grundjustering. "alt" er prøvet, idéer søges.

Alt vedrørende teknikken på 3L
stefanM
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 10. feb 2016 16:04
Geografisk sted: Aalborg

grundjustering. "alt" er prøvet, idéer søges.

Indlæg af stefanM »

Hej alle sammen, jeg håber der er nogle af jer som kan hjælpe mig med at komme nærmere på at løse problemet/problemerne med min lille lupo.
Den er fra 2002, kørt 296000 km.

Sagen er den, at jeg ikke kan komme igennem grundjustering efter at gearkassen er blevet renoveret. Men før var det også rigtig svært at komme igennem grundjusteringen. (Måske det hænger sammen)
Det har aldrig kunne lade sig gøre at udføre creep point.
Den har heller aldrig kunnet starte i stop, og låser heller ikke hjulene i stop.
Den har også altid været speciel når man køre, det er som om at den filer lidt for derefter at koble hårdt ind i gearet. Er også lidt langsommere end andre Lupoer til at skifte gear. (ved selvfølgelig ikke om det er gået iorden, efter renovering af gearkassen, da jeg ikke kan komme ud og køre i den :evil:

Den køre grundjusteringen igennem 2 gange og ser tilsyneladende ud til at være gået igennem. Men når bilen så har været tændt kommer fejlkoden: ”Malfuntion in basic settings”. Som jeg fortolker til at den glemmer grundjusteringen igen (måske jeg tager fejl?)
Da gearkassen var af, tjekkede vi koblingen og den havde 0,9mm til nitterne, så det burde ikke være noget problem.
Udrykkerleje, føringshorn og stangen til gangsteller blev skiftet for et halvt år siden.
”ny” brugt koblingscylinder kom på, og det hjalp ingen ting.
Prøvede så at bytte koblingscylinder med en kammerat. Det hjalp heller ikke.
Har også prøvet at bytte hydraulikpumpen med min kammerat, heller ingen virkning.
Grundjusteringen er udført efter guiden her på siden til punkt og prikke. + justering af gangsteller skruen.
Det sidste at gøre, som jeg kan se, er vel at få fat i en ny gangsteller. Men vil gerne have nogle Lupo kenderes synspunkt på problemet, inden jeg smider penge efter den satan. :|

Er der noget jeg har overset? Har i nogle idéer til hvad jeg skal gå i krig med, for at få afgrænset problemet?
er helt på bar bund lige nu.
Skriv endelig hvis i mangler nogle informationer :geek:
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: grundjustering. "alt" er prøvet, idéer søges.

Indlæg af Kim B Olesen »

Du har ikke gennemført grundjusteringen, det er ikke fordi den glemmer den ;)
Er der slør i armene på gangstelleren ? Hvis der er, så spænd de torx der sidder på armene ;)
Kommer der bakgear under grundjustering ved punkt 5-6 stykker ?
Har du prøvet at løsne og spænde den nederste kugle under punktet adjust, der hvor den falder på plads :)
Du har lader på under grundjustering ?
Har du uoriginal radio i, så prøv at afmontere den helt !
Har du slået over på parkeringslys, slukket blæser og loftlys ?
Søg på RTFM 12 herinde, der er sikkert flere fif ;)
Det kan være mange ting :geek:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: grundjustering. "alt" er prøvet, idéer søges.

Indlæg af sussi »

Kim B Olesen skrev:Har du uoriginal radio i, så prøv at afmontere den helt !
Den Originale Blaupunkt, kan også give problemer :x
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
stefanM
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 10. feb 2016 16:04
Geografisk sted: Aalborg

Re: grundjustering. "alt" er prøvet, idéer søges.

Indlæg af stefanM »

skal nok have tjekket armene og fjernet radio. ellers skulle det andet være iorden.
prøver at søge på rtfm og får lavet en liste med hvad der kan være galt. :geek:

hvis andre har idéer så bare kom med dem. tar imod alle råd lige nu :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: grundjustering. "alt" er prøvet, idéer søges.

Indlæg af Kim B Olesen »

Du kan også prøve at gå ind i blok 15 eller 16 -kan ikke lige huske hvad for en af dem, der kan du se værdier for de forskellige gear !
Hvis de er helt skæve i forhold til det de skal være, kan det være potmetre på siden af gangstelleren eller ledningsnettet den er gal med :?
stefanM
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 10. feb 2016 16:04
Geografisk sted: Aalborg

Re: grundjustering. "alt" er prøvet, idéer søges.

Indlæg af stefanM »

det vil jeg prøve. men hvis det er ledningsnettet det er galt med, vil den vel melde fejl ?
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: grundjustering. "alt" er prøvet, idéer søges.

Indlæg af Kim B Olesen »

Nope - eller jo - det gør den jo ;) fejl i grundjustering ;)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: grundjustering. "alt" er prøvet, idéer søges.

