Lupo Hopper ved igangsætning

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
rasmataz
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 3. jul 2010 20:48
Geografisk sted: København

Lupo Hopper ved igangsætning

Indlæg af rasmataz »

Så er den gal igen (2005 model og 107000 km) - Vi har haft bilen i 14 dage men mekanikkeren har sq set mere til den end os!

Lupoen hopper ved igangsætning fra 0 km/t og til 5 km/t - Der er skiftet gearkasse, kobling (tidligere ejer) og nu koblingscylinder......

Den har egentlig gjort det fra starten, men jeg tængte at sådan var en Lupo nok - men efter "JP Auto" tog en tur i den og gav mig ret i at det ikke var normalt, så røg den tilbage til dem der skiftede gearkassen mm. for 6000 km siden inden jeg købte den.

De grundjusterede gearkassen, men på vej hjem syntes jeg ikke at det var blevet specielt bedre, og pludselig ville den sq heller ikke starte efter jeg slukkede den på en tankstation på vej hjem. Den røg så tilbage til mekanikkeren efter 30-40 forsøg (startede til sidst) og de endte med, at skifte koblingscylinderen og så ville den gerne starte igen - hurra hurra!

Den kørte herefter DEJLIGT sådan ca. 30 km og så var den gal igen - ren kænguro benzin ved igangsætning fra 0 km/t.

Den eneste forskel jeg har opdaget fra den kørte dejligt blødt og til ren hoppen, er at den IKKE trillede fremad når man løftede bremsen i "drive" og virkede mere "fedtende" ved igangsætning (dvs ingen hoppen). MEN nu triller den 5-10 km/t når jeg slipper bremsen i "drive" - SKAL DEN DET?

Er det grundindstillingen som allerede er "skredet" efter 30 km og den så ikke kobler helt ud når man holder stille - dvs. den kører 5-10 km/t når man slipper bremsen uden at røre speederen (som en alm. automatgearkasse)


Langt indlæg - Tak for tålmodigen!
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lupo Hopper ved igangsætning

Indlæg af sussi »

Ved du om der blev justeret kobling og creep-point da der blev grundjusteret?
Her kan du læse lidt om nyindløb af 3L
viewtopic.php?f=22&t=14
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
rasmataz
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 3. jul 2010 20:48
Geografisk sted: København

Re: Lupo Hopper ved igangsætning

Indlæg af rasmataz »

Tak for svar - jeg har læst dine meget fine råd på verdensnavle.dk, men da den jo har fået regelmæssige serviceeftersyn hos vw og sidste gang for 3000km siden troede jeg måske lidt naivt at den burde kunne køre :D
Jeg ved faktisk ikke hvad de nøjagtigt har justeret ud over at jeg sagde, at de nok skulle grundjustere gearkassen som jesper anbefalede (de lave noget med en sekvens de skulle igennem med bremsepedalen) - de er ikke meget for information hos de autoriseret vW-forhandlere!

Den blev først alm. grundjusteret på ca. 1 timer og i anden omgang beholdte de bilen til en større justering i 2 dage?


Ved du om det er normalt, at den kører 5-10 km/t når man ikke rører pedalerne i "drive" - altså som en alm. automatgearkasse?


sussi skrev:Ved du om der blev justeret kobling og creep-point da der blev grundjusteret?
Her kan du læse lidt om nyindløb af 3L
viewtopic.php?f=22&t=14
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lupo Hopper ved igangsætning

Indlæg af sussi »

