Lupo 3L for "amatøren"?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
sveegaard
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør 15. okt 2016 21:00
Geografisk sted: Aalborg

Lupo 3L for "amatøren"?

Indlæg af sveegaard »

Hej alle sammen,

Jeg har i et stykke tid pendlet mellem Aalborg og Aarhus, men nu med tre børn er det svært at få det til at hænge ordentligt sammen. Så derfor er vi på jagt efter en ekstra bil, som jeg kan pendle i :)

Efter meget søgen, tror jeg det mere eller mindre bliver en Lupo 3L eller en Audi 2 - men kæreste synes godt nok at Audien er knapt så grim...
Nå, men jeg har kigget forummet igennem og læst et par FAQs, og det virker til, man skal have modet til at pille på bilen en gang i mellem, hvis man har tænkt sig den skal blive ved med at køre. Nu har jeg så spørgsmålet, om I tror en amatør som mig (jeg har pt. ingen teknisk forstand på biler!) ville kunne arbejde med det? Jeg har for en kort bemærkning arbejdet hos en ophugger, men det tror jeg ikke hjælper meget :P
Det skal siges, at jeg er frisk på at læse workshop manuals og give mig i kast med tingene - learning by doing - så længe det ikke kræver en lift. Lift har jeg ikke adgang til. Desuden rører jeg heller ikke bremserne :D
Tror I jeg kan lære mig selv at tage hånd om den? Eller en A2'er, hvis det bliver tilfældet?

Jeg har læst noget om, at gearkassen skal skiftes efter ca 250.000 km, men en sælger (uddannet VW-mekaniker, sagde han) mente det kun var fordi folk ikke overhovedet overvejede at lave en grundindstilling på den med jævne mellemrum. Hvem har ret?

Jeg håber ikke, det var for vrøvlet. Tak på forhånd :)
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Lupo 3L for "amatøren"?

Indlæg af Bandit »

Hvis du har mod og ikke mindst lyst til det, Vil du sansynligvis sagtens kunne holde en 3l'er kørende.
De er småt ved at have nogle år på bagen, så du skal måske være forberedt på at have alternative transportmidler, hvis du en dag kommer til at stå og vente på nogle dele.

Mht. Gearkassen så er der mange, hvor skiftegaflen ryger ved 250-300k km, men også nogle der har kørt 400k km uden at blive åbnet.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Lupo 3L for "amatøren"?

Indlæg af Vyffe »

Min ærlige mening: hvis du end ikke vil ordne bremser, virker det noget op af bakke for dig, at give dig i kast med en 3L'er.
Der er ikke noget odiøst ved at lave bremser.
Hvis jeg var dig, købte jeg en Aygo agtig bil.

En gearkasse holder mellem 100.000-1.000.000 km. Medianen er dog nok 250.000 km. Min egen nærmer sig 600.000 km.
Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
sveegaard
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør 15. okt 2016 21:00
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lupo 3L for "amatøren"?

Indlæg af sveegaard »

Tja, hvis det ikke er noget større problem at ordne bremser, så kan jeg vel også det. Jeg vil jo bare helst ikke fucke op i det, så jeg slet ikke har bremsekraft :mrgreen:

Edit: Det er i øvrigt planen, jeg kun skal bruge bilen det næste 1 1/2 år, så jeg håber det vil være småt med de svære reparationer i den periode?
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Lupo 3L for "amatøren"?

Indlæg af Skipper »

sveegaard skrev: Det er i øvrigt planen, jeg kun skal bruge bilen det næste 1 1/2 år, så jeg håber det vil være småt med de svære reparationer i den periode?
Det fromme håb har alle bilejere vist nok.......................... :)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lupo 3L for "amatøren"?

Indlæg af sussi »

Det korte svar er NEJ, den er for entusiaster ;)
De næste 1½ år kan en 3L koste fra næsten 0 og op til 20-30.000kr. i reparationer.
Køb en brugt trilling meller en brugt Up.
Gearkassen en en ganske alm. Polo gearkasse, med nogle få "moderniseringer" så den er der ikke noget specielt ved :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Lupo 3L for "amatøren"?

