Mislyd ved friløb og indkobling

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
rascardel
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 9. jul 2015 11:04
Geografisk sted: Odense C

Mislyd ved friløb og indkobling

Indlæg af rascardel »

Hej Lupofolk,

Inden jeg står på hovedet i motorrummet, vil jeg lige høre jeres meninger/erfaringer om hvad dette kunne skyldes.
Jeg har trawlet igennem forummet et par gange, og synes ikke der er nogle indlæg om lyde der er helt som min.

Mislyden vil jeg beskrive som en skuren/raslen, men det er vel afhængigt af hvilket diesel-øre der lytter...
Lyden kommer når jeg slipper gassen, og lader bilen rulle i friløb i ECO-mode og hver gang et nyt gear kobles ind. Den kan ikke fremprovokeres når bilen holder stille i N. Jeg er ude i et nyt friløb, men vil gerne have jeres mening hvis i har en i overskud ;)

LINK TIL VIDEO: https://youtu.be/50aQcL1kNyM
Lyden er mest tydeligt til sidst i klippet, når den får lov at løbe i friløb.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Mislyd ved friløb og indkobling

Indlæg af 383CI »

Jeg syntes ikke at kunne høre noget jeg vil kalde "skuren" eller mislyde i den stil, men hvis vi kan blive enige om der er "sporvognslyd" i bilen er det lejet/lejerne i gearkassen der er færdigt.
Så er det med at få noget gjort inden de er helt færdige.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
rascardel
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 9. jul 2015 11:04
Geografisk sted: Odense C

Re: Mislyd ved friløb og indkobling

Indlæg af rascardel »

Sporvognslyd? Det synes jeg ikke det lyder som og lyden er heller ikke konstant. Kan du eventuelt komme sporvognslyd lidt nærmere? Jeg skal prøve at se om jeg kan fange lyden bedre, så smider jeg et nyt klip op. Tak!
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Mislyd ved friløb og indkobling

Indlæg af 383CI »

rascardel skrev:Sporvognslyd? Det synes jeg ikke det lyder som og lyden er heller ikke konstant. Kan du eventuelt komme sporvognslyd lidt nærmere?

Den lyd jeg "frygter" en en rungen, med en frekvens der følger gearkassens omdrejninger/hastighed, specielt under accelration og friløb.
Men er den ikke sådan skal du bare være glad.

Hvis den "skradsler" eller "klonker" ved friløb er et bus en trækaksel der er lidt kedelig.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mislyd ved friløb og indkobling

Indlæg af Rasbi »

Det er ved PÅløb/motorbremsning den helst ikke skal lave sporvognslyden = døde lejer i gearkasse.
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Mislyd ved friløb og indkobling

Indlæg af 383CI »

Rasbi skrev:Det er ved PÅløb/motorbremsning den helst ikke skal lave sporvognslyden = døde lejer i gearkasse.
Yagsss, du har fuldstændigt ret, jeg beklager. De gange jeg har oplevet det har jeg ikke været i tvivl, "sporvognslyden" altså.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
rascardel
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 9. jul 2015 11:04
Geografisk sted: Odense C

Re: Mislyd ved friløb og indkobling

Indlæg af rascardel »

Så kommer der lige et klip mere, hvor jeg synes lyden optræder ganske tydeligt både i starten og slutningen. https://youtu.be/UIxyT42xT-M
Mange tak for feedback indtil videre - håber sgu ikke det er gearkassen..
Beklager den ringe kameraføring i klippet ! :roll:
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Mislyd ved friløb og indkobling

Indlæg af 383CI »

Jeg melder pas, jeg kan intet høre eller i hvert fald ikke skille tingene af, dæk og vindstøj. Desværre.
På det første kunne "man" høre noget det lød som den frygtede "sporvognslyd" men det er jo tilsyneladende ikke det vi jagter.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Vwmoller
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs 30. aug 2016 20:28
Geografisk sted: Ulstrup

Re: Mislyd ved friløb og indkobling

Indlæg af Vwmoller »

Svært at høre noget unormalt måske bare en anker plade der går på skiven evt prøv at løfte begge forhjul fri fra jorden og så køre den gennem gearne
rascardel
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 9. jul 2015 11:04
Geografisk sted: Odense C

Re: Mislyd ved friløb og indkobling

Indlæg af rascardel »

Jeg har fået lidt mere at tænke over og prøve af - tak for hjælpen.
Brugeravatar
dykker5502
Indlæg: 390
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
Kontakt:

Re: Mislyd ved friløb og indkobling

Indlæg af dykker5502 »

Af hensyn til de yngre læsere, der aldrig har oplevet sporvogne i Danmark (og ikke været på Skjoldnæsholm) har jeg fundet et klip med ægte "sporvognslyd": https://www.youtube.com/watch?v=2Uczgh9vD0g

Lyden kommer fra de ligefortandede tandhjul som sidder i transmissionen mellem el-motoren og drivakslerne på sporvognen er har karakter af en brummen. Det høres f.eks. ved 1:07 og ved igangsætningen lige efter af linie 7 ved 1:25.

I Lupoen opstår det ved at typisk lejet modsat udgangsakslen er total smadret og akslen derfor kan flytte sig lidt så tænderne på tandhjulene ikke går i korrekt indgreb. Er det "sporvognslyden" er det med at få det fikset inden tandhjulene skal til tandlægen (= byt til nyt).

Spørg ikke hvorfra jeg ved dette (been there - tried that)
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring

VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Mislyd ved friløb og indkobling

Indlæg af Thore J »

dykker5502 skrev:Af hensyn til de yngre læsere, der aldrig har oplevet sporvogne i Danmark (og ikke været på Skjoldnæsholm) har jeg fundet et klip med ægte "sporvognslyd": https://www.youtube.com/watch?v=2Uczgh9vD0g
:D .. Fin service..

Men i betragtning af at de kun kørte i Købehavn, Århus og Odense og da kun frem til hhv. 1972, 1971 og 1952!!! Så er det er begrebet "yngre læsere vist udvidet en hel del :lol: :lol: :lol:

Men tak, altid rart at blive betegnet som en af det yngre publikum :D
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Mislyd ved friløb og indkobling

Indlæg af Søren »

Jeg kan heller ikk høre nogen underlig lyd..


Sent from my iPhone 6s using Tapatalk
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
HEVgundersen
Indlæg: 151
Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
Geografisk sted: København

Re: Mislyd ved friløb og indkobling

Indlæg af HEVgundersen »

383CI skrev:Jeg syntes ikke at kunne høre noget jeg vil kalde "skuren" eller mislyde i den stil, men hvis vi kan blive enige om der er "sporvognslyd" i bilen er det lejet/lejerne i gearkassen der er færdigt.
Så er det med at få noget gjort inden de er helt færdige.
Tænker det også er noget a2'erne oplever!? Min lyder ikke hel Smooth mellem gearskiftene mere, og jeg frygter, det kunne være det her:( hvad står sådan en operation ca. i, og er det. Noget alle mekkere kan?

/HEVG
Besvar