gearkasse ryster når jeg bremser

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Sasi
Indlæg: 22
Tilmeldt: søn 11. jul 2010 14:04
Geografisk sted: Århus- 8000

gearkasse ryster når jeg bremser

Indlæg af Sasi »

Hej Allesammen !

Jeg har lidt problemer med min nyindkøbte Lupo. Bilen er fra 2001 , men det er en 2002 model. Kørt omkring de 165.000. Da jeg har købt bilen privat fik jeg ingen garanti.

jeg har haft bilen i snart 1 måned nu og er rigtig glad for den, men jeg har bemærket at jeg synes bilen ryster lidt når jeg bremser fra 4 gear ned til 1 er det normalt eller burde man slet ikke kunne mærke rystelsen ?

jeg har hellere ikke haft min lupo til at kører mere end 25 på literen.. kører dagligt på motorvej 100km, med en hastighed omkring de 110-120 ... Jeg har fået service bog med på Lupoen , men den er ikke helt udfyldt de forrige ejer skiftede selv olie og filter osv... på bilen så dette er ikke med på servicebogen.

vh. Sasi
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: gearkasse ryster når jeg bremser

Indlæg af 383CI »

Hej.

Det er ikke godt hvis gearkassen ryster, men der er meget nomalt den "snorker" en smule når den geare ned.
Det kan være skæve bremseskiver eller hjøre trækaksel der er slidt, men nu er "rysten" jeg meget afhængig af den der mærker den.
Kan du evt. beskrive den nærmere og hvordan den lyder? Er det når bilen er i gear, og du slipper speederen, når den skifter ned gennem gearne og følger det hastigheden eller gearene?
Kør evt. op i fart og sæt bilen i N mens du bremser. På den måde er gearkassen i friløb, så kommer du lidt nærmere, MEN ellers er "sangen" nederst i dette indlæg første step hvis gearkassen driller.
Den har også lige nået et kritisk punkt mht. gearkassen og olie på den, så det ville under absolut ingen skade gøre skidt at skifte det NU og hælde 3,1L på.
Ellers brug noget tid her og i den gamle database over problemer med Lupoen. Det vil du blive meget klogere af og sikre dig mange problemfri kilometer i bilen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: gearkasse ryster når jeg bremser

Indlæg af sussi »

C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Sasi
Indlæg: 22
Tilmeldt: søn 11. jul 2010 14:04
Geografisk sted: Århus- 8000

Re: gearkasse ryster når jeg bremser

Indlæg af Sasi »

jeg har prøvet og sætte den i N når jeg bremser og jeg kan stadig hører lyden , men er sikker på der ikke er noget i vejen med mine bremser da de blev skiftet hele vejen rundt før jeg købte den.

lyden kommer fra det plast ved/under gearstangen det er sådan en lille ryste lyd..som om der er et eller andet der ligger der ligger og derinde og rasler meget lille irriterende lyd.

er der nogen fra Århus området der kan hjælpe ?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: gearkasse ryster når jeg bremser

Indlæg af 383CI »

Slidt højre træaksel er et kvalificeret bud men det plejer at lyde værre end der ryster, så ikke helt oplagt alligevel. (og billigere end hvis gearkassen er ved at himle)
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
arj9k
Indlæg: 313
Tilmeldt: fre 30. jul 2010 23:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: gearkasse ryster når jeg bremser

Indlæg af arj9k »

383CI skrev:Hej.

Det er ikke godt hvis gearkassen ryster, men der er meget nomalt den "snorker" en smule når den geare ned.
Det kan være skæve bremseskiver eller hjøre trækaksel der er slidt, men nu er "rysten" jeg meget afhængig af den der mærker den.
Kan du evt. beskrive den nærmere og hvordan den lyder? Er det når bilen er i gear, og du slipper speederen, når den skifter ned gennem gearne og følger det hastigheden eller gearene?
Kør evt. op i fart og sæt bilen i N mens du bremser. På den måde er gearkassen i friløb, så kommer du lidt nærmere, MEN ellers er "sangen" nederst i dette indlæg første step hvis gearkassen driller.
Den har også lige nået et kritisk punkt mht. gearkassen og olie på den, så det ville under absolut ingen skade gøre skidt at skifte det NU og hælde 3,1L på.
Ellers brug noget tid her og i den gamle database over problemer med Lupoen. Det vil du blive meget klogere af og sikre dig mange problemfri kilometer i bilen.
Hvis trækakslen er defekt eller ved at "dø", så vil ryste/klonk lyden vel også komme hvis man triller i friløb ikke?
klp
Indlæg: 54
Tilmeldt: tirs 27. jul 2010 09:13
Geografisk sted: østjylland

Re: gearkasse ryster når jeg bremser

Indlæg af klp »

jeg gætter på skæve skiver, de originale bliver nemt skæve selvom de er helt nye.

Mine var Skæve efter 2 måneder :shock: skift til de tykkere fra lupo 1,4 tdi.
Besvar