Findes der en guide til skift af starter?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
malthe
Indlæg: 98
Tilmeldt: man 11. mar 2013 12:01
Geografisk sted: Århus 8000

Findes der en guide til skift af starter?

Indlæg af malthe »

Min lupo havde det problem hvor den ikke ville starte og efter en udredning hvor den er gennemgået med computer uden fejl - nåede vi frem til
at det var starteren, der efter et præcist slag igen ville virke.

Altså skal den skiftes, da batteri og alt andet ellers er helt nyt (:

Jeg tænker det må være muligt selv at gøre og endda relativt smertefrit, da jeg kan læse mig frem til starteren kun sidder fast med 2 skruer og så naturligvis med ledninger..

Så enten skal jeg have fat i en starter ved en hugger for 450 incl et halvs års garanti eller en ny - der kan fåes den originale til 1700 kr og den uoriginale til knap 1000 kr..
Hvad vil i anbefale?

Og så selve spørgsmålet - findes der en guide, gerne med billeder til hvordan man foretager et skifte af starteren? Jeg har ikke kunne finde noget på verdensnavle..
Og jeg vil helst have noget at arbejde ud fra - da jeg ikke er den mest bilkyndige :D
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Findes der en guide til skift af starter?

Indlæg af 383CI »

Jeg ville vælge en hugger starter, tror jeg.

Den uriginale ville jeg kun vælge hvis jeg var 1000% sikker på den passede. Jeg har haft købt en uoriginal 3L starter på oem. nummer fra Frankfurterstan, den passede så ikke og sauerkraut æderne ville ikke bytte den så det var det ikke meget ved.

Jeg kan ikke guide skifte, men det bør ikke være raktevedenskab, bare husk at pille batteri af.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Jurger
Indlæg: 408
Tilmeldt: lør 4. jun 2011 01:07
Geografisk sted: kbh

Re: Findes der en guide til skift af starter?

Indlæg af Jurger »

Inden du bestiller en ny, så kontroller lige at den tykke ca. 10 mm2 der går mellem relæet på starteren og starterens motor ikke er irret over. 10 cm 10 mm2 ledning kan hurtigt spare dig for 2000 kr.

Når det så er sagt så er starteren meget nem at tage af og skifte/renoverer.
1) pil batteriet fra
2) hæv bilen
3) tag bundskjoldet af
4) demonter 10mm2 ledning der er monteret på relæet, mener det var en 10 mm bolt
5) demonter den lille styreledning der sidder med et plastic stik og en metalbøjle.
4) og 5) kan også demonteres oppe fra.
6) der er 2 lange bolte som næmmest tages med en skralde og en forlænger, mener det var 19 mm bolte.
7) giv starteren et dask med en gummihammer for enden for at løsne den, og vupti så står du med den i hånden.

Med fordel kan du tage venstre fordæk af.

Samle det hele igen er bare modsat rækkefølge.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Findes der en guide til skift af starter?

Indlæg af 2a2 »

Og jeg ville nok bare købe en på eBay - koster 700 kr - er nye med nye lejer og holder til mit brug 200.000km - så er der ikke noget der piber og rasler

Sendt fra min SM-G800F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Findes der en guide til skift af starter?

Indlæg af sussi »

2a2 skrev:Og jeg ville nok bare købe en på eBay - koster 700 kr - er nye med nye lejer og holder til mit brug 200.000km - så er der ikke noget der piber og rasler
Bare husk, at du nemt risikerer at den ikke passer, et kendt problem er at du skal bore bolthullerne op, de er ofte for små.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Findes der en guide til skift af starter?

Indlæg af 383CI »

2a2 skrev:Og jeg ville nok bare købe en på eBay - koster 700 kr - er nye med nye lejer og holder til mit brug 200.000km - så er der ikke noget der piber og rasler

Sendt fra min SM-G800F med Tapatalk
Det var det jeg gjorde og denpassede slet ikke. Selvom den vat på oem nummer, har du et link til en du positivt ved passer?