[quote="rasmataz"]Tak for svar - jeg har læst dine meget fine råd på verdensnavle.dk, men da den jo har fået regelmæssige serviceeftersyn hos vw og sidste gang for 3000km siden troede jeg måske lidt naivt at den burde kunne køre :D
De har ikke en skid forstand på 3L hos de fleste VW værksteder :twisted:
Jeg ved faktisk ikke hvad de nøjagtigt har justeret ud over at jeg sagde, at de nok skulle grundjustere gearkassen som jesper anbefalede (de lave noget med en sekvens de skulle igennem med bremsepedalen) - de er ikke meget for information hos de autoriseret vW-forhandlere!
Den blev først alm. grundjusteret på ca. 1 timer og i anden omgang beholdte de bilen til en større justering i 2 dage?
En grundjustering incl. koblingsjustering tager ca. 5 minutter hos Jesper :)
Ved du om det er normalt, at den kører 5-10 km/t når man ikke rører pedalerne i "drive" - altså som en alm. automatgearkasse?
De fleste 3L kryber en lille smule, men det betyder jo ikke noget når man kører eco, så træder "stop and go" funktionen ind og standser motoren.
Gearkassen på en 3L er en alm. standart gearkasse med tørpladekobling der styres af gangstelleren via computeren.
Mit bud er at det er creep-point der står forkert.
rasmataz
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 3. jul 2010 20:48
Geografisk sted: København

Re: Lupo Hopper ved igangsætning

Indlæg af rasmataz »

Den kørte jo fint da vi hentede den idag, men efter 30 km så var vi tilbage til hvor vi startede eller værre! :evil:

Da vi hentede den "krøb" den overhovedet ikke og kørte fint ved igangsætning, men så lige pludselig var tilbage til "square one" - nej, hvor er jeg ked af at skulle afleveret min kære volvo 240 fra 1979 som jeg har kørt i 80.000 km UDEN problemer :( og det er endda med de sidste 40.000 km med 2 liter olie manglende på motoren (den skal have 3,8 l) for at reducere oliespild! :shock:

når men den kommer vel til at virke engang....... :mrgreen:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lupo Hopper ved igangsætning

Indlæg af sussi »

rasmataz skrev:Den kørte jo fint da vi hentede den idag, men efter 30 km så var vi tilbage til hvor vi startede eller værre! :evil:
Da vi hentede den "krøb" den overhovedet ikke og kørte fint ved igangsætning, men så lige pludselig var tilbage til "square one"
Prøv at køre et stykke tid i den, de første par 100km. efter en grundjustering, er den i en slags "learning mode" har jeg ladet mig fortælle.
Kontroller lige at kontramøtrikken på koblingsarmen er tilspændt (bare en ide).
Ellers bestil tid hos Jesper, og hold dig langt væk fra VW :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jeg har lige lavet et lille indlæg om eco mode:
viewtopic.php?f=22&t=73
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo Hopper ved igangsætning

Indlæg af 383CI »

Fejlmonteret eller defekt udrykkerleje kan give netop de fejl du beskriver. Det kan ske hvis "de" montere gearkassen "forkert!"
At bilen jævnligt har været på vw er absolut ingen garanti for problemfri drift. Nærmere tvært imod. Så er der med næsten 100% garenti for lidt olie på den f.eks. i deres programmer står 2,7L hvilket gør garkassen holder 160k km. Med 3,1L holdt min 350k km. inden den fik nye lejer. Ikke fordi den var defekt, men fordi den skulle af alligevel da koblingen var færdig.
Men jeg ville kigge efter probelmer i monteringen af kobling/udrykkerleje og selvfølgeligt være sikker på koblingsværdien på 1,85 og armene på gangstelleren passer med gearkassens aktuelle gear som så igen skulle passe med indikeringen i speedometeret og gearstangens stilling.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
rasmataz
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 3. jul 2010 20:48
Geografisk sted: København

Re: Lupo Hopper ved igangsætning

Indlæg af rasmataz »

Det lyder sq ikke særlig betryggende! Hvad er det for et "eventyr" vi har begivet os ud på???

Jeg tvivler på, at jeg får overbevist VW forhandleren om, at de lige skal skifte udrykkerlejet fordi de er uduelige og at de desuden har forkerte liter angivelser i deres service manunaler - men jeg kan kun være enig med dig, at de er lallende amatøre til den store guldmedalje!

Hvis det er en dirkete mekanisk fejl på udrykkerlejet, hvorfor kørte den så korrekt de første 30 km?


Oliepinden til motorolien er jo ret nem at finde, men hvor tjekker jeg gearkasseolie niveauet og hydralikolie niveauet?


