Øv så gik gearkassen - råd søges (:

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
malthe
Indlæg: 98
Tilmeldt: man 11. mar 2013 12:01
Geografisk sted: Århus 8000

Øv så gik gearkassen - råd søges (:

Indlæg af malthe »

Lige historien bag:
D. 22 ende gik turen hjem forbi forældrene til jul - turen fra Aarhus til Holstebro gik fint - ingen mislyde eller andet..
Men da vi senere på dagen skulle forbi struer kom der en lille hylen og herefter mislyde fra motoren..
Da jeg kiggede i motoren viste det sig at indsugningsslangen sad løst - så i første omgang troede jeg det var den
der var problemet og det der sagde lyden.
Men efter at have kørt kort lidt mere kom der flere lyde og derfor ringede jeg i stedet til falck og fik den transporteret på værksted.

Nu står den så ved N.S. Auto i horsens - tidligere classic rebuild - som så efter de kom tilbage fra ferie kunne overbringe mig den sørgelige nyhed
at der er hul i gearkassen og den derfor skal skiftes..
Jeg er ikke klar over hvordan det kan ske fra den ene dag til den anden - men der er jo ikke så meget at gøre andet end at skifte det..

Derfor ville jeg høre herinde om der er nogle der kan rådgive / råde lidt omkring at finde en ny..
Enten kunne det være en der kendte nogle der lå inde med en - eller henvisninger til gode steder at købe en? - Jeg er ikke klar over om der er gode steder lige over
grænsen, mener jeg læste det herinde på et tidspunkt (:

Anbefaler i at det bliver en nyrenoveret eller blot en anden gearkasse? - Går også ud fra koblingen sandsynligvis skal skiftes - så det bliver ikke helt billigt - men derfor
håber jeg at kunne få nogle råd herinde for at kunne få det mest rimeligt (:

Alle råd og henvisninger modtages med et stort smil! (:
Audi A2 sort, 388.000 km.

Tidligere - Lupo 3l, 2002, Sort, 310.000 km, fuld service bog, ESP, parkerings sensor, 2-din, led kørelys, mørk kabine.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Øv så gik gearkassen - råd søges (:

Indlæg af Skipper »

Køb en brugt renoveret. Tag fat i doktor frank herinde. Han har sikkert det rette på hylden, og kan evt. lave din gamle. Skift selv, inkl. kobling, så bør du være kørende for maks 7-8.000, og sandsynligvis lidt mindre.
Senest rettet af Skipper ons 28. dec 2016 23:03, rettet i alt 1 gang.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Øv så gik gearkassen - råd søges (:

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja - øv :(
Det smarteste ville nok være at få en renoveret, så er du jo sikker på det ikke sker igen :)
Men det er selvfølgelig også det dyreste :?
Jeg ved ikke lige hvem der ligger inde med noget :?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Øv så gik gearkassen - råd søges (:

Indlæg af doktorfrank »

Når der først er hul, så gearolien er løbet ud i koblingshuset, kender jeg ikke nogen, der renoverer. Jeg har ikke prøvet at svejse hullerne til - normalt er det meget usikkert at få det hårdt belastede lejes yderring til at sidde korrekt efter sådan en operation, så levetiden må forventes at blive usikker/meget ringe.
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Øv så gik gearkassen - råd søges (:

Indlæg af Skipper »

Enig. Jeg tænkte at du måske havde løsdele liggende, så der kunne sammenbygges en komplet ;)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
malthe
Indlæg: 98
Tilmeldt: man 11. mar 2013 12:01
Geografisk sted: Århus 8000

Re: Øv så gik gearkassen - råd søges (:

Indlæg af malthe »

Tænkte nok det var en renoveret gearkasse der skulle i - det er bare vildt det sker fra den ene dag til den anden - men sådan er det jo med biler..

Jeg har taget råd til mig og snakker i øjeblikket med doktor frank - og har haft kig inde på dba osv..

Så er det bare om at se hvordan det hele falder på plads - men det forklarer jo så også oliespildet i motoren meget godt - nu der er gået hul..
Audi A2 sort, 388.000 km.

Tidligere - Lupo 3l, 2002, Sort, 310.000 km, fuld service bog, ESP, parkerings sensor, 2-din, led kørelys, mørk kabine.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Øv så gik gearkassen - råd søges (:

Indlæg af Kim B Olesen »

Det kan komme inden for få km :(
Ørum
Indlæg: 203
Tilmeldt: man 20. dec 2010 20:56
Geografisk sted: Ansager

Re: Øv så gik gearkassen - råd søges (:

Indlæg af Ørum »

Jeg har en nyrenoveret gearkasse, med nye lejer og svejst skiftegaffel til 3/4 gear, jeg kan evt også skifte den for dig, jeg har også ny original kobling til og ligge
Vw Lupo 3L 2004
Vw Passat 3c highline 2005
Vw Touran highline 2007
Vw Multivan 1996
Vw Passat 1.6TS 1976
Vw 113 Bobbel 1957
Vw T1 bus 1956
malthe
Indlæg: 98
Tilmeldt: man 11. mar 2013 12:01
Geografisk sted: Århus 8000

Re: Øv så gik gearkassen - råd søges (:

Indlæg af malthe »

Kim B Olesen - Ja det var jeg ikke klar over - men ja der skal jo nok ikke meget til for at det pludseligt går galt når den har kørt længe..

Ørum - Jeg har sendt dig en pb herinde (:
Audi A2 sort, 388.000 km.

Tidligere - Lupo 3l, 2002, Sort, 310.000 km, fuld service bog, ESP, parkerings sensor, 2-din, led kørelys, mørk kabine.
Besvar