Motorstarter tager ikke ved svinghjul

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
lupokash
Indlæg: 13
Tilmeldt: fre 31. jul 2015 10:37
Geografisk sted: Aabenraa

Motorstarter tager ikke ved svinghjul

Indlæg af lupokash »

Hej!

Emnet siger næsten det hele.

Har fået ny startmotor for 4 mdr. siden, som på det sidste er begyndt at dreje rundt uden at tage ved svinghjulet. Jeg har haft den ude og testet med kabler sat direkte til batteri. Her er der ingen problemer. Tandhjulet i starteren bliver både trykket ud og drejer rundt som det skal.

Der er heller ikke noget galt når starteren er koblet op til bilen med ledning til + og nøgle. Her går tandhjulet stadigvæk ud og drejer rundt når jeg drejer nøglen.

Når jeg monterer starteren i motorblokken tager den ved svinghjulet det første split sekund jeg drejer nøglen (motoren når lige at tjørne meget kort). Herefter suser starteren bare rundt som var den i fri luft.

Det giver ingen mening i min verden...

Nogen som kan hjælpe?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Motorstarter tager ikke ved svinghjul

Indlæg af doktorfrank »

Måske er det en ide at kontrollere svinghjulets tandkrans. Hvis den tidligere, defekte startmotors drev har lavet for mange grater, kan ordentlig indføring af det nye drev være kompromitteret.
Mål også den tilførte spænding på starteren, når den (i et splitsekund) er belastet - hvis der er et spændingstab et eller andet sted ved højere strømforbrug end med starteren i fri dressur, kan det velsagtens få drevet til at falde tibage. På samme måde kunne jeg mistænke en korroderet stelforbindelse til motorblokken.
Jeg gætter bare ... fortæl gerne om resultaterne :D :geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Motorstarter tager ikke ved svinghjul

Indlæg af Atjuh 3L »

Tandhjulet på starteren som kan rotere uafhængigt af akslen ved belastning?
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Besvar