Indlæg af doktorfrank »

Et punkt ser for mig specielt interessant ud: Den har aldrig villet gennemføre creep point justeringen.
Jeg står med samme fænomen på en A2, hvor tilkobling derfor er en langsommelig og traumatisk funktion.
To af vore højt besungne specialister er hidtil endt med en bemærkning ala "held og lykke - du får brug for begge dele" og "sådan én har vi også været oppe at slås med i dagevis, uden nogensinde at finde årsagen - så fortæl endelig, hvis du løser gåden". Yderligere et par erfarne folk har nøjedes med at ryste tvivlrådigt på deres hoveder.
Fra forskellige, erfarne Lupoanere hører jeg, at manglende creep point justering i deres tilfælde bare får bilen til at køre mere behageligt. Hvilket ikke gør min forvirring mindre - eller sagt på en anden måde: Min forvirring er den samme, omend på et højere plan.
Kan nogen evt. bringes til at dele ud af deres erfaringer???
:oops: :( :?
PS: Dette er ikke et forsøg på at stjæle en andens tråd - jeg mener, at dette fænomen kunne være af afgørende betydning for at komme nærmere til løsning af den oprindelige spørgers problemer. 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: grundjustering. "alt" er prøvet, idéer søges.

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg tror ikke de to ting hænger sammen :) jeg har to-tre gange stødt på Lupoer man ikke kunne krybepunktsjustere - ens for dem alle har været at det er gammel model dermed også gammel model gearstyring !
Når jeg har gået ind i blok 025 for at prøve skriver den noget ala blokken eksisterer ikke :?
Tror Vagtech engang udtalte sig om at han havde skiftet gearstyringen på en engang med samme problematik, hvorefter "problemet" var løst :)
Bare lige for at gøre forvirringen komplet, så kører min faktisk også bedst hvis jeg springer over krybepunktsjustering :?
stefanM
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 10. feb 2016 16:04
Geografisk sted: Aalborg

Re: grundjustering. "alt" er prøvet, idéer søges.

Indlæg af stefanM »

Vi har her i weekenden nu prøvet og komme nærmere fejlen på min helvedesbil. Så her er lige en opdateringen.

Grundjusteringen kørte igennem på første forsøg op til flere gange, men fejlen ”malfintion in basic settings” kom altid igen. MEN! Fejlen kommer først efter den har været tændt efter grundjustering. Altså den melder ikke nogen fejl lige efter grundjusteringen, men først når bilen har været tændt efterfølgende. Det er ikke RTFM fejl jeg får, har nemlig prøvet at sætte skruen ved gangsteller forskellige steder, og så får jeg fejlen RTFM.
Den køre helt perfekt igennem alle gearene. Grøn fod lampen lyser, ECO virker.

Vi har dobbelt tjekket ledningsnettet til gangsteller og alt ser ud til at være fint. Og intet slør at mærke.

Nå, men efter mange forsøg begyndte den så at stå stille når den kom til punktet ”Searching”. Efter lidt research, fandt jeg ud af at det har noget med slæbepunktet og gøre, og må så være et problem med koblingen.
Mit spørgsmål er så: Tror i det kan være koblingen som simpelt hen er for slidt?
Sidst vi kiggede til koblingen(6 måneder) var der 0,9mm til nitterne, men trykpladen så lidt slidt ud pga. føringshorn og udrykkerleje var helt smadret.
stefanM
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 10. feb 2016 16:04
Geografisk sted: Aalborg

Re: grundjustering. "alt" er prøvet, idéer søges.

Indlæg af stefanM »

vi tjekkede også værdierne for gearene, og der var et par der stak lidt ud for det tilladte. Men vi tjekkede samtidigt en anden lupo der køre som den skal og der lå de værdier og lidt uden for. og min går igennem alle gearerene uden nogen problemer. Så jeg vil ikke mene at de har den store inflydelse på dette problem.
stefanM
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 10. feb 2016 16:04
Geografisk sted: Aalborg

Re: grundjustering. "alt" er prøvet, idéer søges.

Indlæg af stefanM »

glemte helt at skrive at vi har læst omdrejninger på motor og gearkasse.
På min brors lupo kørte gearkassen med 60 omdr. når den stod i neutral. og på min hoppede den mellem 210 - 810 omdr.
Ved ikke helt hvad det betyder. nogen der ved det?
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: grundjustering. "alt" er prøvet, idéer søges.

Indlæg af CJohansen »

G38
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
alexey6260
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. aug 2013 08:30
Geografisk sted: Virksund

Re: grundjustering. "alt" er prøvet, idéer søges.

Indlæg af alexey6260 »

kan grundjustering gennemføres?Har du "IGN.OFF" til sidst af adaptation?Eller kun "SEARCHNG"?
2002 A2 chameleon(grøn-brun).bakkamera,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: grundjustering. "alt" er prøvet, idéer søges.

Indlæg af 383CI »

stefanM skrev: På min brors lupo kørte gearkassen med 60 omdr. når den stod i neutral. og på min hoppede den mellem 210 - 810 omdr.
Ved ikke helt hvad det betyder. nogen der ved det?

