Venstre ABS føler for (G47) - Intermittent signal

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Venstre ABS føler for (G47) - Intermittent signal

Indlæg af kumse »

Hej derude


Jeg har på det seneste af og til blevet gjort opmærksom af min kære Lupo 3L, at ABS systemet har registeret en fejl. ABS lampen tænder ved længere køreture, og slukker igen. Nogle gange går der flere dage før fejlen melder sig. Jeg har prøvet at fange det VC scope men uden held.
Vcds siger følgende:
Front_Left_Abs.jpg
Front_Left_Abs.jpg (74.02 KiB) Vist 6630 gange
Jeg har én enkelt gang fanget en spøjs værdi ved stilstand, hvor G47 (Forreste venstre) viser 13kmt:
Parked_Front_left.jpg
Parked_Front_left.jpg (82.83 KiB) Vist 6630 gange

Hvad siger panelet, bør jeg blot bytte min sensor til en ny, eller bør jeg fejlfinde andetsteds først?
Har haft søgt rundt her på siden, og har checket i dag på liften at der ikke var rust eller andet ved sensoren, dog undgik jeg at løfte sensoren ud af hullet, da jeg kan læse flere skriver den let knækker.

Vh
Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Venstre ABS føler for (G47) - Intermittent signal

Indlæg af sussi »

Har været oppe tidligere, så du har ikke søgt nok :-)
Støv/møg på ringen er set ofte ;)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Venstre ABS føler for (G47) - Intermittent signal

Indlæg af kumse »

hej Sussi

Jeg har netop læst dette forslag her på siden, og har derfor prøvet at rense med trykluft. Det yderste trækaksel led går ind i hjullejet, og derfor er ringen ikke synlig. Er den eneste måde at komme til ringen ved at løfte den skrøbelige ABS sensor op ad hullet ?

-Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Venstre ABS føler for (G47) - Intermittent signal

Indlæg af Kim B Olesen »

99%sikkert død ABS føler ;)
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Venstre ABS føler for (G47) - Intermittent signal

Indlæg af kumse »

Tak for input Kim

Jeg er også ved at nå til den konklution - så må jeg ud og invistere ;)
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Venstre ABS føler for (G47) - Intermittent signal

Indlæg af doktorfrank »

Jeg har et par stykker liggende fra mit seneste indkøb syd for grænsen. Du kan godt overtage en venstre forhjul føler. 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Venstre ABS føler for (G47) - Intermittent signal

Indlæg af kumse »

Hej doktorfrank

Flot tilbud!

Jeg har efter rens som foreslået her på siden ikke set fejlen komme igen, så jeg giver den lige lidt tid, og vender tilbage hvis det skulle blive relevant.

Bedste hilsner

Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Venstre ABS føler for (G47) - Intermittent signal

Indlæg af sussi »

kumse skrev:Jeg har efter rens som foreslået her på siden ikke set fejlen komme igen, så jeg giver den lige lidt tid, og vender tilbage hvis det skulle blive relevant.
Der kan du bare se :D :D :D
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Venstre ABS føler for (G47) - Intermittent signal

Indlæg af kumse »

Nu har det så udviklet sig lidt åbenbart ...

Jeg fik at vide af kæresten der kører i bilen mens jeg er ude og rejse, at ABS ikonet begynder at lyse når hun skal til at parkere bilen de sidste par dage. Derudover viser den også (!) og begynder at hyle, eller bippe om man vil fra instrumentbordet.
Bremsepedalen skulle føles normal, bremsevæskestanden er på max :roll:

Jeg har endnu ikke nået at lave en diagnose med VCDS, har i nogle ideer til hvad det kan være? Det er umiddelbart meget svært at vurdere om hun kan køre videre. Alle alarmerne er væk når bilen startes igen

Jeg kan læse mig til i lignende tråd at jeg skal checke sikringerne til ABS systemet, og sørge for benene ikke er korroderet.

Hilsen
Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Venstre ABS føler for (G47) - Intermittent signal

Indlæg af Kim B Olesen »

Det kan stadig bare være en ABS føler der gør det der ;) det har jeg prøvet på knægtens, der begyndte den også at opføre sig underligt i gear :?
Det var vist ikke en føler, men baghjulslejet, men same same ;)
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Venstre ABS føler for (G47) - Intermittent signal

Indlæg af CJohansen »

Når nu der er konstateret en fejl, så vil jeg da foreslå at rette den og se om ikke det tager det nye med sig. Hvis ikke, så er fejlsøgning da gjort det nemmere.
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Venstre ABS føler for (G47) - Intermittent signal

Indlæg af kumse »

Tak for jeres hurtige svar.

Jeg må bestille en ny G47 ABS sensor og slette hvad end der måtte være af fejl, når jeg er retur i DK.
Lidt øv når jeg lige har bestilt en sending reservedele og ikke har bestilt en G47 med :)

Jeg vil poste nærmere svar når jeg ved mere

Venligst

Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Venstre ABS føler for (G47) - Intermittent signal

Indlæg af 383CI »

Kim B Olesen skrev: der begyndte den også at opføre sig underligt i gear :?
Det var vist ikke en føler, men baghjulslejet, men same same ;)

Jeg har holdt i krydset på Langelandsgade i Århus, lige nede ved Uni Pizza med netop det problem. Underligt gearskifte. Det lykkes at få bilen kørt lidt væk men her var det, netop, et baghjusleje der var galt. Eller rettere, ABS ringen i det.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Venstre ABS føler for (G47) - Intermittent signal

Indlæg af kumse »

Lige en opfølgning der måske kan hjælpe andre i fremtiden. G47 skiftet og problemet er løst.
Jeg kan tilføje at sige at den ovenikøbet begyndt ikke at ville tage gassen periodisk mens den meldte fejl på sensoren!

Jeg har vedhæftet screendumps af fejlen
ABS_Alarm_05_04_17.jpg
ABS_Alarm_05_04_17.jpg (74.42 KiB) Vist 6362 gange
ABS_Alarm_symbol_aktiveret_05_04_17.jpg
ABS_Alarm_symbol_aktiveret_05_04_17.jpg (178.71 KiB) Vist 6362 gange
Her er det tydeligt den ene sensor (rød) giver vilkårlige udslag

-Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Besvar