes. Dette er musenes foretrukne angrebspunkt! - ... ??? Jamnalså vi set så mange Lupoer, hvor der ligger store mængder hasselnøddeskaller som erstatning for de bortgnavede lydisoleringsmaterialer, og hvor der tillige gerne er gnavet hul i vakuumslangerne.
:roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Stentoft
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør 18. mar 2017 15:06
Geografisk sted: Roskilde

Re: Svær at holde slukket under start/stop

Indlæg af Stentoft »

Jeg må ud og kigge på den, men tusind tak for alle de grundige forklaringer!
Besvar