At bore huller op er til at leve med, men på den jeg fik var flangserne direkte forkerte :(
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Jurger
Indlæg: 408
Tilmeldt: lør 4. jun 2011 01:07
Geografisk sted: kbh

Re: Findes der en guide til skift af starter?

Indlæg af Jurger »

Ahh piger, drenge, damer og mænd.

hvis det er ledningen der er irret over er det da fuldstændig hul i hovet og købe en ny, umiddelbart er det et rimeligt almindeligt problem.
på min gamle golf 2 skiftede jeg den også, her bare inkl. kul da den uisolerede leder gik helt ind i kullet og blev fæstnet.

du kan evt. lige åbne klappen og stikke en finger ned og se/mærke om den er irret over. (tyk uisoleret ca 10 mm2)

umiddelbart vil jeg tro at jeg kunne skifte ledningen hurtigere end jeg kunne finde frem til en starter der passer og bestille den.

det er meget muligt at vi er et land med højt forbrug, men der er da ingen grund til at springe over hegnet hvor det er højest.
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Findes der en guide til skift af starter?

Indlæg af 2a2 »

Ps: har nu gennem de sidste 8 år skiftet 3 hvor det eneste problem har været opboring af hullerne - istedet for at bøvle med en hugger løsning med gamle lejer eller andet

Sendt fra min SM-G800F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
malthe
Indlæg: 98
Tilmeldt: man 11. mar 2013 12:01
Geografisk sted: Århus 8000

Re: Findes der en guide til skift af starter?

Indlæg af malthe »

Tak for masser af tilbagemeldinger (:

Jeg har haft kigget på en række ting - og en irret ledning kan det ikke være af to grunde - 1. Ledningen ser super fin ud og er stadig pakket ind i en form for beskyttelse. 2. Når/hvis lupoen ikke starter fikses det ved at slå let på den med hvad man lige har får hånden og så starter den enten villigt eller modvilligt :D
Så jeg vil tro det er på tide at den skal pensioneres den starter..
Batteriet var det min mekaniker først markerede fejlen til - det havde også kørt små 8 år tror jeg - så det blev skiftet og så var der ikke problemer i små 2 måneder og nu er problemet så rundet ned til starteren..

Jeg lytter til råd og kan få starteren fra et værksted til 780 kr plus moms ny - så det en bedre handel end en hugger vil jeg tro..
Så må jeg prøver over weekenden om jeg selv kan skifte den (: Hvis ikke det lykkes må jeg have fat i et værksted.. Hvor lang tid vil i tro det tager?
1 eller 2 timer?

Hvis der skulle være en af jer fra århus eller omegn som har hænderne skruet bedre på end jeg - så supplerer jeg gerne med en kasse øl eller 2/eller en god vin hvis der er nogle der har lyst til at
tage styringen og hjælpe :D Jeg er ikke ferm til biler - men nu må vi se hvordan det går :'D
Audi A2 sort, 388.000 km.

Tidligere - Lupo 3l, 2002, Sort, 310.000 km, fuld service bog, ESP, parkerings sensor, 2-din, led kørelys, mørk kabine.
Jurger
Indlæg: 408
Tilmeldt: lør 4. jun 2011 01:07
Geografisk sted: kbh

Re: Findes der en guide til skift af starter?

Indlæg af Jurger »

Tror det er kullet i starteren så.
Har ingen anelse om man kan skifte det.
Kunne jeg på min gamle golf 2.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Findes der en guide til skift af starter?

Indlæg af sussi »

Jurger skrev:Tror det er kullet i starteren så.
Det er det, men at skifte kullene svarer til at pisse i bukserne, for at få varmen.
Hvis ikke kummutatoren bliver drejet af samtidig, bliver kullene "fræset" i stykker på no time.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Findes der en guide til skift af starter?

Indlæg af Thore J »

Når I skifter den lille ledning... hvad gør I så (jeg har ikke kigget på det endnu).. Men starteren kan lige knap trække motoren rundt efter at have stået i 4 uger.. og det kabel ser noget skidt ud og føles helt blødt..

Tager i bare en stump ø10mm ledning og laver en ny ledning selv, eller kan de købes?
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Besvar