Konstant bremselys

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Konstant bremselys

Indlæg af Mukker »

Godaften

Vel ankommet på job til morgen, opdager jeg mit bremselys stadig står og brænder.
Jeg afmonterede bremselyskontakten og trykkede/justerede på den (med ledning i stadig) - intet held.
En ny blev hentet og monteret stadig samme resultat. Bremselys konstant. Min glødetråds lampe blinker og jeg har grøn for konstant og kan ikke rykke den ud af stop (det er en 2004 model). Jeg lånte en bil hjem.
Jeg havde intet værktøj med.
Hvor bør jeg starte ? (gen montere ny bremselyskontakt og fjerne strømmen i x minutter ?)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Konstant bremselys

Indlæg af 383CI »

Et langskud udfra egne erfaringer med konstant "GrønFodLampe"

Jeg har af og til samme problem, helt uden sammenhæng om bilen er varm eller kold, vejret osv.
Nu har jeg selv leget lidt med ReMap, det gør ingen forskel. Lupo2 døjer af og til med "GrønFodLampe" men hvis jeg lægger styringen i en anden bil adoptere den problemet.

Så i mit tilfælde er jeg sikker på problemet er stryreboks relateret og den har en særhed. Den er iøvrigt opstået mens jeg har haft bilen og ud af det blå.

Hvorfor bremselyset skulle lyse konstant skal jeg ikke kunne sige. Prøv evt. at pille pærene ud af lyset og se om det ændre noget, kan jo være der er noget der løber "baglæns" eller der sker et eller andet.
Det er før set at ballade med baglygterne (Specielt led lamper) kan give uforklarlige problemer, og give lamper der lyser og blinker.

Alternativt kan overgang i den gummislange der går over i klappen også give besynderlige fejl.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: Konstant bremselys

Indlæg af Mukker »

Problem løst.
Jeg tror, jeg ødelagde den nye bremsekontakt (måske?!?).
Bilen blev idag bragt til Autopit, der iøvrigt har fået ny/nye ejere og "nye" folk på værkstedet.
Ny bremselys kontakt installeret - virkede ikke. "Gammel" bremselyskontakt fra anden Lupo installeret (han prøvede med 3) en af disse virkede.
Dette fik mit til at adskille en bremselyskontakt og google lidt.
Hvis man kigger i PDF filen omkring bremselys (fundet her på sitet) så er det "nærmest" raketvidenskab, at montere bremselyskontakten, idet der er en drejeskive/lås der angiver hvor "pinden"/dimsen der rører ved bremsepedalen bliver udløst og hvordan kontakten låser sig selv ved korrekt montering.
Jeg fandt denne video hos vores ven Google https://www.youtube.com/watch?v=xCLh3Jccaao
Han nævner i videoen, bremselyskontakter der kun holder til een gang installation - måske jeg er en kegle til installation :roll: men nævner samtidig den "grønne" nye bremselyskontakt, der ikke lader til at have denne "lås" indbygget, men mere en "den kan alle da installere" holdning.

Nogen der har prøvet en grøn? (bremselyskontakt forstås)

Anyway problem solved - for now

PS. Jeg har et ambivalent forhold til min Lupo. Jeg elsker beløbet på tankstanderen, når den Luponeseren er fyldt, resten af tiden .....
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Konstant bremselys

Indlæg af sussi »

Der findes 3 forskellige, dette er beskrevet i FAQ.
Den 1. model er udgået officielt, men den findes alligevel visse steder, og det er absolut den letteste at montere, mon ikke den svarer til den du kalder "Den grønne"
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: Konstant bremselys

Indlæg af Mukker »

Mener du denne ? viewtopic.php?t=29
Iflg, den findes der 4 forskellige kontakter.

nu var det ikke for at lave ballade, men mere for at oplyse om man måske skulle over om ikke der findes 5, hvoraf den "grønne" måske er den nemmeste (ja ja, det er jo bare en bremslyskontakt, der skal monteres korrekt).
HamSjelv
Indlæg: 1839
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Konstant bremselys

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Jeg husker at der er 4 varianter af bremslyskontakten til Lupoen:

Den første (ældste, type A) variant _SKAL_ justeres korrekt ved monteringen. Gør man ikke det knuses kontakten (= ny kontakt)

Type B skal justeres korrekt ved montagen. Den knuses ikke hvis den ikke bliver justeret korrekt; Til gengæld vil bremselyset blot lyse hele tiden ved manglende justering.

De resterende typer er blot fit-n-forget, uden justering.


Erfaringerne påviser at den almindelige mekaniker har umådelig svært ved at forstå og dernæst gennemføre justeringen af type A og B.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Konstant bremselys

Indlæg af sussi »

Der er åbenbart delte meninger om hvad der er hvad, men her er en meget gammel forklaring fra Vortex:

Installing the original 'A' version of the brake light switch (shown in the picture be low - note tha t the body (red arrow) and plunger (yellow arrow) are different) is much simpler than installing the later 'B', 'C ' or 'D' switches since the 'A' switch does not have the crazy self-adjusting/locking internalmechanism tha tthe 'B', 'C ' and 'D' switches have . To install an 'A' switch, pull the plunger out completely, pressdown the brakepedal fully, insert the switch into the hole in the bracket, turn it 90°clock wise to secure it and then pull the brakepedal back fully (slowly) to se t the correct plunger length. Tha t's it.

http://www.lupo3lklub.dk/pdf/bremselyskontakt.pdf
blk.jpg
blk.jpg (38.97 KiB) Vist 3681 gange
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar