Lang lys indikator lyser konstant, ikke kombiinstrument

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Lang lys indikator lyser konstant, ikke kombiinstrument

Indlæg af Kim B Olesen »

:? Knægtens lupo har en lang lys indikator der lyser det meste af tiden, hvilket er ret irriterende, men det blev så også bemærket til syn - så nu er jeg jo nødt til at gøre noget ved det :lol:
Der har været så meget snak om dårlige lodninger i instrumentet, så jeg tænkte det var nok der - men jeg synes ikke lige jeg kan finde fidusen med at skille det ad, det ser ud til at viserne skal afmonteres for at komme ind til lodningerne, og jeg synes godt nok de sidder fast, jeg har prøvet at rykke dem lige ud fra potmetret, men synes ikke jeg tør tage hårdere fat :?
Er der er trick eller hvordan

Mvh Kim
Senest rettet af Kim B Olesen man 7. nov 2016 17:24, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Kombiinstrument

Indlæg af doktorfrank »

Sådan er det jo tit med konussamlinger, store såvel som små. Sidste gang jeg prøvede at demontere visere, tænkte jeg at et vrid med en passende lille skruetrækker måtte være nok ... det var nok til at bøje akselen. Med to underlag af blødt træ og to skruetrækkere gik det. Men jeg overvejer da at bruge klodshammer (eller hvad vi nu kalder den), dog forekommer den jeg bruger til gearkasser at være i overkanten (500 g på 70 cm stang). Så vidt jeg husker gør du det også i hjemmelavede værktøjer - så måske du vil konstruere en fin lille klodshammer med en fin lille gaffel. Og lav bare nogle stykker; det bliver ikke vanskeligt at finde købere 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Kombiinstrument

Indlæg af KMDTHY »

Drej mod uret sammen med du hiver...... Jeg brugte en ske :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kombiinstrument

Indlæg af Kim B Olesen »

Så fik jeg det skilt ad med hjælp fra nogle plastik koben købt i biltema en gang :) men hold kæft de sidder fast :shock:
Hvor er det så lige de plejer at være dårlige de lodninger :? Der er godt nok mange og de er godt nok heller ikke ret store :?
Det kan være det var bedre jeg smed det op til Klaus :lol: 8-)
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lang lys indikator lyser konstant, ikke kombiinstrument

Indlæg af Kim B Olesen »

Nå Update - det er ikke instrumentet, nu har jeg efterloddet lidt, det hjalp ikke :?
Så kom jeg i tanke om at jeg havde et til at ligge på hylden - i med det mens Klaus kiggede på det andet 8-)
Men det instrument gør det også :shock: det virkede fint sidste gang jeg prøvede det, hvor fa'en er det så galt :?
Den tænder ikke med det samme, når jeg blænder op er den lidt tid om at slukke igen, og efter nogle gange eller når bilen har været startet et stykke tid, så er den tændt konstant :(
Kan det være ude i lygterne ?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lang lys indikator lyser konstant, ikke kombiinstrument

Indlæg af 383CI »

Jeg tænker lidt, hvad forandre sig når du tænder langt lys og ændre sig med tiden det er tændt?

Det eeste jeg kan komme i tanke om er noget der bliver varmt og som får bilen/instrumentet, til at se der er langt lys på.

Nu ved jeg ikke hvordan instrumentet får signal om der er langt lys på men hvis det er noget der "ryger til stel" kan den stelforbindelse jo blive påvirket af varmen, og det eneste der blive varmt er jo lamperne så en ledningsfejl/overgang der kan være et langskud.

Evt. forsøg kunne være at pille en/anden pære ud og gentage forsøget og se om det ændre noget,
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Lang lys indikator lyser konstant, ikke kombiinstrument

Indlæg af Atjuh 3L »

Er der langtlys relæ på sådan en bil, og lyser det lange lys når lampen er tændt?

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Lang lys indikator lyser konstant, ikke kombiinstrument

Indlæg af KMDTHY »

Atjuh 3L skrev:Er der langtlys relæ på sådan en bil, og lyser det lange lys når lampen er tændt?

Mvh,

Atjuh 3L.
Nope. Der er bare et kontaktsæt i afviserarmen....
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Lang lys indikator lyser konstant, ikke kombiinstrument

Indlæg af KMDTHY »

Kim B Olesen skrev:Nå Update - det er ikke instrumentet, nu har jeg efterloddet lidt, det hjalp ikke :?
Da jeg satte xenon på, da lyste den også hele tiden indtil jeg satte en diode i serie med... men det er vel originale lygter der er på?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Lang lys indikator lyser konstant, ikke kombiinstrument

Indlæg af Atjuh 3L »

Okay, intet relæ - så bakker jeg op om 383cis tese, eller som netop nævnt "anderledes" pærer.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lang lys indikator lyser konstant, ikke kombiinstrument

Indlæg af Kim B Olesen »

Nej - det er uden det lange lys lyser - ellers ville det jo ikke være et problem :)
Jeg har skiftet pærer uden forandring!
Ja originale lygter!
Det virker ikke til det er vildt meget lys i lygterne på trods af nye nightbreakere - så det kunne godt tyde på der var noget der ikke spillede derude :?
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lang lys indikator lyser konstant, ikke kombiinstrument

Indlæg af HamSjelv »

Kim B Olesen skrev:Det virker ikke til det er vildt meget lys i lygterne på trods af nye nightbreakere
Langtlys-symbolet i kombiuret er bare en lysdiode der er forbundet parallelt med langtlys-lyskilden i højre lygte.

Jeg tror ganske bestemt du skal på jagt efter manglende stelforbindelse til lygte-lyskilden i højre side.

Kan du måle spænding fra lyskildefatning-stel til stel på generatoren? (Mere ca. 2V så kan indikatoren i instrumentet lyse)
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Lang lys indikator lyser konstant, ikke kombiinstrument

Indlæg af Atjuh 3L »

Kim B Olesen skrev:Nej - det er uden det lange lys lyser - ellers ville det jo ikke være et problem :)
Jeg har skiftet pærer uden forandring!
Ja originale lygter!
Det virker ikke til det er vildt meget lys i lygterne på trods af nye nightbreakere - så det kunne godt tyde på der var noget der ikke spillede derude :?

Ahhhh, vil sgu' mene det er jævnt irriterende såfremt det lange lys lyste mere eller mindre hele tiden :lol:

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lang lys indikator lyser konstant, ikke kombiinstrument

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja - så kunne det godt tyde på det var der det var galt Claus :) jeg må igennem det :D

Ja jo Atjuh - det kan der jo være noget om :lol:
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lang lys indikator lyser konstant, ikke kombiinstrument

Indlæg af 383CI »

Ja det tyder lidt på der er et stelproblem på "bagsiden" af pæren i højre forlygte.
Det kan jo (måske) også være derfor der ikke er helt det blus på forlygterne som du forventer, og jeg ved af egen erfaring der kan forventes en del lys fra netop de pærerer efter 2èren blev forsynet med sådanne.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Besvar