383CI skrev:Fejlmonteret eller defekt udrykkerleje kan give netop de fejl du beskriver. Det kan ske hvis "de" montere gearkassen "forkert!"
At bilen jævnligt har været på vw er absolut ingen garanti for problemfri drift. Nærmere tvært imod. Så er der med næsten 100% garenti for lidt olie på den f.eks. i deres programmer står 2,7L hvilket gør garkassen holder 160k km. Med 3,1L holdt min 350k km. inden den fik nye lejer. Ikke fordi den var defekt, men fordi den skulle af alligevel da koblingen var færdig.
Men jeg ville kigge efter probelmer i monteringen af kobling/udrykkerleje og selvfølgeligt være sikker på koblingsværdien på 1,85 og armene på gangstelleren passer med gearkassens aktuelle gear som så igen skulle passe med indikeringen i speedometeret og gearstangens stilling.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo Hopper ved igangsætning

Indlæg af 383CI »

Hej igen

Hmm, jeg siger heller ikke det er udrykkerlejet, men som nævnt kan det give meget "sjove" tilkoblinge. Jeg kan ikke svare på hvorfor den køre de første 30 km. uden problemer, men jeg regner med at I mærker problemet til at være gearkasse/koblings relateret? Lejet kan "kæntre" når "man" sætter gearkassen på, så kobler den "sjovt" eller slet ikke.
Hvad gik op til den begyndte at køre mærkeligt? Noget skiftet eller justeret?
Det kunne måske også være for lidt eller forkert olie på hydraulikken, som ikke er det samme som gearkassen.
Koblingscylinderen er også en mulighed for "sjove" tilkoblinger. Det er jo den der "træder" på koblingen og slipper den igen, hvad siger udlæsningen, altså dens spændings indikering? Skal være 1,85-1,9 og ca. 4v Hvis den står og svinger helt tosset kan den jo være defekt eller hydraulikstationen døje med at holde tryk.
Du kan ikke umiddelbart tjekke gearkasse oliens stand. Der er 2 propper på den, påfyldning og aftapning. Hvis "man" fylder på gennem øverste hul skal bilen hæves på forhjulet og olien "tvinges" ind. Elllers er den sikreste måde at tappe af og fylde 3,1L på gennem speedemeterdrevet.
Iøvrigt er jeg enig i at du bør fjerne bilen fra forsøgsstation VW og få den fragtet til en af de anderkendte her på siden. Kender personligt de 2 der står nederst og siger god for dem, flere har rigtigt gode erfaringer med classic-rebuilt.dk men dem kender jeg ikke. Kan ikke anbefale mercari selvom jeg ved mange er tilfredse. De er "for dygtige" ud fra mit synspunkt og ting jeg harr fikset efter kunden var en smule tilbageholdende med at skrive en blancko check.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo Hopper ved igangsætning

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Jeg har en mulig årsag, omend det ikke tidligere er hørt på en Lupo:

Hvis der i forbindelse med gearkasseskiftet er kommet olie (enten motor- eller gearkasse-) på koblingen, kan dette give en hoppende igangsætning.
- Og det ser du først efter 30 km. når koblingsskiven er blevet varm og olien derved begynder at svede ud af friktionsmaterialet.

Derfor kan den hoppende igangsætning måske henføres til dårligt håndværk/hastværk.



/Claus
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo Hopper ved igangsætning

Indlæg af 383CI »

HamSjelv skrev:Hejsa,

Hvis der i forbindelse med gearkasseskiftet er kommet olie (enten motor- eller gearkasse-) på koblingen, kan dette give en hoppende igangsætning.
- Og det ser du først efter 30 km. når koblingsskiven er blevet varm og olien derved begynder at svede ud af friktionsmaterialet.

Derfor kan den hoppende igangsætning måske henføres til dårligt håndværk/hastværk.

/Claus

Fuldstændigt elementært, men kunne ikke være mere enig. Langt ude er det jo også fordi koblingen er monteret "forkert" så ;-)
Men ser der er skiftet cylinder også, så kan problemet jo ikke komme andre steder fra end kobling/udrykkerlejen/justering.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Besvar