Indlæg af KMDTHY »

sussi skrev: Gearkassen en en ganske alm. Polo gearkasse, med nogle få "moderniseringer" så den er der ikke noget specielt ved :-)
Ikke korrekt. 3L kører med unik gearing, som ikke findes i andre biler :) Prøv at finde et 5. gear fra en Polo me samme gearing som en 3L.... ;)

Jeg er enig med panelet. Hvis jeg var dig ville jeg gå efter en C1 eller lignende... du kan lease den for nul kr. i udbetaling og derefter 1.495 kr. Så for knap 27.000 kan du have en fejlfri bil i de 18 måneder. Skulle der være noget er det dækket.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo 3L for "amatøren"?

Indlæg af 383CI »

sveegaard skrev:Hej alle sammen,


Jeg har læst noget om, at gearkassen skal skiftes efter ca 250.000 km, men en sælger (uddannet VW-mekaniker, sagde han) mente det kun var fordi folk ikke overhovedet overvejede at lave en grundindstilling på den med jævne mellemrum. Hvem har ret?

Jeg håber ikke, det var for vrøvlet. Tak på forhånd :)
VW aner ikke en skid om hvad de snakker om, den er ikke længere. Grunden til gearkasserne brænder af er fordi der er for lidt olie på. VW foreskriver 2,7L men på en Polo 3,1L
Det er forskellen der gør de brænder af. Der er en skiftegaffel ser typisk knækker omkring 250k og så er det en passende lejlighed til at rulle andre lejer I.

Ellers er jeg enig med panelet. Bilen kan være lidt tricky, basseret på over godt 10 år med over 500.000 i foden, uden de store probemer, at bilerne er ved at være gamle taget i betragtning.

Du har, rundt regnet, behov for at køre godt 70.000km. (300ture banegård tur/retur 240km) over 1,5 år. Det er temmeligt meget, en velpasset Lupo 3L ville kunne gøre det men når du ikke selv har den store adgang og sikkert ikke tid til den står stille kan det ikke være første valg.

De små minibiler ville heller ikke vøre mit valg. Dels er det benzin, dels ryger økonomien hvis de kommer det mindste op i fart på motorvejen, så jeg ville vælge en Kia I20 Diesel tror jeg. En der ikke er for gammel, der er ubegrænset km garenti på inden for 5 år eller hvad det er.
Leasing er helt i hækken kva. km.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lupo 3L for "amatøren"?

Indlæg af Qaxius »

KMDTHY skrev: Ikke korrekt. 3L kører med unik gearing, som ikke findes i andre biler :) Prøv at finde et 5. gear fra en Polo me samme gearing som en 3L.... ;)

Nemt.
AP73171
Samme sindsygt høje gearing.
Opgivet til 27,3km/l.
At skifte til 5. gear, når den er under 70kmt, det er den ikke enig i....
Ved 130kmt, der er den stadig under 3000rpm.
Det er min bil og jeg fortryder ikke at jeg skiftede min Lupo ud.
Min Lupo 3L havde kun 4 seler og vi er 5 i husstanden.
Ibiza'en har 5 seler.
Jeg savner kun automatgearet.
Hvis jeg skifter min Ibiza ud, så bliver den næste med DSG.
Grundet den åndsvagt høje gearing, så er den dejligt lydløs på motorvejen.

Brugtprisen ligger omkring 55.000kr og der er ingen kendte overraskelser med hverken gearkasse eller lign.

Ps. min er IKKE til salg. ( Bliver tidligst solgt om 4 år ).
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Lupo 3L for "amatøren"?

Indlæg af KMDTHY »

Qaxius skrev:
KMDTHY skrev: Ikke korrekt. 3L kører med unik gearing, som ikke findes i andre biler :) Prøv at finde et 5. gear fra en Polo me samme gearing som en 3L.... ;)

Nemt.
AP73171
Samme sindsygt høje gearing.
.
Og det er en 085 kasse? Ellers er det irrelevant.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Lupo 3L for "amatøren"?

Indlæg af Atjuh 3L »

Tjah, vi har vel alle vores EGNE erfaringer at udtale os ud fra?