Det kan jo betyde at akslen ikke står stille på din Lupo. Måske som følge af koblingen ikke får koblet helt ud eller hænger en anelse.
Alternativt der er fejl på føleren der måler den, altså G38 så den "ser" omdrejninger der ikke er der, eller at der er "forstyrrelser" på de magnetstrimler (eller hvad der nu er) den aftaster på. F.eks. spåner eller skidt. Det kan jo f,eks, drille abs sensore, så det er ikke utænkeligt den også kan drille G38

Du kan evt. prøve at stoppe motoren , så skulle det jo gå pånul ligemeget hvad. Ikke at det isoleret set giver fejlkilden, men fortsætter gearkassen med at køre rundt/fæleren med at udlæse omdrejninger er der jo åbentlyst noget galt med føleren og/eller signalerne fra den.

Umiddelbart vil jeg ikke mene der behøver være fejl i loggen hvis det er G38 der ser forkert, for den ser jo fint nok, bare forkert.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
alexey6260
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. aug 2013 08:30
Geografisk sted: Virksund

Re: grundjustering. "alt" er prøvet, idéer søges.

Indlæg af alexey6260 »

+1 til 383ci,problemet med koblingen.Hvis koblingsskive ser ok ud det betyder ikke at trykplade er ikke slidt.Tjek kobling/den koble ikke 100%fra,derfor gearne skifter hårdt.”Malfuntion in basic settings” kommer når akslen i gearkassen står ikke stille når kobling er trykket
2002 A2 chameleon(grøn-brun).bakkamera,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
stefanM
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 10. feb 2016 16:04
Geografisk sted: Aalborg

Re: grundjustering. "alt" er prøvet, idéer søges.

Indlæg af stefanM »

alexey6260 skrev:kan grundjustering gennemføres?Har du "IGN.OFF" til sidst af adaptation?Eller kun "SEARCHNG"?
Til at starte med kunne vi sagtens gennemføre grundjustering, med ING.OFF til sidst. men efter den blevet startet EFTER det, kom fejlen: malfunction in basic setting.. og vi ventede også de 10-20 sekunder inden vi tændte den igen.
Men de sidste 4 gange vi prøvede ender den nu i SEARCHING. og kommer ikke videre end det.
stefanM
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 10. feb 2016 16:04
Geografisk sted: Aalborg

Re: grundjustering. "alt" er prøvet, idéer søges.

Indlæg af stefanM »

383CI skrev:
stefanM skrev: På min brors lupo kørte gearkassen med 60 omdr. når den stod i neutral. og på min hoppede den mellem 210 - 810 omdr.
Ved ikke helt hvad det betyder. nogen der ved det?

Det kan jo betyde at akslen ikke står stille på din Lupo. Måske som følge af koblingen ikke får koblet helt ud eller hænger en anelse.
Alternativt der er fejl på føleren der måler den, altså G38 så den "ser" omdrejninger der ikke er der, eller at der er "forstyrrelser" på de magnetstrimler (eller hvad der nu er) den aftaster på. F.eks. spåner eller skidt. Det kan jo f,eks, drille abs sensore, så det er ikke utænkeligt den også kan drille G38

Du kan evt. prøve at stoppe motoren , så skulle det jo gå pånul ligemeget hvad. Ikke at det isoleret set giver fejlkilden, men fortsætter gearkassen med at køre rundt/fæleren med at udlæse omdrejninger er der jo åbentlyst noget galt med føleren og/eller signalerne fra den.

Umiddelbart vil jeg ikke mene der behøver være fejl i loggen hvis det er G38 der ser forkert, for den ser jo fint nok, bare forkert.
Lyder fornuftigt det du kommer med :)
Skal bare lige siges at vi også ude og trille en lille tur for at se hvad omdr. på gearkassen så siger. under kørsel passede omdr på motoren med omdr på gearkassen. det er kun når den står i neutral at den aflæser "forkert". Kan det så stadig være G38 den er gal med? eller hælder vi så mere over til at koblingen/trykpladen er gået til?

Men vil da prøve og se på den G38 sensor, når jeg kommer over på værkstedet igen.

Vil gerne have udelukket alt andet inden jeg rykker gearkassen af for 3 gang på 6 måneder :cry:
stefanM
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 10. feb 2016 16:04
Geografisk sted: Aalborg

Re: grundjustering. "alt" er prøvet, idéer søges.

Indlæg af stefanM »

alexey6260 skrev:+1 til 383ci,problemet med koblingen.Hvis koblingsskive ser ok ud det betyder ikke at trykplade er ikke slidt.Tjek kobling/den koble ikke 100%fra,derfor gearne skifter hårdt.”Malfuntion in basic settings” kommer når akslen i gearkassen står ikke stille når kobling er trykket
Er ikke glad for det du skriver, men er bange for det er sandt. Skal lige have kigget på G38 sensoren, og hvis det ikke er det så ryger gearkassen af i weekenden.
stefanM
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 10. feb 2016 16:04
Geografisk sted: Aalborg

Re: grundjustering. "alt" er prøvet, idéer søges.

Indlæg af stefanM »

Hvad siger i til at købe en kobling+trykplade brugt kontra en ny ?
Står ikke helt godt økonomisk lige nu og det er jo ikke helt billigt. Medmindre en af jer har et link til en billig kobling på ebay? :)
Besvar