Jeg har endnu ikke oplevet en knækket skiftegaffel, men man siger jo at alt godt kommer til den der venter ;)
Til gengæld har jeg lavet mere end 5 gearkasser - for at sige det mildt - og det er vel ikke dårligt med en gearkasse der holder 280.000 km +???

Jeg mener IKKE du skal gi' dig i kast med en 3L bil, og det er begrundet i 2 ting:

Du er for uerfaren udi det tekniske, vurderer jeg ud fra dit indlæg, til at gi' dig i kast med et "evighedsprojekt", som de fleste 3L ejere vil kunne nikke genkendende til?

Du indikerer at du "kun" har tænkt dig at købe én bil, og så dur' det altså ikke at være afhængig af en 3L model.

Jeg ELSKER at skrue på disse "skøre" minibiler, og så er det noget helt andet, og så har jeg tre af dem så der er lidt backup hvis det går helt galt.
(Havde jeg fået tilladelse af hende der bestemmer, så havde hele forhaven været fyldt med A2'ere, men det er en helt anden snak :lol: )

Køb noget andet, eller indstil dig på at blive hobbymekaniker med evige halvsorte fingre.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Lupo 3L for "amatøren"?

Indlæg af Qaxius »

KMDTHY skrev:
Qaxius skrev:
KMDTHY skrev: Ikke korrekt. 3L kører med unik gearing, som ikke findes i andre biler :) Prøv at finde et 5. gear fra en Polo me samme gearing som en 3L.... ;)

Nemt.
AP73171
Samme sindsygt høje gearing.
.
Og det er en 085 kasse? Ellers er det irrelevant.

Hvordan kan det være irrelevant?
Polo'en findes med samme motor og dermed samme gearing?
Jeg skal over 70kmt, før jeg kan gå i 5. gear.
Gør jeg det ved 50kmt, så banker motoren voldsomt, grundet sine 700rpm ved den hastighed.

Jeg napper et billede af det senere idag.

Er der nogle her, som på stående fod kan sige hvor mange rpm en Lupo 3L spinner med, ved 80kmt i 5. gear?


Hvad angår en Lupo 3L, så er det 100℅ som Atjuh siger.
Der er altid et eller andet, som kan/skal laves på en Lupo 3L.
Oven i det, så er jeg ved at være der med dem, at de er ved at være så gamle, så rust nemt kan blive et problem.
Især panelet under venstre forskærm, da stort set ingen fjerner inderskærmen en gang om året, så området kan blive renset for sand/salt/vand.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Lupo 3L for "amatøren"?

Indlæg af Søren »

Men 3L skal så her til den 1 har ny kobling cylinder, blev tjekket i havdrup hvor konklusion var at den var pisse utæt.. Og nu har bilen stået stille i hele efterårs ferien og og nu gider den ikke starte.. Om det er så er grunden meget utæt koblingscylinder! Tja men den har været utæt i 30.000km og har klaret 447.500km så jeg er fin tilfreds... Gearkasse har jeg aldrig haft bøvl med
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo 3L for "amatøren"?

Indlæg af 383CI »

Qaxius skrev:[
Er der nogle her, som på stående fod kan sige hvor mange rpm en Lupo 3L spinner med, ved 80kmt i 5. gear?

Min køre 100km/t med 2000 Nox og partikel spruttende, vildt udspygende ERG afblænede, kræftfremkaldende top tunede/trimmede omdrejninger i minuttet mens fuglene falder døde ned bagved og de hellige korser sig.

Hvis/når jeg køre 200 (på gps) bidrager 4000 o/min jo så det mere til vi ikke behøver fyre så meget om vinteren mere.

Min meget begrænsede kapacitet forhindre et direkte svar på spørgsmålet, hvilket jeg skal beklage.

Dog trækker mit lille miljøsvin, med optimeret bundtræk, fint 5 gear med 80 omend det er lige lidt nok til mit temperement og til at holde soden fra bagklappen, så udsagnet er ikke basseret på meget praktisk erfaring med 80 km./t men den behøver ikke geare ned for at accelrere igen når jeg har passeret foto vognene og hilst behørigt på dem med lys og vink.
Det er en sand fornøjelse.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Besvar